Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg av når den jobber hardt

Anbefalte innlegg

Først trodde jeg det var CPU'n som gikk varm. Kjøpte til og med ny vifte (lydløs og behagelig), og har observert temperaturen. Maskinen slår seg blant annet av under spillet civilization 4. Har fulgt med på temperaturen og den går ikke noe særlig over 54 grader, etter det jeg kan se.

Jeg har også prøvd å gi mer plass til vifta til skjermkortet (stod litt trangt og fjernet et par kort som jeg ikke bruker) og gjort den rein for støv. Det hjalp heller ikke. Har prøvd å koble fra SATA-disken, som jeg bruker som disk nummer to, uten at heller ikke det hadde noen betydning. Maskinen bare slår seg av, når den jobber hardt.

Er det noen som har en ide om denne restartingen? Forresten har det i dag dukket opp et nytt problem. Når jeg skal starte maskinen tikker harddisken en gang før den slutter å jobbe og det står stille på at jeg har en gigabyte med minne (to-tre sekunder etter omstart). Dette kan gjenta seg flere ganger, før det til slutt starter opp igjen.

Her er maskinens spesifikasjoner:

Athlon64 3000+

MSI MS-7010 VIA-K8T800

1024mb PC3200 DDR SDRAM

200 GB Seagate Barracuda 7200.7 ATA (7200 RPM - 2MB cache) +160 GB SATA(et eller annet)

8x DVD+/-RW brenner (PIONEER DVR-107D)

Ati Radon 9800 XXL GPU/MEM - 392/338 (Pro med XT kjerne)

TV-kort (Medion TV-tuner 7134)

WiFi-LAN (CREATIX 802.11g Wireless Adapter)

PSU Fortron/Source 350W w/NoiseControll

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipset. Har nå avinstallert (med et program som var på samme side som driveren til ATI) og installert ny driver til skjermkortet. Jeg har den siste driveren til hovedkortet installert. Men er det noen enkel måte å sjekke om det er kræsj i noen drivere? Som f.eks. at den gamle driveren til hovedkortet ikke er godt nok avinstallert?

Tester maskinen i morgen, for å se om den klarer å holde seg oppe.

Lenke til kommentar
Prøv med nye drivere til skjermkort og hovedkort(brikkesett).

5487605[/snapback]

Hjalp ikke :no:

Har nå også prøvd å ta ut og bytte på rambrikkene. Uten at det heller hjalp. Problemet mitt er at det blir stadig vanskeligere å starte opp maskinen. Harddisken vil liksom ikke jobbe, før den ved et av mange forsøk plutselig gir etter. Når den ikke vil starte går den ikke så langt at jeg kommer meg inn på bios engang.

Lenke til kommentar
Jeg vil nok tro at det er hovedkortet ditt som har tatt kvelden. Har hatt et lignende problem tidligere, og da var det hovedkortet som var defekt.

5494508[/snapback]

Får håpe det ikke blir for dyrt i så fall. Kan det være en teoretisk mulighet for at det hjelper å reinstallere windows? Eller skal ikke det stoppe så tidlig i prosessen når maskinen starter seg opp igjen?

Lenke til kommentar
Har hatt flere maskiner til service med samme feil og da har det stort sett vært strømforsyning eller harddisk som har gitt problemet.

5494535[/snapback]

Hvis det er harddisken, har den da tatt kvelden, eller hjelper det med en formatering?

Takker for øvrig for all hjelp her

Lenke til kommentar

Kanskje jeg leste feil. Du kommer alltid inn i BIOS uten problemer? Den fryser ikke i BIOS, eller skrur seg av ?

Om den ikke gjør det, så er det nok strømforsyningen eller harddisken. Har du prøvd å boote ifra en annen harddisk ? Eller prøvd en annen strømforsyning? Koble vekk alt som trekker strøm som du ikke trenger å prøv. (om du har masse ekstra vifter, neonlys osv)

Kan som sagt være en ødelagt harddisk, eller bare det at strømforsyninga di ikke klarer å gi nok strøm.

