Beatnut Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Har en ide om forslag til navn og logo. Må bare finpusse på logoen litt. Skal se om jeg rekker å poste forlsget her før helgen. Hvis ikke tar jeg det til uka. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) Installering av eSlack ---------------------- Merk at eSlack er under utvikling og ting kan/vil bryte, jeg bruker systemet på daglig basis og prøver å holde ting så stabil som mulig, men jeg greier ikke å ha kontroll over alt. Gi meg beskjed hvis det er noe som ikke fungerer. eSlack krever at brukeren har kunnskap innen Slackware fra før, iallefall hvordan man installerer. eSlack er bare testet med Slackware Current, ikke bruk 10.2. Installer Slackware current som normalt. Enten gjennom CD'en tilgjengelig fra ftp.slackware.no eller bruk SlackNET. Når du kommer til valg av pakkegrupper velger du A, AP, D, L, N og X. Så går du for "expert" installering. Følgende pakker skal være med: A: kernel-ide aaa_base aaa_elflibs acpid bash bin bzip2 coreutils cxxlibs dcron devs e2fsprogs elvis findutils gawk gettext glibc-solibs glibc-zoneinfo grep gzip infozip kbd kernel-modules less lilo logrotate module-init-tools openssl-solibs pciutils pkgtools procps sed shadow sharutils sysklogd sysvinit tar utempter util-linux AP: diffutils D: ( Ikke nødvendig, men kreves for å kompilere noen programmer: automake autoconf flex libltool m4 bison) binutils gettext-tools kernel-headers make pkgconfig perl python subversion L: glibc glibc-i18n glibc-profile ncurses libtermcap N: dhcpcd (hvis du trenger det, er også tilgjengelig gjennom bpkg) tcpip wget X: x11 x11-devel x11-fonts-misc x11-fonts-scale Resten av installasjonen er som før. Etter installasjonen reboot og logg inn. Det første du må gjøre er å laste ned BuildPKG. Dette gjøres slik: svn checkout svn://svn.slackforge.net/eslack/trunk/tree/apps/buildpkg Når dette er ferdig kjør følgende: sh buildpkg/buildpkgv2 checkout Det blir nå opprettet en mappe i /mnt som heter buildpkg og alle scriptene blir lastet ned. Når dette er ferdig lager vi en symlink til BuildPKG og oppdaterer pakkelisten (vi sletter også buildpkg-mappen): ln -sf /mnt/buildpkg/lib/eslack/trunk/tree/apps/buildpkg/buildpkgv2 /sbin/bpkg chmod 755 /sbin/bpkg bpkg update rm -r buildpkg Da er BuildPKG installert og klar til bruk. Jeg har laget en metapakke som heter test-desktop. Denne inneholder nok programvare for de fleste. Pakkene er også gjennomtestet og skal fungere helt fint. bpkg install test-desktop EDIT: test-desktop inneholder følgende pakker: gcc kernel-default kernel-modules udev alsa xfce seamonkey mplayerplug-in codecs epdfview gaim gimp inkscape audacious gqview bluefish hicolor-icon-theme gnome-icon-theme gtk-engines flashplayer libdvdcss liferea gxine Jeg satte en maskin til kompilering i går, så alle pakkene i test-desktop er tilgjengelig som ferdigkompilerte pakker. Alt er dessverre ikke helt plug & play enda. Kernelen bruker fbplash som standard, derfor må det gjøres forandringer i LILO. Slik ser min ut: image = /boot/vmlinuz append="video=vesafb:1024x768-16@60,mtrr,ywrap splash=verbose,theme:eslack" initrd = /boot/fbsplash-eslack root = /dev/hda1 label = eSlack read-only Merk at jeg bruker initrd for å vise en bakgrunn i terminalen, for å kunne bruke denne må du kopiere initrd'en til /boot: cp /mnt/buildpkg/lib/eslack/trunk/tree/base/linux/oldshit/initrd /boot/fbsplash-eslack Kjør såklart lilo etter endringen. Neste er udev, her må det gjøres noen forandringer på oppstartsscriptene. For å forenkle jobben litt har jeg laget en patch. cd /etc/rc.d patch -p1 < /mnt/buildpkg/lib/eslack/trunk/tree/base/sysvinit/rc.S.diff Da var det gjort. Det aller siste er librsvg, SVG blir ikke oppdaget av gdk-pixbuf. Kjør denne: gdk-pixbuf-query-loaders > /etc/gtk-2.0/gdk-pixbuf.loaders Da kan maskinen restartes. NB! På min maskin så ble ikke modulene oppdatert, kjør depmod -a etter restart og restart en gang til. Det var det. Som sagt, gi beskjed hvis det dukker opp noen bugs osv. Endret 24. juli 2006 av olear Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Da har det skjedd ting igjen.... Brukte kvelden på å få fbsplash/gensplash helt integrert i eSlack. Er ganske fornøyd med resultatet (med andre ord, det virker ). Dette krevde en del modifisering av initscriptene, men jeg har ikke gjort noe som skal ødelegge eller forandre på oppstarten (utennom såklart at man har progressbar). Det eneste som ikke fungerer 100% er "press f2 for verbose", denne får jeg rett og slett ikke til å fungere, men dette er ikke akkurat kritisk så jeg avventer litt med å finne en fiks til dette (tar gjerne imot tips til hvordan man fikser dette). Har lagt til sysvinit (+ slim) til test-desktop så det skal ikke mer en : bpkg update bpkg install test-desktop for å få dette til å fungere. NB! sysvinit fungerer fint her, men det betyr ikke at det fungerer for deg, ta backup av /etc før oppgraderingen. Grunnet "oppgradering" til full fbsplash/gensplash må det igjen gjøres forandringer på LILO. image = /boot/vmlinuz append="video=vesafb:1024x768-16@60,mtrr,ywrap splash=silent,fadein,theme:Slackware quiet CONSOLE=/dev/tty1" initrd = /boot/fbsplash-Slackware-1024x768 root = /dev/hda1 label = eSlack read-only Themet "Slackware" følger med, finnes også i 1280x1024 og 1400x1050. Neste oppgradering blir kernelen (tenker jeg tar det i slutten av uka). Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Liten oppdatering .... Har endelig fått integrert HAL/dbus/pmount, så nå har vi automounting av de fleste disker, CD'er osv. Har også fått integret Gslapt, så nå har vi også GUI til pakkesystemet, begynner nesten å bli for brukervennlig dette Dbus ligger i pakkesystemet, skal også legge inn HAL når jeg har fått ryddet opp i diverse patcher osv. EDIT: Etter en del om og men har vi nå en fungerende dbus/HAL/pmount/Thunar løsning i eSlack. Disker koblet til dukker automatisk opp på desktopen og i venstremargen i Thunar. Endret 31. juli 2006 av olear Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hva med å skrive litt dokumentasjon på siden? F eks hvordan man legger inn eslack i utgangspunktet. Virker jo som det begynner å bli verd å prøve. Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Dokumentasjon kommer, jeg vil gjerne ha et litt mer komplett system før jeg skriver dokumentasjon. Tenkte at jeg skal få gjort ferdig X.org, det begynner å bli litt kluss med biblioteker da freetype og fontconfig har blitt splittet fra x.org-pakken i Slackware. Dette blir en del arbeid da alt X-relatert må rekompileres og maaaange X.org-pakker må legges til (libs/proto er iallefall ferdig). Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Da var det på tide med en liten oppdatering Den siste tiden har det ikke vært så mange oppdateringer, mest grunnet at jeg har mye å gjøre, men litt har skjedd. Introducing Draco ... Draco er en LiveCD basert på siste "stabile" revisjon av eSlack. Grunnen for at jeg velger å gi ut en LiveCD er at interessen for eSlack er der, men terskelen for å bruke/teste eSlack er for øyeblikket ganske høy. Med denne LiveCD håper jeg å vise at eSlack går framover (dog ikke så raskt) og satt opp rett fungere tilfredstillende for de fleste. LiveCDen er på 177mb og skal være ganske kjapp, anbefaler alle som har 512mb+ å kjøre fra minne (linux copy2ram fra bootprompt). Setter pris på tilbakemelding (ris/ros/bugs) Features: - Kernel 2.6.17.11 - X.org 7.0 - ALSA 1.0.12 - D-BUS 0.91 - HAL 0.5.7.1 - XFCE 4.4beta2 - SeaMonkey 1.0.4 - GIMP 2.3.10 - GQview 2.1.1 - Inkscape 0.44 - Audacious 1.1.2 - GXine 0.5.7 - Gaim 2.0.0beta3.1 - Liferea 1.0.21 - ePDFview 0.1.5 - MPlayer 1.0pre8 - mplayerplug-in 3.25 - Flashplayer - win32codecs - libdvdcss Draco kan lastes ned her: http://www.slackforge.net/Projects/Draco/releases/POC01/ Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Beklager bump, men det er alltid like artig når det man gir ut er utdatert etter bare noen timer Introducing Draco POC02 ... Denne versjonen inneholder XFCE 4.4rc1. http://www.slackforge.net/Projects/Draco/releases/POC02/ Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 hvor mange pakker er de tilgang på med buildpkg , slackpkg i dag ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 apps: BitTorrent alsa-utils buildpkg curl icon-naming-utils lame mpd nano ndiswrapper neon openssl