Bergtora Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg har lest litt om kameraer i det siste, og ikke blitt så mye klokere. Jeg har tidligere hatt et Nikon Coolpix SQ, som har dødd delvis etter at batterideksel har gått i stykker osv. Jeg er lite frista til å prøve Nikon igjen, men kan overtales hvis argumentene er gode nok. Jeg er glad i å gå på tur, så jeg vil ha et kamera som er så lite, lett og tynt som mulig, med få utstikkende elementer. Når jeg går på tur er det to ting jeg liker å ta bilder av: nærbilde blomst/insekt, og utsikt. Ellers bruker jeg kameraet til å ta bilder på fester. Kort oppsummert: et kamera som er så lite som mulig som tar gode nærbilder, panoramabilder og innendørsbilder i dårlig belysning. (Neeeeida, jeg er ikke kravstor) Pris er mindre viktig. ++ god batterilevetid, stor lcdskjerm, linux og mac-støtte, og trådløs overføring av bilder er heller ingen minus. Hvis et slik kamera finnes, vil jeg veldig gjerne vite om det! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ditt krav om et lite kamera uten utstikkende deler går ikke helt bra sammen med dine øvrige krav om bildekvalitet. Men her er noen gode kamera som er små og tynne, og ikke engang objektivet stikker ut selv når kameraet er slått på: Nikon Coolpix S1 Nikon Coolpix S2 (sprutsikkert og solid... anbefales) Sony Cybershot T7 Sony Cybershot T5 Noen andre tynne kamera, men med objektiv som stikker ut når det slås på: Canon Ixus 55 Pentax Optio S6 Innendørsbilder i dårlig belysning er nok disse kameraenes verste fiende (jo mindre kamera, jo mindre optikk, jo dårligere lysstyrke, jo dårligere bildekvalitet), men de skal takle det ganske greit også. Stor LCD skjerm, og støtte for MAC er så godt som standard på alle kamera nå. Støtte for Linux er dessverre heller noe sjelden, og wifi er først nå begynt å komme for alvor. De to første var Nikon Coolpix P-serien (som har litt for mange utstikkende deler for din smak, vil jeg tro) og Canon Ixus Wireless som i mine øyne er overpriset i forhold til hva du får (hvis nå ikke utsalgspris havner langt under veiledende). Nærbilder av blomster og insekt (makro) er Nikon bedre enn de fleste andre, så her vil du nok merke forskjell fra SQ til et annet merke. Panoramabilder kan du ta med alle kamera, evt. med hjelp av programvare. Å ødelegge batteriluken på Nikon sine kamera kan lett omgås om man lukker den riktig. Prøv deg frem et par ganger, og ikke bruk makt. Det hører med til sjeldenhetene at vi får inn noen Nikon kamera med feil på batterilokket, så du har nok bare vært uheldig. Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Et Sony T7 / T3 med lukkertidsstyrt og blenderstyrt mulighet... da har du MITT drømmekamera. Får håpe noe lignende dukker opp engang Lenke til kommentar
modin Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Et Sony T7 / T3 med lukkertidsstyrt og blenderstyrt mulighet... da har du MITT drømmekamera.Får håpe noe lignende dukker opp engang 5487748[/snapback] Det vil nok aldri dukke opp, de fleste med behov for slike funksjoner. Ønsker ikke å kjøpe et kamera med en linse på størelse med et mobilkamera (i hvertfall ikke som eneste kamera), ikke har det noe særlig effekt heller da det er svært lite å oppnå ved å justere blenderen på et kompaktkamera. Spesielt når objektivet bare har halvannet blendertrinn og gå på. Designer kameraer dekker et helt annet behov en de kameraene med mange instillinger, for all del ikke et stygt ord om design kameraer T7/T3 er fine kameraer til sitt bruk. Endret 24. januar 2006 av modin Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Afseth: Takk for mange fine forslag. Hvordan er de kameraene du har nevt der i forhold til Ricoh R3? Det viktigste er at kameraet ikke har utstikkende deler under transport. En annen ting jeg har glemt å nevne: min erfaring med dockingstasjon er at det er veldig tungvint. Vil helst slippe unna. Endret 25. januar 2006 av Bergtora Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 R3 har et tonn med annen funksjonalitet som kraftig zoom, vidvinkel og meget rask respons. Optisk sett også mye bedre. Støymessig sett omtrent det samme. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 R3 har et tonn med annen funksjonalitet som kraftig zoom, vidvinkel og meget rask respons. Optisk sett også mye bedre. Støymessig sett omtrent det samme. 5498347[/snapback] Så R3 er altså et mye bedre kamera enn de du har nevt over her? Ser nemlig at Netshop har tilbud på R3 denne helga... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Det finnes allerede en tråd om den modellen. Den er fryktelig lang, og ikke bare positiv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Men bildekvalitetsmessig vil den allikevel danke ut de fleste slike bittesmå designkamera. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Vurder Sony T9. Det skal jeg ha som ekstrakamera ihvertfall. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Det du ønsker et kamera til allsidig bruk, med god kvalitet og få utstikkende deler. Kamera blir ikke så mye større selv om du går opp en klasse i størrelse, og de har heller ikke så utstikkende deler. Med tanke på at du ønsker et kamera til allroundbruk, synes jeg du burde vurdere litt større størrelse. Bittelitt, i alle fall. Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Det er optikken som er begrensningen på T9/T7 ja. Skulle ønske meg at T7 hadde 640 i ISO slik som storebroren T9, det hadde vært konge. T7 er vel eneste kameraet jeg ser for meg som noe man kan ha i skjortelommen (Casio har forsåvidt også, men foretrekker Sony) Endret 28. januar 2006 av hoodoo Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Var på Expert og så på kameraer i dag. Ante ikke at T7 var så lite! Er to år siden sist jeg var ute på kameramarkedet, og tydelig at det har skjedd masse jeg ikke har fått med meg i mellomtida... Jeg fant ut at størrelsen jeg er mest komfortabel med er noe rundt Olympus 600 og Ixus 750. Har lest om Nikon P2 også, og den frister også. Den er god å holde, men jeg synes det har en klønete fasong mhp oppbevaring og frakt. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 T9 har utrolig god bildekvalitet til tross for størrelsen. Se bilde fra steves-digicams.com/: http://www.steves-digicams.com/2005_review...es/DSC00106.JPG Han har ikke testet R3, men kan ikke tenke meg at det er så bra. Test på T9 her: http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/t9.html Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Vi endte opp med et canon ixus 750 og er kjempefornøyde. Kjøpte med en 1 gb minnebrikke og en lærveske fra komplett også. Kameraet er mer enn lite nok. Selv om jeg er jente med små hender så hadde et mindre kamera rett og slett blitt for lite... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå