jonnor Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Men hvis den får inn spenning godt opp mot maksgrensen, vil den vel bli ganske så varm. Eller er det bare strømmen som gjør den varm? Jeg tror jeg så noe om overspenningsvern i databladet. Vil den da kutte hvis spenningen blir for høy? Tja, spenningsvernet er jeg meget utsikker på da jeg ikke har testet dette, men jeg har mine tvil på at den vil kutte brått ved 35V. Men du har rett i at den kommer til å bli varm, faktisk veldig varm. Ser du formelen i min forrige post så ser du at Uinn - Uut * I = omsatt effekt (W) = 30V - 15V * 2A = 30W Og 30 watt er veldig mye, og du vil følgelig ikke kunne belaste den med 2A. Som du også ser av formelen så er det kombinasjonen av spenningen over regulatoren og strømmen gjennom som er avgjørende. Derfor er Switchmodesupply så fint. Så jeg må holde den på 20-25°C for å få ut 2A? Vil det ikke fungere å parallellkoble to stk. slik at hver blir belastet med 1A i stedet? Da selvfølgelig med en strømbegrenser i forkant. Nei, dette vil ikke fungere tilfredstillende da de to komponentene vil være litt anderledes og dermed ta mer eller mindre strøm, samt kanskje forstyrre spenningsreguleringen. Du må nok ha en av kretsene som står nederst i databladet. Anbefaler deg (igjen ) å lese litt der, og finne en krets som passer deg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Men hvis den får inn spenning godt opp mot maksgrensen, vil den vel bli ganske så varm. Eller er det bare strømmen som gjør den varm? Jeg tror jeg så noe om overspenningsvern i databladet. Vil den da kutte hvis spenningen blir for høy? Men du har rett i at den kommer til å bli varm, faktisk veldig varm. Ser du formelen i min forrige post så ser du at Uinn - Uut * I = omsatt effekt (W) = 30V - 15V * 2A = 30W Og 30 watt er veldig mye, og du vil følgelig ikke kunne belaste den med 2A. Som du også ser av formelen så er det kombinasjonen av spenningen over regulatoren og strømmen gjennom som er avgjørende. Derfor er Switchmodesupply så fint. 30W er nok mye, men dagens prosessorer har omtrent samme flaten og hele 80-100W effekttap, og disse holdes på 40°C med gode kjøleribber.Jeg ser selvfølgelig at det ikke er plass til slike kjøleløsninger, men 30-40°C skal vel ikke være så vanskelig. Det gjør jo heller ikke så mye om den ikke klarer å levere 2A hele tiden side jeg også har et batteri tilgjengelig (som blir ladet kontinuerlig av motoren). Og varmeproblemet vil jo være størst ved fullt pådrag. Du må nok ha en av kretsene som står nederst i databladet. Anbefaler deg (igjen ) å lese litt der, og finne en krets som passer deg. 5531108[/snapback] Jeg ser mange fine tegninger, men forstår egentlig lite av dem. Jeg synes Figur 28 høres passende ut, men jeg forstår overhodet ikke hva den gjør. Jeg synes også mange av kretsene ser forbausende like og enkle ut. Jeg kan heller ingenting om transistorer og andre mer avanserte duppeditter som er på de skjemaene. Og dessuten. 30V er målt da jeg gasset mye på uten gir. Jeg har ikke målt den på full gass når den står i gir, så det kan være at spenningen både er lavere eller høyere enn 30V (har en mistanke om at den kanskje er lik eller litt lavere, men er ikke sikker). Hvis motoren kjører på 4000 RPM, vil ikke frekvensen på AC-strømmen være 66 Hz da? Gjør dette noe? Blir strømmen jevnere jo høyere frekvens det er? Endret 31. januar 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Jeg har rotet litt selv i et elektroprogram, men jeg blir litt sjokkert når jeg ser hva oscilloskopet kommer ut med av verdier når jeg kjører kretsen i gang. 5530496[/snapback] Du må legge til et jord-punkt i kretsen, dessuten vil det nok lønne seg å bytte til en polarisert kondensator... