stoolman Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Har kjøpt meg Radeon 9700Pro, men hørte at det var problemer med AGP 8x i forhold til dette kortet. Dette gjaldt sis 648 chipsettet. Jeg bestilte derfor Asus p4b533-e, som i følge mine begreper skulle være et meget bra kort. Men, det kom selvfølgelig en BIOS oppdatering. Nå støtter sis 648, og asus p4s8x, dette kortet i AGP 8x modus. Vil 9700pro yte dårligere i 4x modus? Noen fortalte meg at det ikke hadde noe å si for ytelsen om kortet ble kjørt i 4x modus, men dette har jeg svært vanskelig for å tro. Skal jeg sende p4b533-e kortet tilbake....? Burde jeg heller gå for Asus sin 648 løsning. Dette kortet støtter jo også pc 3200 ram, selv om dette er uoffisielt. Kortet jeg har kan klokkes mer enn sis 648 løsningen, men etter å ha investert nesten 4000 kroner på grafikkkortet, ønsker jeg å rettferdiggjøre dette.... Noen synspunkter.....? Lenke til kommentar
fAight Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 hei, alle testene som du forhåpentligvis har sett på nettet er testet med 4x agp. Dessuten, teknologien i dagens spill har ennå ikke behov for 8x agp. 4x-agp har fremdeles mer enn nok båndbredde til å kjøre spillene som finnes idag.Så du vil ikke få noen merkbart ytelsesforskjell, hvertfall, som sagt, ikke med dagens spill. En annen ting du bør tenke på, er at flere har hatt problemer med sis sitt 648-brikksett sammen med Ati r9700. ...eller er jeg helt på jordet nå? andre? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Quote: ridgea skrev (2002-09-13 00:23):hei,alle testene som du forhåpentligvis har sett på nettet er testet med 4x agp. Dessuten, teknologien i dagens spill har ennå ikke behov for 8x agp. 4x-agp har fremdeles mer enn nok båndbredde til å kjøre spillene som finnes idag.Så du vil ikke få noen merkbart ytelsesforskjell, hvertfall, som sagt, ikke med dagens spill. En annen ting du bør tenke på, er at flere har hatt problemer med sis sitt 648-brikksett sammen med Ati r9700....eller er jeg helt på jordet nå? andre? Nei da, Var akkurat som eg skulle sakt det selv. :razz: Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Hmm .. dette har blitt forklart før, så hvis du vil ha en mer detaljert forklaring les her og her. 8x AGP er veldig neppe av spesielt betydning ennå, ikke engang med denne og neste generasjonen hardware. Bare se på AGP 4x standarden, den er jo mange år gammel nå ... og likevel er den ikke i nærheten av å bli maks'et ennå. Ingen cpu idag er istad til å fore et skjermkort med nok vertex/texture data til å utnytte den båndbredden vi har på AGP 4x idag. Videre er jo ikke dagens minnesystemer istand til engang å fore en enkelt CPU med nok data. Bare se på P4's 133Mhz QDR bus, med båndbredde på 4,2GB/sek ... eneste som kan måle seg vil være dual-channel DDR333 eller DDR400 eller dual-channel PC1066 RDRAM. Og det er bare når det gjelder mating av CPU. Så skal jo resten av I/O-systemet(North-South trafikk bl.a) ha sin bit av kaka, og legger man dette sammen med med den ene /de to ekstra GB'ene som AGP 8x har mulighet for, da skal man ha god tiltro til minnesystemet :wink: Ikke snakk om at AGP-sporet får lov til beslaglegge så stor del av den lille minnebåndbredden som er. Litt effekt vil kanskje AGP 8x ha, men det vil kun gjelde når vi ser på tiden det tar å flytte data. En bus med 2,1GB/sek VIL skyfle 1byte fortere enn en som maks klarer 1,06 GB/sek ... om det er så mye å rope hurra for er vel tvilsomt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå