Gå til innhold

Shadermodel 3.0 eller 16 pixel pipelines?

hoe_banks

Anbefalte innlegg

Hei.. jeg lurer på hvilket av følgende skjermkort jeg skal velge.

POV Geforce 6800GS AGP

eller

HIS ATi X800XL AGP

Jeg har hørt at det er en fordel med flere pixelpipelines, men jeg har også hørt at Shadermodel 3.0 er viktig for mange spill.

6800GS har shadermodel 3.0 men bare 12 pixelpipelines.

X800XL har ikke shadermodel 3.0 men 16 pixelpipelines.

Jeg har også hørt at x800 serien er på vei ut, og at 6800GS er blitt fremstilt som et mer "fremtidsrettet kort"

Jeg har tenkt å spille Battlefield 2, Half-Life 2, Quake 4 og Eldar Scrolls Oblivion(hvis det lar seg gjøre;) )

Jeg har ikke funnet noe review som sammmenligner disse kortene i AGP versjonen, bare PCIexpress.

Hvilket av disse kortene egner seg best til spilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har fått med meg har ikke pixel shader 3.0 så alt for mye å si, men forskjellen er tidvis merkbar. For eksempel når det gjelder lyset i Battlefield 2. Har en venn som har X800PRO, som får ganske mye vanskeligere lysforhold enn meg, som har 6600GT og 3.0.

Tror egentlig ikke det skal ha så mye å si. Jeg vet ikke hvilket av de kortene som er best, så det får noen andre svare på.

Lenke til kommentar

3DMark06 er nok et eksempel på HDR effektene man går glipp av med kort uten sikklig HDR støtte.

Ville heller gått for 6800GS kortet... Siden det er AGP du skal ha så er det egentlig en NV40 brikke med 4 pipelines deaktivert, og det er mange som har klart å modde kortet til 16 pipelines, og da kan du få i pose og sekk! :cool:

Konklusjon: Jeg hadde valgt 6800GS over X800XL uten å blunke

Lenke til kommentar
3DMark06 er nok et eksempel på HDR effektene man går glipp av med kort uten sikklig HDR støtte.

Ville heller gått for 6800GS kortet... Siden det er AGP du skal ha så er det egentlig en NV40 brikke med 4 pipelines deaktivert, og det er mange som har klart å modde kortet til 16 pipelines, og da kan du få i pose og sekk!  :cool:

Konklusjon: Jeg hadde valgt 6800GS over X800XL uten å blunke

5487162[/snapback]

Tusen takk for svar.. Men hvordan "modder" man det til å bli 16 ppl?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...