kskagest Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Mitt gamle Canon video-8 kamera fra tidlig på 1990-tallet har tatt kvelden for godt. Jeg vil gjerne kunne se, og ikke minst spille mine gamle kassetter over på PC'en for redigering og overføring til DVD. Finnes det (nye) kamera idag som fortsatt kan spille av dette formatet? Tenkte kanskje det ble billigere å kjøpe nytt kamera og gjøre jobben selv enn å sende tapene til overføring hos et firma (og så får jeg jo også et nytt kamera til nye opptak på kjøpet!). Svært takknemlig for tips! Kjell Lenke til kommentar
BMP Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Hei! Ikke kjøp et slikt kamera nytt. Du får et bra kamera for rundt 500,- Spør om det har noe på THORN eller L`easy, de har ofte inne slike varer. Edit: Pass på at du får med firewire ut. bmp Endret 23. januar 2006 av BMP Lenke til kommentar
kskagest Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Hei, og takk for svar! Jeg tenkte mere på om et av de nyere formatene (f.eks. Mini DV) i tillegg også kunne spille av Video-8. Mener å ha hørt at enkelte kameraer for tapebaserte kassetter også kan spille av Video-8-kassetter. Kjell Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Video-8 er det samme som 8mm sant? Hadde vore interessant å funne eit billig kamera for å overføre til PC, har ein del slike liggande. Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg har kjøpt et Digital-8 (Sony) kamera, som spiller av mine gamle high-8 kasetter. Kobler Digital-8 kameraet til PC'n via FireWire inngangen, og så har jeg digitalisert de gamle kasettene. Dette fungerer utmerket i Pinnacle Studio software. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hei, og takk for svar! Jeg tenkte mere på om et av de nyere formatene (f.eks. Mini DV) i tillegg også kunne spille av Video-8. Mener å ha hørt at enkelte kameraer for tapebaserte kassetter også kan spille av Video-8-kassetter. Kjell 5488532[/snapback] MiniDV er mye mindre enn Video8 og dermed er det helt umulig å spille av en Video8-kassett i et MiniDV-kamera. Video8 kan spilles av i Hi8-kameraer samt i enkelte Sony Digital8-kameraer. Inntil nokså nylig trodde jeg at samtlige Digital8-kameraer kunne spille av analogt materiale (Video8 og Hi8), men det finnes modeller som kun kan spille av Digital8-format. Et annet moment er at tiden er i ferd med å løpe i fra deg. Alle de store kjedene har sluttet å selge Hi8 og Digital8 (så vidt jeg vet). Siba solgte et Medion Hi8-kamera for ca 1300 i fjor. Sist jeg søkte på nettbutikker var det 1 Digital8-kamera på lager i hele Norge, og det var av typen som ikke kan spille analogt materiale. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Video-8 er det samme som 8mm sant? Hadde vore interessant å funne eit billig kamera for å overføre til PC, har ein del slike liggande. 5488588[/snapback] Video 8 og 8mm er egentlig to helt forskjellige ting. Video8 er et videoformat, 8mm er et filmformat (smalfilm) som igjen er delt inn i hovedsaklig to kategorier... super 8 og dobbel 8 (noen kaller Video8 for 8mm). Hi-8 er en ny versjon av Video 8. Digital 8 er enda et av Sonys håpløse forsøk på å lage sin egen standard som er forskjellig fra alle andre. De feilet stygt med denne, som med så mange andre, men enkelte (ikke alle) Digital 8 kamera kan som sagt spille av eldre Video 8 og Hi-8 taper. Det er jo positivt for de som har mange av disse kassettene liggende hjemme, og kameraet har tatt kvelden. Lenke til kommentar
kskagest Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Takk for alle svar! Ser ut som enkleste løsning er å få låne eller kjøpe et brukt Video-8 kamera. Kjell Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Digital 8 er enda et av Sonys håpløse forsøk på å lage sin egen standard som er forskjellig fra alle andre. De feilet stygt med denne, som med så mange andre, men enkelte (ikke alle) Digital 8 kamera kan som sagt spille av eldre Video 8 og Hi-8 taper. Det er jo positivt for de som har mange av disse kassettene liggende hjemme, og kameraet har tatt kvelden. 5491299[/snapback] Jeg tviler på om det var et forsøk på å lage sin egen standard. Slik jeg ser det var det et kynisk trekk for å melke markedet ved å spille på kompatibilitet, samtidig som Sony fikk utnyttet sin produksjonskapasitet. Dessuten var DV-kameraer og taper nokså dyre når Sony kom med Digital8 (1999). Når det gjelder Sonys feil, er det vel ingen tvil om at man bommer noen ganger når man er så nyskapende som Sony faktisk har vært. "Den som aldri feiler gjør ingen ting." Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg oppfatter ikke Digital-8 som et håpløst forsøk på lage en egen standard. Dette var faktisk svært vellykket for oss som hadde mange high-8 taper liggende, og et kaputt kamera. Da kunne vi gå over til et system med bedre kvalitet, men samtidig fikk vi spilt av alle de gamle tapene. At det nå er på veg ut er vel fordi vi ikke lenger er mange nok med disse behovene. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg støtter NYEPET helt ut. Jeg kjøpte også et D8 kamera, da det gamle ga opp, og er godt fornøyd med det. Så kan jeg digitalisere alle mine gamle H8 videoer, hva skulle jeg ellers gjort? Siden jeg nå redigerer, hadde jeg måttet kjøpe et analogt H8 til bare avspilling, og avstå fra å følge med inn i den 'digitale verden'. Jeg synes jeg gjorde et godt valg. Lenke til kommentar
evyjoe Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hei, og takk for svar! Jeg tenkte mere på om et av de nyere formatene (f.eks. Mini DV) i tillegg også kunne spille av Video-8. Mener å ha hørt at enkelte kameraer for tapebaserte kassetter også kan spille av Video-8-kassetter. Kjell 5488532[/snapback] MiniDV er mye mindre enn Video8 og dermed er det helt umulig å spille av en Video8-kassett i et MiniDV-kamera. Video8 kan spilles av i Hi8-kameraer samt i enkelte Sony Digital8-kameraer. Inntil nokså nylig trodde jeg at samtlige Digital8-kameraer kunne spille av analogt materiale (Video8 og Hi8), men det finnes modeller som kun kan spille av Digital8-format. Et annet moment er at tiden er i ferd med å løpe i fra deg. Alle de store kjedene har sluttet å selge Hi8 og Digital8 (så vidt jeg vet). Siba solgte et Medion Hi8-kamera for ca 1300 i fjor. Sist jeg søkte på nettbutikker var det 1 Digital8-kamera på lager i hele Norge, og det var av typen som ikke kan spille analogt materiale. 5488634[/snapback] Lenke til kommentar
evyjoe Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Har du prøvd å spille over dine analoge super8 filmer til digital versjon? Jeg sitter med en del gamle filmer fra ungene var små og jeg ønsker å ta vare på/vise av og til, og ønsker å høre hvordan det gikk. Evy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå