Gå til innhold

har jeg krav på ny harddisk fra microplex?


Anbefalte innlegg

strømforsyningen (bzerk) kortsluttet for et par uker siden,den tok også med seg en harddisk i graven.

fikk igjen ny strømforsyning på garantien fra microplex.

sente de en mail i dag,om de skulle betale frakta som jeg måtte legge ut,og om de skulle erstatte hardisken som også tok kvelden.

 

fikk dette svaret:

 

Hei!

 

Joda, vi skal dekke fraktkostnadene dine også. Hvilket kontonummer vil

du vi skal refundere fraktkostnadene til?

 

Når det gjelder harddisken så dekker vi dessverre ikke følgeskader.

 

--

mvh/Regards

Microplex Norge AS

 

er dette riktig?at de ikke har krav på å erstatte hardisken min?det var jo strømforsyningen jeg kjøpte av dem,som gjorde at den røk.

hvilke rettigheter har jeg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk først om produsenten av harddisken gir garanti, eller om selger av denne godtar reklamasjon før du bruker tid og krefter på en mulig krangel.

5487590[/snapback]

Det blir jo helt feil å skyve ansvaret over på produsent / leverandør, om det var strømforsyninga som ødela disken.

Disken har jo fungert som den skulle.

Lenke til kommentar
Jeg sliter med det samme etter at strømforyninga tok med 3 hardisker og ett hovedkort i graven....

 

Men får dekket av hver enkel butikk jeg har kjøpt de i da...

5487795[/snapback]

det er jo helt feil at de skal bli erstattet på garantien til hver enkelt hdd (slik jeg forstår det du har skrevet) da det ikke er noe feil ved hardiskene, men et produkt som direkte forvolder en skadeå produkter i kombinasjon

Lenke til kommentar

den hardisken som røk etter kortsluttingen virket helt fint før det skjedde.

monterte gamle strømforsyningen samme dag,alt virket fint untatt den ene hardisken.

skal sende ny mail til dem.

 

@kvtl

fkjl. § 43 første ledd,kan du legge ut hva som står der,eller en link.

tenker på sende det i mailen til microplex

 

takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar

ops, mente § 34 he he.

 

§ 34. Produktskader

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

Lenke til kommentar
ops, mente § 34 he he.

 

§ 34. Produktskader

 

      Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

5487980[/snapback]

 

takk,da har jeg sent en ny mail til microplex,kopierte også § 34.

holdt selfølgelig en hyggelig tone :yes:

så da får vi se hva de svarer i morgen.

det er ikke de store summene,men det er av prinsipp jeg tar det opp med dem.

Lenke til kommentar

Det vanskelige her i denne saken er å sannsynliggjøre/bevise at det faktisk er strømforsyningen som er årsaken til at harddisken er gåen. Siden ingen andre ting har blitt ødelagt, så kan det jo være en svakhet i den. Det er nok lettest for deg og søke retur/reklamere der du har fått harddisken fra, selv om det er strømforsyningen som er årsaken.

 

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

fikk nytt svar fra microplex idag:

 

Hei!

 

Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart. Vi dekker ikke *påståtte* følgeskader, altså må du dokumentere at det var strømforsyningen som forårsaket skadene på harddisken.

 

 

hvordan skal jeg få dokumentert det?da kan jo de lure seg unna hver eneste lignende sak.

Lenke til kommentar

For noen folk.

 

Først sier de: "Når det gjelder harddisken så dekker vi dessverre ikke følgeskader."

 

Så sier de etter å fått presentert loven rett i arma (som de som selgere skal KUNNE): "Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart. Vi dekker ikke *påståtte* følgeskader, altså må du dokumentere at det var strømforsyningen som forårsaket skadene på harddisken."

 

LITT UKLART? Han/hun uttrykte seg ikke på noen måte i retning at du hadde en liten sjangs til å få harddisken din erstattet. De prøvde rett og slett å lure seg unna. Takk for at du poster slike ting på forum, nå vet jeg i alle fall en plass jeg ikke skal handle.

 

Jeg ville finkjemmet loven å funnet ut hva som kreves av dokumentasjon som de påstår de trenger så sårt. Det er måte på hva ola nordmann kan dokumentere av feil på HW-utstyr og følger av det.

Lenke til kommentar

Ja, dersom dette stemmer (og all mail og informasjon er postet her) så er dette veldig dårlig av Microplex.

Men uansett så hadde det vært interesangt å vite hvordan denne strømforsyningen kortsluttet? Leverte den overspenning? Og ikke minst, skjedde dette helt plutselig?

Lenke til kommentar

Dette kan fort bli en snedig måte å skaffe seg ny hardware på? Skyld på strømforsyninga så hvis hovedkortet ditt har tatt kvelden. Skyld på strømforsyninga hvis du vil bli kvitt den ødelagte ram-brikka du har liggende, osv. osv.

