Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta videregående som privatist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer bare på hvordan eksamene er, hvor mye det koster, generelt slike ting jeg må huske på og den slags.

 

Har tatt et og halvt år nå, og tenker å slutte og ta resten som privatist.

5487984[/snapback]

 

Mener det koster rundt 300,- kr pr eksamen, men kan ikke love det. Du får svar på sånt hvis du spør på skolen din. Forøvrig, hvis du er "skolelei" eller noe sånt, så er det ihvertfall IKKE lettere å ta ting som privatist.

Lenke til kommentar

Privatist eksamener er veldig forksjellige. Det koster 200,- å gå opp, pr. eksamen. Hvis du skal forbedre på en karakter koster det 400 eller 600,-.. Husker ikke helt 100%..

 

I norsk har du 3 stk. Hovedmål muntlig, hovedmål skriftlig, sidemål skriftlig.

I historie er det muntlig eksamen.

I matte er det skriftlig eksamen.

I naturfag er det muntlig eksamen. Du må ha elevforsøk, og du skal legge frem et av de du har gjordt i løpet av året.

I SK er det muntlig.

Osv.

 

Når du er privatist i et fag, og ikke er elev, må du nesten ringe til din "lokale" skole og få en leseliste.. Du kan bli spurt om alt i pensumet på eksamen.. Du får ikke karakter for slike ting som du gjør igjennom et år, kun eksamenskarakter. Med andre ord: gjør det bra, hvis ikke blir det dyrt etterhvert ;)

 

Å gå opp som privatist er et dårlig alternativ, hvis du har mulighet til å være elev! Privatisme er i hovedsak lagd for de som droppa ut da de var yngre, og plutselig finner ut hvor dumme de var, og vil gå opp igjen for å få studiekompetanse el.l.

 

Å være privatist krever mye av deg! Det er ekstremt lett å tenke: "Jaja, jeg er privatist, jeg har ikke møteplikt.. Jeg kan ta igjen ting i morgen". Noe som stort sett fører til at ting aldri blir gjordt, og igjen fører til at du kansje driter deg ut på eksamen, hvis du blir trekt opp til netopp det emnet du dreit i å lese på.

 

Og btw, oppmelding for privatist eksamener har gått ut.. Desverre. Den gikk ut Søndag 15. Januar (som igjen da blir til Fredag 13. Januar :) )

Lenke til kommentar
Takker for svar. Skjønner at det krever mye, men tror det skal gå bra. Vet du noe om gymkarakter, må du løpe rundt i klasserommet eller noe sånt?

 

Og er privatisteksamen likeverdige som standpunktkarakter?

5488102[/snapback]

 

En privatistkarakter kommer i stedet for, eller erstatter, standpunktkarakter. Teller selvsagt det samme. Bortsett fra at du vel havner i sekundærkvoten hos samordnet opptak hvis du forbedrer vitnemålet med privatisteksamner.

Lenke til kommentar

Du blir trekt opp til et tema, du får forberedelsestid (vanligvis 20-40 miunutter), også skal du snakke om temaet. Svarer du ikke på alt som eksaminator vil du skal snakke om, begynner han/hun og spørre deg om ting innenfor temaet. I hovedsak er det slik det fungerer :) .. Når det gjelder norsk er det det samme (trekke tema)+å snakke om særemnet ditt/problemstillingen i særemnet ditt..

 

edit: De kan også spørre deg om ting utenfor temaet. Altså, i hovedsak kan du bli spurt om alt innenfor pensum..

Endret av bigben247
Lenke til kommentar

Tok Grunnkurs som privatist, og det er ikke akkurat noe jeg vil anbefale. For min del fikk jeg 4 eksamener i en og samme uke, noe som ble litt stress. De skriftlige eksamene gikk ganske greit, men jeg slet en del på den muntlige delen av naturfagseksamenen. Eksaminator og sensor så stygt på meg under hele eksamenen, og sukket høylytt hvis jeg sa en aldri så liten feil :wee:

Men først og fremst krever et slikt studium disiplin! Veldig lett å si at du "tar det i morgen", men du ender bare opp med en haug av ting du ikke har lest før eksamen.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på å ta resten av videregående (VK1 og VK2) på bjørknes/sonans. Har hørt at det er veldig mange som gjør det særlig bra på muntlig eksamen som følge av mye lesing og arbeid.

Er det noen her som har gått på Bjørknes/Sonans eller andre eksamensrettede skoler og kan fortelle litt om hvordan det er å være privatist der? Eller som har kjennskap til skolene og kan bidra med noe feedback?

Lenke til kommentar

Siden jeg enten sov gjennom eller skulket geografitimene, ble jeg nødt til å ta dette opp som privatist i vk2. En halvtime lesning dagen før, griseflaks i og med at jeg ble spurt i akkurat det jeg hadde lest om, og vips, et helt fag unnagjort med 30 minutters lekser. Privatist er bra. :thumbup: Regn dog ikke med samme flaksen!

Lenke til kommentar

Jeg tok opp tre fag som privatist etter videregående. Norsksidemål, matte 1 og det første naturfaget. Fikk 5, 6 og 6. Ettersom jeg hadde full realfagskompetanse var det griselett å få seksere i realfagene fra førsteklasse.

Slik jeg kan se det må det lønne seg å ta opp fag rett etter videregående med mindre det fører til at man får en annen poengberegning. Dette fordi det er lettere å ta førsteklassefag etter å ha studert faget i tre år og fordi det på en enkelt eksamen er lettere å få en god karakter enn på et fullt skoleår.

 

(Nå skal det sies at jeg ikke trengte poengene så på den måten var litt penger og 12 timer nynorsklesning bortkastet.)

Lenke til kommentar

Slik jeg er blitt fortalt er det sånn at faglæreren din (hvertfall i realfag) er eksaminatoren din. Jeg tipper det er en sensor/annen lærer i tillegg til eksaminator. En jeg kjenner skulle opp til privatisteksamen i eldre historie, og lærern (eksaminatoren) gav han 15 sider å lese. Han pugget disse sidene inn og ut, og drog en sekser på eksamen. Han fikk akkurat det han hadde lest på...Syke greier spør du meg :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...