Lenke til kommentar

Noen ganger kommer jeg så langt at jeg kan gå inn på bios og jeg kommer til Windows, mens andre ganger, og det er ofte mange ganger, så kommer jeg ikke så langt at jeg kommer meg inn på biosen.

Jeg vurderer derfor å formatere harddisken, for å se om det hjelper.

Er det forresten noen programmer for å lese av strømtilførselen når jeg først er inne på windows? PSU'n er på 350 watt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det samme problemet etter installasjon av CIV 4 faktisk :) Skal ikke skylde på CIV akkurat (selv om jeg ikke har tatt mer i spillet, og gjerne skulle retunert det). Deretter fikk jeg problem med at maskinen ikke bootet...fant ikke harddisken. Innimellom låste den seg rett etter RAM opptellingen.

Synes det er for kjappt å si at hovedkortet har tatt kvelden..eller noe annet for den saks skyld. Hvor lenge er det siden du tok en ny innstallasjon av XP? Selv om du er som meg og antar du er flink til å defragmenterer og kjøre CCleaner og annet løste problemet seg for meg med en nyinstallasjon iallefall.

Jeg gikk over alle kabler, kort og RAM. Reinnstallerte, flashet og oppgraderte BIOS. Akkurat å flashe BIOS gjør mann på eget ansvar, så prøv først uten.

Dersom du har en ekstra HD kan du likegodt kjøre inn XP der.

Lenke til kommentar
Jeg fikk det samme problemet etter installasjon av CIV 4 faktisk :) Skal ikke skylde på CIV akkurat (selv om jeg ikke har tatt mer i spillet, og gjerne skulle retunert det). Deretter fikk jeg problem med at maskinen ikke bootet...fant ikke harddisken. Innimellom låste den seg rett etter RAM opptellingen.

Synes det er for kjappt å si at hovedkortet har tatt kvelden..eller noe annet for den saks skyld. Hvor lenge er det siden du tok en ny innstallasjon av XP? Selv om du er som meg og antar du er flink til å defragmenterer og kjøre CCleaner og annet løste problemet seg for meg med en  nyinstallasjon iallefall.

Jeg gikk over alle kabler, kort og RAM. Reinnstallerte, flashet og oppgraderte BIOS. Akkurat å flashe BIOS gjør mann på eget ansvar, så prøv først uten.

Dersom du har en ekstra HD kan du likegodt kjøre inn XP der.

5494962[/snapback]

Det var da pussig, for det var med Civ4 dette virkelig ble et problem for meg også. Det høres veldig likt ut.

Hovedhardisken har jeg delt opp i tre. I tillegg har jeg en S-ATA harddisk som jeg har satt på i ettertid, men av en eller annen grunn, som skyldes formateringstypen (husker ikke hvorfor) så kan ikke den brukes som oppstartdisk.

Når det gjelder PSU'n i innlegget over, så må det vel være mulig å måle strømstyrken uten å demontere og montere på en ny PSU? Eller hva?

Lenke til kommentar

En liten endring, eller rettere sagt ny observasjon av tilstanden:

Når datamaskinen ikke vil starte, så starter den likevel, om den får lov til å stå med den svarte skjermen som viser at jeg har en gigabyte ram, men da må jeg belage meg på å vente rundt fem minutter. Det er visst flere enn meg som er treig om morgenen...

Lenke til kommentar
En liten endring, eller rettere sagt ny observasjon av tilstanden:

Når datamaskinen ikke vil starte, så starter den likevel, om den får lov til å stå med den svarte skjermen som viser at jeg har en gigabyte ram, men da må jeg belage meg på å vente rundt fem minutter. Det er visst flere enn meg som er treig om morgenen...

5521771[/snapback]

Hvis du kobler fra harddisken og starter maskina da,

går den videre med engang da? eller står den fortsatt å tygger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...