 

Hvorfor skal det være helt andre regler når det gjelder data enn andre forbruksvarer man kjøper? Hvis det i det hele tatt er det da? Ved fleste andre "uhell i heimen" er det innbo-forsikring som gjelder. Tar f.eks. TV ditt fyr, så er det innbo-forsikringen som dekker følgeskadene.

 

Skulle blitt ganske dramatiske konsekvenser hvis det var så enkelt som noen i tråden vil ha det til.

Lenke til kommentar

Vel.. når det gjelder reklamasjon av varer som blir ødelagt får reklamasjontiden er ute, så er jeg rimelig sikker på at det er selger som har bevisbyrden for å vise at kunden har feilbehandlet varen.

 

Det virker for meg da nærliggende å tro at selger også i et slikt tilfelle har bevisbyrden for å vise at det var noe annet enn den defekte strømforsyningen som drepte disken.

 

Det står helt sikkert noe om dette i lovverket, men jeg er desverre grusomt dårlig til å lete meg fram i lovdata for å finne en quote. Kanskje vi har en juss-student her et sted som vet hvor han skal lete =)

 

Dette er en lei situasjon uansett hvordan du ser på det. For kudnen er det utrolig lite morsomt når defekte produkter gir deg direkte økonomiske tap som følger, og du blir nektet erstatning. For Microplex derimot er det jo et rent mareritt å "forsvare seg" mot utallige krav, hvor derav sikkert flesteparten (be honest guys) skyldes brukerfeil. Nettop dette dilemmaet rundt hvem som har annsvaret i en slik situasjon leder meg til å tro det vil stå noe om det i lovdata om man bare vet hvor man skal søke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette kan fort bli en snedig måte å skaffe seg ny hardware på? Skyld på strømforsyninga så hvis hovedkortet ditt har tatt kvelden. Skyld på strømforsyninga hvis du vil bli kvitt den ødelagte ram-brikka du har liggende, osv. osv.

 

Godt poeng, men det holder ikke som argumentasjon. Vi har jo allerede mulighet til å gjøre dette dersom du er skrupulløs nok. Dvs. f.eks. på en harddisk med 3 års reklamasjon, så er det lite som egentig stopper deg fra å ta livet av harddisken din på en eller annen subtil måte etter 2,9 år. Det er så mange måter du kan drepe datakomponenter på uten å etterlate et spor at det ikke er morsom, og spesielt når man i praksis aldri åpner en harddisk for å se HVA som drepte den er det jo i teorien fritt frem for skruppuløse mennesker å misbruke reklamasjonsretten i norsk lov.

 

Og i overnevnte tilfelle er det selger som har annsvaret for å bevis at det ikke var misbruk fra kjøpers side som førte til at komponenten døde....

 

Hvordan er da denne situasjonen vi diskuterer så forskjellig fra den jeg beskriver over? Jeg synes likhetstrekkene er mange, og finner det ikke usansynlig å tro at de samme rammebetingelsene da gjelder for begge situasjoner. Helt sikkert kan vi bare vite dersom noen graver opp lovdata på det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ja, dersom dette stemmer (og all mail og informasjon er postet her) så er dette veldig dårlig av Microplex.

Men uansett så hadde det vært interesangt å vite hvordan denne strømforsyningen kortsluttet? Leverte den overspenning? Og ikke minst, skjedde dette helt plutselig?

5490315[/snapback]

 

har postet hele emailene jeg har fått.

satt og spilte cs,skaulle slutte for kvelden,tar av meg øreklokkene,hører det bråker fra maskina,skal til å skru av maskina,da kommer det et høyt smell,det gnistrer,så kommer røyken.

tar opp maskina,sjekker først hk,ser ingen skader.

sjekker så strømforsyningen,den er så varm,så jeg måtte vente over 30 min før jeg klarte å ta på den,den var så varm,så endel plast i den hadde smeltet,og festet seg i viftene.

strømforsyningen var ikke 6måneder engang,og hvis jeg skulle lure microplex for deler,da hadde jeg valgt noen annet en hd,og for det andre,så er jeg ikke kjeltring som prøver å lure noen.

 

kan vel kanskje sende disken til siba(tror jeg det heter)og få de til å fikse den,og sende regningen til microplex,da får jeg bevis på at den har røket.

Lenke til kommentar
kan vel kanskje sende disken til siba(tror jeg det heter)og få de til å fikse den,og sende regningen til microplex,da får jeg bevis på at den har røket.

5490846[/snapback]

Det er etter min mening urimelig å tro at Microplex skal dekke en regning fra IBAS, det er MYE dyrere enn en ny disk.

 

Det er uansett en vanskelig sak dette. Nå er Microplex inne og leser tråden, kanskje de kommer med en uttalelse her.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...