Feh Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hei, har muligens tenkt til å søke meg inn på Informatikk ved universitetet i oslo, men jeg er litt usikker på hva studiet egentlig dreier seg om, og hvilke kvalifikasjoner/jobber man kan forvente seg etter endt studie? Det står litt informasjon på UiO sine hjemmesider, men jeg ble ikke særlig klokere ved å lese det... Noen som har gått linjen eller har noe info? Og en ting til, hvis jeg skal studere i Oslo til høsten, er det nå for sent å prøve å få seg hybel eller plass på stundentsamskipnaden eller hva det heter (de leilighetene som studentsamskipnaden i oslo disponerer for studentene).? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Kan svare for informatikk ved UiB, som muligens er lignende, samt SiB (Studentsamskipnaden i Bergen). Informatikk på UiB: Følger du studieopplegget som er fastsatt for dette studiet, er det (foruten ex.phil, er usikker på om man må ha det i Oslo) første året litt mer matematikk enn programmering. Er også videre mye kodeteori, diskre matematikk o.l., men det kan hende det er et annet opplegg her enn i Oslo, så sjekk hvilke fag du må ha. Hybel på SiB: På SiB er det et hovedopptak fra august som de fleste søker på. Så vidt jeg vet er fristen for det en gang i mai. Det er voldsomt mange som søker på det. Et triks her er å i stedet søke nå med én gang og si du skal ha hybel fra juni av. Da er det som regel ledige hybler, og det er kontinuerlig tildeling av ledige hybler utenom hovedopptaket. Ulempen er at du må betale leie for juni og juli, men så er du i alle fall sikret hybel. Sjekk opp hos SiO hvilke frister og prosedyrer for tildeling av hybel som er gjeldende der. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) På UiO er det bygd opp slik: 1 semester: GK i objektorientert programmering / Digital representasjon / matematikk praksis 2 semester: objektorientert programmering / systemutvikling / diskret matematikk 3 semester: algoritmer og datastrukturer / introduksjon til OSer og datakomm. / anvendt statistikk, logikk og beregninger 4 semester: Ex. Phil. / valgfri / valgfri 5+6 semester: fordypning /valgfri / valgfri Jeg som f.eks har en 2er fra 2mx på videregående, vil jeg få store problemer med matten her, eller tror du det kan gå? Er det liksom sykt vanskelig å komme seg gjennom studiet eller er det interessant nok til at det går an? Det står på UiO sine sider at matten kun består av 4 forelesningstimer pr. uke, så det burde jo gå ganske greit. Der jeg gikk forkurs for ingeniør i fjor hadde jeg 14 timer matte i uka hehe. PS: Jeg leste i en gammel tråd for litt siden at det visstnok var mindre matte ved UiOs informatikk studie enn andre steder... Om det stemmer vet jeg ikke. Endret 25. januar 2006 av Feh Lenke til kommentar
pertm Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Ut ifra det du sier kan det være at det er mindre matematikk en veien jeg gikk med først ingeniør og så siv. ing. Det er jo stor forskjell på matematikk hvor vanskelig. Fra det du sier tror jeg at matematikk praksis kan bli det vanskeligste matte faget. Nå er det litt vanskelig å bedømme uten selv å ta fagene, men diskret matematikk og statistikk var fag jeg syntes var relativt enkle. Om de blir enkle for deg er umulig for meg å si. Om du får store problemmer vet ikke, men du kan få probelemmer. Jobber du hardt med fagene så kan nok mye hjelpe. Det å ha tatt det forkurset vil helt sikkert hjelpe. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg sa ikke at jeg tok forkurset sa bare at vi hadde 14 timer matte i uka Lå an til å stå til jul sa læreren, men nå etter jul fant jeg ut at det ikke var noe vits egentlig (ettersom jeg egentlig ikke trenger det). Hadde vært greit å komme inn på forkurskvote, men pytt sann. I forhold til de andre fagene, hvor mange % av timene tror du var viet til matte? På UiO har de jo lagt opp til "bare" 4 forelesningstimer med matte i uka de 3 første semestrene så det burde jo være overkommelig. Er de andre fagene mye sammenheng med matten, eller er de mere datafag? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Du sier "bare 4 forelesningstimer med matte i uka", men vanskelighetsgraden eller mengden på matematikken har ingenting med hvor mange forelesningstimer det er på universitetet, det betyr bare at du må lese mer på egenhånd. Jeg hadde 5 i 2mx og 4 i 3mx fra videregående, og jeg synes matematikken på informatikk var ganske vanskelig. Men det var folk som gikk der uten å ha hatt 2 mx og 3 mx på videregående, som valgte noen litt enklere matematikkfag enn det egentlig var lagt opp til. Du kan bare snakke med noen studieveiledere så kan du tilpasse en god del mer enn det du sikkert får inntrykk av fra begynnelsen, men hvor ideelt det er vet jeg ikke. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Alternativ retning, som er nevt her, er å ta 3-årig informatikk på Høyskolen i Oslo, og så eventuelt bygge på med 2 år Mastergrad. Muligens litt enklere i starten enn å gå rett på 5-årig masterprogram. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) retning ja, ikke regning... *fjernet innlegg* Endret 25. januar 2006 av Feh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå