Gå til innhold

hovedkortet er ustabilyt

kelmesport

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ta en kikk på kondensatorene på hovedkortet. De skal være flate evt gå litt nedover på midt på toppen. Buler de oppover så er de ødelagte og dette vil forårsake tilfeldige krasjer helt til maskinen holder opp å virke.

Kondensatorer er gjerne ca 1 cm høye og med en diameter ca like en blyant. De sørger for at div. komponenter får jevn spenning.

Jeg har hatt problemer med kanskje... 10? hovedkort, alle har hatt problemer med kondensatorer...

Lenke til kommentar
Du kan ta en kikk på kondensatorene på hovedkortet. De skal være flate evt gå litt nedover på midt på toppen. Buler de oppover så er de ødelagte og dette vil forårsake tilfeldige krasjer helt til maskinen holder opp å virke.

Kondensatorer er gjerne ca 1 cm høye og med en diameter ca like en blyant. De sørger for at div. komponenter får jevn spenning.

Jeg har hatt problemer med kanskje... 10? hovedkort, alle har hatt problemer med kondensatorer...

5487973[/snapback]

Jeg har fagbrev i serviceelektronikk, så jeg vet hva kondensatorer er:) La meg få tilføye at hovedkortet er bare 1 uke gammelt, og problemene var der fra første stund. Jeg vil bare ikke sende tilbake noen komponenter før jeg er 100% sikker på hvilken komponent som forårsaker problemene. Men jeg har altså testet cpu,power,ram-brikker,skjermkort,dvd-brenner,kabler,drivere/updates/kontrollere,temp over alt.....ja...det er bare hovedkortet jeg ikke har fått avklart enda. Men hva vil det si når memtest86 bare stopper i oppstarten? Er sjansen stor for at det er hovedkortet som er problemet?

Lenke til kommentar

Hovedkort eller prosessor høres det ut som, Minne har du testet, og om feilen er minne relatert, så er prosessoren synderen (da den har innebygd minnekontroller)

Hovedkortet kan iallefall gi mange mystiske feil, så skal ikke se bort ifra at det er det heller....

Lenke til kommentar
Prøv å oppdatere biosen på HK, original bioser er ofte litt mer kritiske til f.eks minne og CPU enn nyere.

5489071[/snapback]

Helt enig...prøv med bios først! Ellers så er jeg enig med BrAtTeRn, høres ut som defekt hk eller minnekontroller i cpu.

Lenke til kommentar

Bios er oppdatert men til ingen nytte. Som sagt, når jeg booter med mem86, stopper det bare opp, kommer bare til "Emm386 copyrigt..." Lastet ned ultimatebootcd, og det samme skjedde der da jeg forsøkte å boote denne. Snakket med en teknikker hos Mpx, og han mente også at det kunne være minnet i selve CPU`n, eller at det var hovedkortet. Skal kjøre flere tester når jeg kommer hjem idag. Han nevnte blant annet programmet "Sisoft Sandra Pro", så dette skal jeg laste ned å teste med.

Lenke til kommentar
Bios er oppdatert men til ingen nytte. Som sagt, når jeg booter med mem86, stopper det bare opp, kommer bare til "Emm386 copyrigt..." Lastet ned ultimatebootcd, og det samme skjedde der da jeg forsøkte å boote denne. Snakket med en teknikker hos Mpx, og han mente også at det kunne være minnet i selve CPU`n, eller at det var hovedkortet. Skal kjøre flere tester når jeg kommer hjem idag. Han nevnte blant annet programmet "Sisoft Sandra Pro", så dette skal jeg laste ned å teste med.

5490477[/snapback]

Du kjenner ikke noen som kunne lånt deg en cpu å teste med da? tar jo 2 min å bytte den... da finner du det ut med en gang.

En ting...la oss si dette problemet er pga at bios som kortet kom med ikke støtter X2 cpu, for det kan godt hende det har vært noen bugs. Det jeg har hørt, er at du da bør flashe første gang med en singlecore cpu til nyeste bios.

Har forøvrig opplevd samme feil som deg før, og da var det hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...