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 30W er nok mye, men dagens prosessorer har omtrent samme flaten og hele 80-100W effekttap, og disse holdes på 40°C med gode kjøleribber.Jeg ser selvfølgelig at det ikke er plass til slike kjøleløsninger, men 30-40°C skal vel ikke være så vanskelig. Det gjør jo heller ikke så mye om den ikke klarer å levere 2A hele tiden side jeg også har et batteri tilgjengelig (som blir ladet kontinuerlig av motoren). Og varmeproblemet vil jo være størst ved fullt pådrag. Jeg ser mange fine tegninger, men forstår egentlig lite av dem. Jeg synes Figur 28 høres passende ut, men jeg forstår overhodet ikke hva den gjør. Jeg synes også mange av kretsene ser forbausende like og enkle ut. Jeg kan heller ingenting om transistorer og andre mer avanserte duppeditter som er på de skjemaene. Har du tenkt til å ha en aktiv kjøleløsning da? Jeg tror uansett at jeg ville gått for en krets med ekstern effekttransistor, for å holde seg greit innenfor maksimalstrømmen. Transistorer er mye enklere, så de takler høyere temperaturer bedre, og er generelt sett laget for høyere belastning. I mine øyne ser Figur 18 ut som en passende krets til din bruk. Og dessuten. 30V er målt da jeg gasset mye på uten gir. Jeg har ikke målt den på full gass når den står i gir, så det kan være at spenningen både er lavere eller høyere enn 30V (har en mistanke om at den kanskje er lik eller litt lavere, men er ikke sikker).Hvis motoren kjører på 4000 RPM, vil ikke frekvensen på AC-strømmen være 66 Hz da? Gjør dette noe? Blir strømmen jevnere jo høyere frekvens det er? 5531467[/snapback] Jeg vil heller tippe at spenningen blir lavere når du setter den i gir, noe annet ville vært rart synes jeg. Hva frekvensen blir sånn akkurat kan jeg ikke svare deg på, da det vil variere om generatoren er rett på akselen eller gira på noen måte, men strømmen vil bli jevnere med høyere frekvens. Sånn ellers har ikke frekvensen så mye å si, igrunn. Angående simulering så er det veldig viktig med jording ja, for å få riktig referanse. Programmet jeg brukte heter Proteus og finnes i trial-versjon (ikke mulig å lagre kretser) på nettet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Har du tenkt til å ha en aktiv kjøleløsning da? Jeg tror uansett at jeg ville gått for en krets med ekstern effekttransistor, for å holde seg greit innenfor maksimalstrømmen. Transistorer er mye enklere, så de takler høyere temperaturer bedre, og er generelt sett laget for høyere belastning. I mine øyne ser Figur 18 ut som en passende krets til din bruk. Jeg har null peiling på transistorer (jeg kan ikke engang den generelle metodikken bak bruk av transistorer), så om du har lyst til å forklare nærmere hva du mener, og hva den tegningen betyr, så hadde det vær greit. Angående simulering så er det veldig viktig med jording ja, for å få riktig referanse. Gjelder dette kun ved bruk av oscilloskop, eller generelt sett? Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Heisann på degsann! Har du fått noe skikk på dette? Jeg er på utkikk etter nøyaktig det du driver/drev med her.. Trenger noe likeretting og litt stabilisering i båten min også. Noen andre som har komplett koblingsskjema på dette? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Prosjektet har dessverre blitt liggende i tenkboksen. Jeg synes det ser ut som at det går an å gjennomføre det, men jeg er veldig usikker på hvor mye strøm jeg til slutt kan greie å ta ut, og hvor stabilt alt vil være. Også trenger jeg vel også litt hjelp til å forstå alle koblingsskjemaene i databladet til spenningsregulatoren, siden det åpenbart er nødvendig å lage en strømregulator (eller liknende). Jeg har egentlig en båt som må støpes ferdig iløpet av sommeren, men hvis jeg går lei det, kan jeg vel ta prosjektet opp igjen hvis jeg har tid til overs. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Legger ved en tegning av ett enkelt stabilisert power som jeg har designet. Her kan man justere spenning samt maks strøm, og det krever relativt få komponenter. Det kan tilpasses det aller meste av bruksområder, men vil ikke gi like stabil spenning ut som en fast regulator av LM3**/78xx typen. EDIT: Maks strøm ut bestemmes av formelen I = 0,6v/R3 Altså vil en motstand på 1ohm gi en strøm på maks 0,6A. EDIT2: Fikset litt Q1 må monteres på kjøleplate og takle lasten som den skal dra, spør meg om transistorvalg dersom du lurer. Q2 kan sløyfes for lave strømtrekk og Q3-4 kan være nesten hva som helst av vanlig NPN. Endret 20. mai 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Legger ved en tegning av ett enkelt stabilisert power som jeg har designet.Her kan man justere spenning samt maks strøm, og det krever relativt få komponenter. Det kan tilpasses det aller meste av bruksområder, men vil ikke gi like stabil spenning ut som en fast regulator av LM3**/78xx typen. EDIT: Maks strøm ut bestemmes av formelen I = 0,6v/R3 Altså vil en motstand på 1ohm gi en strøm på maks 0,6A. EDIT2: Fikset litt Q1 må monteres på kjøleplate og takle lasten som den skal dra, spør meg om transistorvalg dersom du lurer. Q2 kan sløyfes for lave strømtrekk og Q3-4 kan være nesten hva som helst av vanlig NPN. 6140150[/snapback] Kjempeflott! Ja, jeg spør om transistorvalg Kan jeg bruke vilken som helst likeretterbro så lenge den tåler strømmen? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hvor stor belastning er du ute etter? Under 1-1,5 Ampere vil nok 78xx være den enkleste løsningen, merk det. Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Ja, det var det da.... Jeg vet ikke hva motoren kan gi, seddu. Men jeg er fortrinnsvis ute etter en sak som kan lade 12v blyakkumulatoren i båten, og det er vel det jeg regner med det uttaket på motoren er konstruert for. Hva er ideell ladestrøm? Jeg har fått med meg at den ikke bør overgå 1/10 av kapasiteten. Lenke til kommentar
GrH Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Hvor mange A er batteriet ditt da? Edit : UUps ... mente Ah ja Endret 21. mai 2006 av Djgunnah Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hvor mange A er batteriet ditt da? 6145631[/snapback] Jeg regner med du spør om Ah, altså amperetimer.... Jeg er ikke sikker, men det er jo et vanlig bilbatteri, så jeg vil tippe 40-50. Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Kort og godt; kan denne brukes? C1= 0,33uF C2= 0.1 uF R1= 3 ohm Q1= BD536 Hvor mye strøm vil denne gi? Lenke til kommentar
nab Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Kort og godt; kan denne brukes? C1= 0,33uF C2= 0.1 uF R1= 3 ohm Q1= BD536 Hvor mye strøm vil denne gi? 6157850[/snapback] Denne vil gi så mye strøm som generatoren klarer å levere eller som belastningen krever, hvis ikke likeretteren eller BD536 brenner opp før den tid. Kort sagt : INGEN STRØMBEGRENSNING slik det er koblet her. Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Argh.... Noen som føler seg kallet til å lage et skjema MED strømbegrensning for meg? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Skjemaet mitt over har strømbegrenser, men bruker riktignok ikke 7812 da og har nok ikke like god regulering (uten at jeg har prøvd dette i praksis) Strømbegrensing på 7812 krets kan kanskje bli litt vrient, iom at den vil forsøke å holde 12v ut uansett. Må vel i så fall manipulere jordtilkoplingen, men usikker på hvordan det bør gjøres. Skal tenke over det og se om jeg kommer på noe vettugt Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hadde satt veldig pris på det! Lenke til kommentar
nab Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 quote=gamleerik,23/05-2006 : 16:57] Hadde satt veldig pris på det! 6162609[/snapback] Hva med å bruke en L200 i stedet for 7812 ? Dette er en mer avansert krets, som har justerbar spenning og strømbegrensning. Denne tåler også 40 Volt kontinerlig inn. Søk på L200 voltage regulator så finner du masse koblingseksempler (f.eks:) L200 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 gamleerik: Ser du i databladet til 78-serien, vil du finne noen application hints ganske langt nede. Kresten på figur 19 vil vel passe ditt formål ganske bra? http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå