Gå til innhold

Er bilder og tester av foto utstyr copy protected?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Ser Canon har noe slikt:

http://ww2.canon.no/WPP/pressebilder/index.html

Vilkårene ligger her:

http://ww2.canon.no/WPP/pressebilder/terms_conditions.html

Kanskje enklest å sende dem en mail.

5573107[/snapback]

Det virker en smule selvmotsigende å legge ut bilder fritt tilgjengelig (uten at man må logge seg på) under merkelappen "pressebilder", for deretter å forby all bruk av materialet uten skriftlig samtykke. Jeg kan ikke tenke meg at aviser, tidsskrifter og nettsteder må ha skriftlig samtykke fra alle produsenter de offentliggjør produktbilder fra.

Hva sier akams redaktør til dette?

Når det gjelder tester er dette som regel noe som utføres av andre enn produsentene, og her er det nok liten sjanse for å få lov til å offentliggjøre noe vesentlig. Tidligere fantes det et nettsted som offentliggjorde en samlet oppstilling av tester på Canon-objektiver utført fra flere anerkjente nettstedet slik at man fikk gjennomsnittskarakterer. Dette måtte de slutte med.

Edit: Fullført innlegg.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar

Som fotograf skal du være glad for at reglene er strenge. Det er ingen grunn til å nekte folk adgang til bildene, selv om man ønsker å begrense bruken av sine bilder. Jeg ønsker å bli kontaktet hvis noen ønsker å benytte mine bilder, men kommer ikke til å forlange annet enn credits hvis siden/publikasjonen er ukommersiell/nonprofitt.

Ellers er det lov å sitere andres tester og artikler, men du kan ikke lage en faksimile uten lov. Tror foruten det at det er en aksept mellom nettsider å "samarbeide" litt med hverandre, hvis alle tjener på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...