Gå til innhold

Hvor mange volt på HD-LED på HK?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDD led kontrolleren gir ikke ut spenning, den gir strøm.... Japp der er en forskjell.

Mener på at den gir 10mA. Ikke vits i å måle med multimeter, du får feil verdi uansett. Er bare å koble inn en diode og vips så funker det, så lenge at den ikke er for stor. Skal du ha på en stor last så bruk optokobler

Lenke til kommentar
HDD led kontrolleren gir ikke ut spenning, den gir strøm.... Japp der er en forskjell.

Mener på at den gir 10mA. Ikke vits i å måle med multimeter, du får feil verdi uansett. Er bare å koble inn en diode og vips så funker det, så lenge at den ikke er for stor. Skal du ha på en stor last så bruk optokobler

5489644[/snapback]

Hæ?

Straumen er jo det dioden trekker når den får tilført spenning. Dioder kjører vanligvis på 3-12 volt, spenning altså. Ved denne spenningen trekker kanskje dioden 10mA, det varierer frå diode til diode.

Grunnen til at han vil vite spenningen er fordi feil diode kan skade både dioden og kortet.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Jojo, du har delvis rett. Men det er noe som heter spenningskilde og noe som heter strømkilde.

En ideel spenningskilde leverer samme spenning uansett strøm, en ideel strømkilde leverer sammen strøm uansett spenning som ligger over lasten.....

Les mer om det her om du vil:

[Link1][Link2]

Det som det vil si i praksis er at "samme" hva spenning som legger seg over dioden så går det kun en 10mA strøm igjennom den. Kan på en måte si at motstanden regulerer seg selv..... (Veldig teoretisk forklaring)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den vil muligens lyse veldig svakt, kanskje ikke i det hele tatt.

Hvis en LED er spesifisert til 3.6V (antar den er blå?) så betyr det at det ligger ca 3.6V over den når det nok strøm i den til at den lyser. Så man sier ikke om en LED at den "tåler" xx Volt.

Det riktige er at den tåler yy mA.

Lenke til kommentar

Hei.

De pinnene det er snakk om gir ut 3.3v.

Og man kan bruke et multimeter for å måle strømmen ut av de.

det som skjer hvis man setter på en led som har større volt enn det skilden gir ut er at led vil lyse svakere eller ikke i det hele tatt, dette kan kompanseres med en resistor for led, bruk en resistor kalkulator for dette.

Det samme gjelder hvis led har mindre volt enn det skilden er.

chase :

du sier at din led tåler 3.6v det som er viktigt her er å vite hvor mye volt led skal ha og ikke hvor mye den tåler, for å få riktig lys refleksjon så bør du gå etter hva led skal ha, feks, er led på 3.3 v så kan denne kobles rett på så lenge led er innenfor de rette mA som kortet gir ut. er du usikker på dette så bruk en resistor, resistoren regulerer dette etter led., er den feks på 3.7v så bør du bruke en resistor på denne uansett.

Lenke til kommentar

5537232[/snapback]

Hvordan kan du si det? Du har målt over en 3.3V LED, det er ikke utgangen som gir 3.3V.

Koble fra LED så måler du 5V. Koble til en rød LED så måler du ca 2 Volt.

Motstanden sitter på hovedkortet.

Lenke til kommentar

5537232[/snapback]

Hvordan kan du si det? Du har målt over en 3.3V LED, det er ikke utgangen som gir 3.3V.

Koble fra LED så måler du 5V. Koble til en rød LED så måler du ca 2 Volt.

Motstanden sitter på hovedkortet.

5537257[/snapback]

motstanden sitter på kortet ja og ikke på led, altså ta vekk led og du får de samme målingene som når led sitter på, nettopp fordi motstanden sitter på kortet.

og de målingen som er i fra pinnene, altså etter motstand er på 3.3 v

ergo, strøm til led blir da på 3,3 v og ikke 5 eller 2v

man bør jo vite antall volt før man i det hele tatt kobler på en led da. logisk egentlig.

Edit: det spiller ingen rolle om led er rød, gul eller blå, de kan ha den samme verdien uansett farge.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Det er ikke en spennings kilde, som behydro nevner. det er en strømkilde!

så og si at du har 3,3V der, er litt feil.

det er strømmen det går på. den må ikke belastes med mer enn 10mA, hvis jeg ikke husker feil. hvis man belaster den med mer enn det, kan f.eks hardisken gå i stykker...

Strøm måles ikke i volt, som du skriver her.

Strøm måles i Ampere, og Spenning i Volt!

Lenke til kommentar
Det er ikke en spennings kilde, som behydro nevner. det er en strømkilde!

så og si at du har 3,3V der, er litt feil.

det er strømmen det går på. den må ikke belastes med mer enn 10mA,  hvis jeg ikke husker feil. hvis man belaster den med mer enn det, kan f.eks hardisken gå i stykker...

Strøm måles ikke i volt, som du skriver her.

Strøm måles i Ampere, og Spenning i Volt!

5537349[/snapback]

ok da skal ikke jeg diskutere noe mere om dette, tror nok jeg har tatt litt feil der ja. hm. men du nevner 10mA, men da bruker man en resistor for å like rette dette ikke sant, og da lurer jeg på, hvilken volt (strøm ut etter min mening) skal man da gå etter som hoved skilde ?

man kan jo ikke gå etter 5 volt for det er det jo ikke. og man sier heller ikke at man skal ha en drill som går på 10mA. For oss som ikke er helt inne i dette med strøm osv. så tror jeg de fleste sier strøm til volt uansett.

Hvorfor gjøre det vanskeligt når man kan gjøre det lett :)

Et annet eksempel er en stikk kontakt i veggen, det er en strøm skilde på 220V, du som kanskje er faglært sier kanskje spenning men jeg som bare skal sette i ei kontakt sier strøm. :)

Lenke til kommentar

Er ikke bare bare med alle disse utrykk og ord osv.

Altså, hadde egentlig ikke tenkt og kverulere om dette mer, men måtte bare si dette:

man bruker ikke en resistor for "og likerette" noe,

det er det dioder (ikke lysdioder) som gjør.

det resistorer gjør er og "demper" spenning/strøm.

(hvis du forstår hva jeg mener...)

nok om dette nå.

Et annet eksempel er en stikk kontakt i veggen, det er en strøm skilde på 220V, du som kanskje er faglært sier kanskje spenning men jeg som bare skal sette i ei kontakt sier strøm.

Volten er jo noe som alltid ligger der. det som beveger seg er jo strømmen. så det er vel nogenlunde sant.

så man kan kanskje si at man før "strøm" ut av en stikkontakt.

hmm...

Lenke til kommentar
Er ikke bare bare med alle disse utrykk og ord osv.

Altså,  hadde egentlig ikke tenkt og kverulere om dette mer, men måtte bare si dette:

man bruker ikke en resistor for "og likerette" noe,

det er det dioder (ikke lysdioder) som gjør.

det resistorer gjør er og "demper" spenning/strøm.

(hvis du forstår hva jeg mener...)

nok om dette nå.

Et annet eksempel er en stikk kontakt i veggen, det er en strøm skilde på 220V, du som kanskje er faglært sier kanskje spenning men jeg som bare skal sette i ei kontakt sier strøm.

Volten er jo noe som alltid ligger der. det som beveger seg er jo strømmen. så det er vel nogenlunde sant.

så man kan kanskje si at man før "strøm" ut av en stikkontakt.

hmm...

5537640[/snapback]

Helt i orden . jeg skjønner hva du mener, ja det er ikke bare bare med ord og utrykk nei. men jeg skal ikke diskutere med noen som har mere peiling enn meg på dette området, (lister meg stille tilbake til soffa kroken og ser tv) :)

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Greit... da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg var under inntrykk at i en normal strømkilde så var alltid spenningen en konstant, men så feil kan en ta tydeligvis...

Med andre ord, om jeg bytter ut standard LED'en med en annen LED (eller evt. flere), så er det den totale watt effekten jeg må ta hennsyn til? Eller misforstår jeg igjen da?

-Stigma

Lenke til kommentar
Med andre ord, om jeg bytter ut standard LED'en med en annen LED (eller evt. flere), så er det den totale watt effekten jeg må ta hennsyn til?

5538142[/snapback]

Nei, det er ikke riktig slik heller. Man må nesten forstå forholdet mellom spenning og strøm i en diode for å skjønne hvordan dette henger sammen, og det er antagelig noe jeg ikke klarer å formidle fullt ut i en kort notis. Men jeg gjør et forsøk.

Først må man se forskjellen på en LED og en lyspære.

Anta at du har en variabel spenning koblet til en lyspære, og måler strømmen som går i pæra. Du starter på null og øker spenningen opp til det som lyspæren tåler. Du vil se at strømmen øker helt jevnt med spenningen. Tegner du det opp i et diagram så vil det bli en rett linje. Vi sier at lyspæren har en lineær karakteristikk.

Så gjør vi det samme med en LED. Nå vil vi se at strømmen er null opp til den spenningen som er spesifisert for dioden. Altså, hvis dioden er spesifisert for 3 Volt så går det null strøm, og dermed intet lys, ved f.eks 2.5V.

Når vi kommer opp til den spesifiserte spenningen så vil strømmen plutselig starte. Og hvis vi øker spenningen bare ørlite grann så vil strømmen øke meget kraftig. Det vil fort bli så mye strøm at dioden brenner opp.