pmount quicktime4linux unionfs unrar yasm base: aaa_base bash bpkg bzip2 devs dhcpcd e2fsprogs etc gawk gettext glibc grep grub gzip hdparm kbd kernel-default kernel-modules less libutempter module-init-tools pcmciautils procps reiser4progs reiserfsprogs sed shadow slapt-get slocate sysfsutils sysvinit tar udev dev: bison gcc kernel-headers kernel-source php-fcgi python subversion e17: ecore edje eet embryo enlightenment epeg evas ewl extra: cabextract docbook faac faad2 flac gfeed gst-plugins-bad gst-plugins-base gst-plugins-good gst-plugins-ugly gstreamer libaal libtheora moz-solibs sablotron uri xml-simple xvidcore firmware: ipw2100-fw ipw2200-fw games: freeciv gfx: box-themes desklet-weather gnome-icon-theme gtk-engines gtk-themes hicolor-icon-theme tango-icon-theme xfce-themes gnome-compat: atk cairo cairomm dbus dbus-glib gamin gc gconf glib glibmm glitz gnome-desktop gnome-doc-utils gnome-keyring gnome-mime-data gnome-python gnome-python-desktop gnome-terminal gnome-vfs goffice gtk+ gtkmm gtksourceview hal intltool iso-codes libart_lgpl libbonobo libbonoboui libglade libglademm libgnome libgnomecanvas libgnomecups libgnomeprint libgnomeprintui libgnomeui libgtkhtml liboil libpixman libsigc++ libxml++ orbit pygobject pygtk pyxml scrollkeeper vte kde: kdesvn libs: Twisted ZopeInterface alsa-driver alsa-lib alsa-oss aspell aspell-en audiofile boost db4 expat fontconfig freetype fribidi gdbm gmp gnet imlib2 lcms libao libast libdrm libdvdcss libdvdread libexif libgsf libid3tag libidl libidn libjpeg libmad libmng libmusicbrainz libnotify libogg libpng librsvg libtermcap libtiff libtunepimp libungif libusb libvorbis libwmf libxml2 libxslt mesa mhash ncurses pango pcre poppler popt pycrypto readline sdl sdl_image sdl_mixer sdl_net sdl_ttf shared-mime-info slang startup-notification t1lib taglib wv2 wxGTK wxPython wxWidgets zlib meta: alsa test-desktop xfce xorg-apps xorg-corelibs xorg-coreproto xorg-libs xorg-protocols xorg-video net: gnupg openssh nonfree: adobereader codecs flashplayer googleearth jdk jre opera-shared opera-static pasture: evince gdk-pixbuf gedit totem server: apache courier-authlib courier-imap cyrus-sasl joomla lighttpd maildrop mysql php-apache postfix wm: fluxbox x11: applewmproto appres bdftopcf beforelight bigreqsproto bitmap compositeproto damageproto dmxproto editres encodings evieext fixesproto font-adobe-100dpi font-adobe-75dpi font-adobe-utopia-100dpi font-adobe-utopia-75dpi font-adobe-utopia-type1 font-alias font-arabic-misc font-bh-100dpi font-bh-75dpi font-bh-lucidatypewriter-100dpi font-bh-lucidatypewriter-75dpi font-bh-ttf font-bh-type1 font-bitstream-100dpi font-bitstream-75dpi font-bitstream-speedo font-bitstream-type1 font-cronyx-cyrillic font-cursor-misc font-daewoo-misc font-dec-misc font-ibm-type1 font-isas-misc font-jis-misc font-micro-misc font-misc-cyrillic font-misc-ethiopic font-misc-meltho font-misc-misc font-mutt-misc font-schumacher-misc font-screen-cyrillic font-sony-misc font-sun-misc font-util font-winitzki-cyrillic font-xfree86-type1 fontcacheproto fontsproto fonttosfnt fslsfonts fstobdf glproto iceauth ico inputproto kbproto lbxproxy libAppleWM libFS libICE libSM libWindowsWM libX11 libXScrnSaver libXTrap libXau libXaw libXcomposite libXcursor libXdamage libXdmcp libXevie libXext libXfixes libXfont libXfontcache libXft libXi libXinerama libXmu libXp libXpm libXprintAppUtil libXprintUtil libXrandr libXrender libXres libXt libXtst libXv libXvMC libXxf86dga libXxf86misc libXxf86vm libdmx libfontenc liblbxutil liboldX libxkbfile libxkbui listres luit mkcfm mkfontdir mkfontscale msttcorefonts oclock printproto proxymngr randrproto recordproto renderproto resourceproto rgb rstart scripts scrnsaverproto sessreg setxkbmap showfont smproxy trapproto twm videoproto viewres windowswmproto x11perf xauth xbiff xbitmaps xcalc xclipboard xclock xcmiscproto xcmsdb xconsole xcursor-themes xcursorgen xdbedizzy xditview xdm xdpyinfo xdriinfo xedit xev xextproto xeyes xf86-input-acecad xf86-input-aiptek xf86-input-calcomp xf86-input-citron xf86-input-digitaledge xf86-input-dmc xf86-input-dynapro xf86-input-elo2300 xf86-input-elographics xf86-input-evdev xf86-input-fpit