Gå til innhold

Best av å scanne bilder eller negativer?

Anbefalte innlegg

Jeg har bruk for kopier av gamle bilder og synes det er tungvint å levere negativer til fremkalling. Jeg har prøvd å scanne bildene og levere dem digitalt, men resultatet har ikke vært bra, sikkert fordi scanneren er langt fra ny

Jeg lurer derfor på å gå til anskaffelse av en ny, men lurer på hva som gir best resultat av å scanne bildet eller negativet? Jeg tenker ikke på en ren filmscanner, men noe i "økonomiklassen"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lurer på hva som gir best resultat av å scanne bildet eller negativet? Jeg tenker ikke på en ren filmscanner, men noe i "økonomiklassen"

5486947[/snapback]

En filmscanner burde i de fleste tilfellene gi bedre resultat. 10x15cm papirbilder er ikke bra på detaljer.

Noen alternativ fra 750 til 1450kr:

Epson Perfection 3490 Photo 845kr

Epson Perfection 3590 Photo 1125kr

Epson Perfection 2580 Photo 1442kr

Canon Canoscan 4200F 752kr

Lenke til kommentar

Film film og atter film!

Dette gjelder all form for kilde inn scanning. Stillbilder, malerier, film..osv. Har du en orginal, så benytt deg ALLTID av den.

Papir bilder vil alltid ha mindre informasjon enn ett negativ og du vil risikere å få moire støy i bilde.

AKIRA

Lenke til kommentar
Jeg lurer derfor på å gå til anskaffelse av en ny, men lurer på hva som gir best resultat av å scanne bildet eller negativet? Jeg tenker ikke på en ren filmscanner, men noe i "økonomiklassen"

Er du klar over hvor mye bedre resultat du vil få med en filmskanner? Det er egentlig trist at mange i dag skanner film med planskannere, og ut fra resultatene de får trekker en feilaktig konklusjon om at film er "utdatert" og håpløst akterutseilt. Men du oppnår dramatisk mye bedre kvalitet på bildene om du bruker en dedikert filmskanner, og da blir resultatet og konklusjonen helt annerledes.

Les denne artikkelen, som tar opp nettopp disse forholdene rundt digitalisering av film, og viser deg hvor stor forskjellen er mellom planskannere og filmskannere:

http://www.akam.no/test/skanner/digitalise...e_skanner/12881

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...