Hvis vi tegner dette opp i et diagram så ser vi (tilnærmet) to rette linjer, en (vannrett) på null strøm, og en (loddrett) på konstant spenning.

Dioder er ulinjære.

Det som er viktig her er at det er dioden selv som bestemmer spenningen. Det vi kan velge er hvor mye strøm som vi sender gjennom dioden, og det gjøres vanligvis med en motstand i serie med en spenningskilde.

Vi kan bruke Ohms lov for å beregne strømmen i motstanden (Ohms lov kan ikke brukes på selve dioden). Vi vet spenningen på kilden, og vi vet omtrent hvor mye spenning som ligger over dioden. Differansen må da ligge over motstanden, og det blir enkelt å regne ut hvor stor motstanden skal være for den strømmen vi ønsker.

Det er en vesentlig forskjell på blå lysdioder og vanlige røde/gule/grønne, de blå har vesentlig høyere spenning. Så hvis du bytter ut en vanlig LED med en blå så vil det gå mindre strøm når motstanden er den samme.

På hovedkortet får du ikke gjort noe med motstanden, for du vet ikke hvor den er.

Lenke til kommentar
Med andre ord, om jeg bytter ut standard LED'en med en annen LED (eller evt. flere), så er det den totale watt effekten jeg må ta hennsyn til?

5538142[/snapback]

Nei, det er ikke riktig slik heller. Man må nesten forstå forholdet mellom spenning og strøm i en diode for å skjønne hvordan dette henger sammen, og det er antagelig noe jeg ikke klarer å formidle fullt ut i en kort notis. Men jeg gjør et forsøk.

Først må man se forskjellen på en LED og en lyspære.

Anta at du har en variabel spenning koblet til en lyspære, og måler strømmen som går i pæra. Du starter på null og øker spenningen opp til det som lyspæren tåler. Du vil se at strømmen øker helt jevnt med spenningen. Tegner du det opp i et diagram så vil det bli en rett linje. Vi sier at lyspæren har en lineær karakteristikk.

Så gjør vi det samme med en LED. Nå vil vi se at strømmen er null opp til den spenningen som er spesifisert for dioden. Altså, hvis dioden er spesifisert for 3 Volt så går det null strøm, og dermed intet lys, ved f.eks 2.5V.

Når vi kommer opp til den spesifiserte spenningen så vil strømmen plutselig starte. Og hvis vi øker spenningen bare ørlite grann så vil strømmen øke meget kraftig. Det vil fort bli så mye strøm at dioden brenner opp.

Hvis vi tegner dette opp i et diagram så ser vi (tilnærmet) to rette linjer, en (vannrett) på null strøm, og en (loddrett) på konstant spenning.

Dioder er ulinjære.

Det som er viktig her er at det er dioden selv som bestemmer spenningen. Det vi kan velge er hvor mye strøm som vi sender gjennom dioden, og det gjøres vanligvis med en motstand i serie med en spenningskilde.

Vi kan bruke Ohms lov for å beregne strømmen i motstanden (Ohms lov kan ikke brukes på selve dioden). Vi vet spenningen på kilden, og vi vet omtrent hvor mye spenning som ligger over dioden. Differansen må da ligge over motstanden, og det blir enkelt å regne ut hvor stor motstanden skal være for den strømmen vi ønsker.

Det er en vesentlig forskjell på blå lysdioder og vanlige røde/gule/grønne, de blå har vesentlig høyere spenning. Så hvis du bytter ut en vanlig LED med en blå så vil det gå mindre strøm når motstanden er den samme.

På hovedkortet får du ikke gjort noe med motstanden, for du vet ikke hvor den er.

5538520[/snapback]

hmm, ok det skjønte jeg ;)

Kan du ta et lite eksempel for meg da?

Jeg har en bulgin bryter med lys på, skal finne ut hvilken motstand jeg skal ha, kan du sette opp regnestykket for meg slik at jeg forstår helt hva du mener?

Petter

Edit: legger til at max strøm til LED'en er 20 mA (20 * 10^-3)

Endret av chase
Lenke til kommentar

hårek

Sorry mack. ikke altid, jeg har faktisk led med forskjellige farger som har den samme verdien.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar
Sorry mack. ikke altid, jeg har faktisk led med forskjellige farger som har den samme verdien.

Og det er kanskje 5V? Kan ikke ta deg helt på alvor, du sier jo ikke hva den 'verdien' er for noe. Og du har antagelig ikke skjønt at enkelte LED leveres med innebygd motstand.

Edit: legger til at max spenning til LED'en er 20 mA (20 * 10^-3)

Du bør nok skaffe deg oversikt over forskjell på strøm og spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...