xf86-input-hyperpen xf86-input-jamstudio xf86-input-joystick xf86-input-keyboard xf86-input-magellan xf86-input-magictouch xf86-input-microtouch xf86-input-mouse xf86-input-mutouch xf86-input-palmax xf86-input-penmount xf86-input-spaceorb xf86-input-summa xf86-input-tek4957 xf86-input-ur98 xf86-input-void xf86-video-apm xf86-video-ark xf86-video-ati xf86-video-chips xf86-video-cirrus xf86-video-cyrix xf86-video-dummy xf86-video-fbdev xf86-video-glint xf86-video-i128 xf86-video-i740 xf86-video-i810 xf86-video-imstt xf86-video-mga xf86-video-neomagic xf86-video-newport xf86-video-nsc xf86-video-nv xf86-video-rendition xf86-video-s3 xf86-video-s3virge xf86-video-savage xf86-video-siliconmotion xf86-video-sis xf86-video-sisusb xf86-video-sunbw2 xf86-video-suncg14 xf86-video-suncg3 xf86-video-suncg6 xf86-video-sunffb xf86-video-sunleo xf86-video-suntcx xf86-video-tdfx xf86-video-tga xf86-video-trident xf86-video-tseng xf86-video-v4l xf86-video-vesa xf86-video-vga xf86-video-via xf86-video-vmware xf86-video-voodoo xf86bigfontproto xf86dga xf86dgaproto xf86driproto xf86miscproto xf86rushproto xf86vidmodeproto xfd xfindproxy xfontsel xfs xfsinfo xfwp xgamma xgc xhost xineramaproto xinit xkbcomp xkbdata xkbevd xkbprint xkbutils xkill xload xlogo xlsatoms xlsclients xlsfonts xmag xman xmessage xmh xmodmap xmore xorg-cf-files xorg-server xphelloworld xplsprinters xpr xprehashprinterlist xprop xproto xproxymanagementprotocol xrandr xrdb xrefresh xrx xset xsetmode xsetpointer xsetroot xsm xstdcmap xtrans xtrap xvidtune xvinfo xwd xwininfo xwud xap: aMule abiword adesklets audacious bluefish bmpx conky epdfview fluxconf gaim gimp gnumeric gqview gslapt gxine imagemagick inkscape leafpad liferea medit mozilla-firefox mplayer mplayerplug-in news-notification oxine rox-filer seamonkey slim wine xarchive xine-lib xfce: exo gtk-xfce-engine libxfce4mcs libxfce4util libxfcegui4 mousepad orage terminal thunar xarchiver xfce-mcs-manager xfce-mcs-plugins xfce-utils xfce4-appfinder xfce4-dev-tools xfce4-icon-theme xfce4-mixer xfce4-panel xfce4-session xfdesktop xfmedia xfprint xfwm4 xfwm4-themes Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) skal si du har stått på Olear . skal teste eslack når jeg får tid denne uka , skal også teste Draco live-cd tenkte jeg . tar buildpkg seg av avhengigheter ? Endret 4. september 2006 av ogger Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Vi prøver så godt vi kan Buildpkg tar seg av depends ja (på de pakker depends er lagt inn). Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Er det avgjort at det blir Draco? Som sett øverst på denne siden har jeg ett forslag, men min nye jobb har spist opp all tiden min den siste måneden. Håper at jeg får litt tid igjen til å ferdigstille noen prosjekter fremover og tenkte at hvis det fortsatt var åpent for forslag så kan jeg prøve å få det ut ila en uke. (Btw: Jeg synes at Draco med salamanderen er kul bare så det er sagt..). Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Draco er navnet på LiveCDen, ikke mer. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Draco er navnet på LiveCDen, ikke mer. 6832825[/snapback] Da skal jeg få ut fingern og prøve å presentere forslaget så fort så mulig. Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 er det noe jeg ikke har skjønt når det gjelder draco? har prøvd å brenne ut både ver 2 og 3, men får det ikke til. får feilmeldinger uansett hva jeg gjør... har sjekket md5, og det ser rett ut. gikk til og med til det skritt å prøve i windows med nero, med samme nedslående resultat. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Lastet akkurat ned for å teste, fungerer fint her. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 jrg å prøvde poc02 men den fungerte ikke . fikk ikke X Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Kunne du være litt mer spesifik. - Feilmelding - Skjermkort osv. Endret 12. september 2006 av olear Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 heh, det kan se ut som cd-brenneren min er problemet.... får ikke svidd ut noen ting som helst. skal prøve med en annen maskin litt senere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå