kimoajaj Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hei!. Jeg driver å spenker å sparer til nytt foto apparat. Er for tiden på mitt tredje HP digital kamera, hadde først et HP Photosmart 318, fikk så enda et nytt 318 pga. at det andre tok kvelden (garanti sak), i sommer kjøpte jeg meg et HP R507 4,1 megapixel, lite kjekt kamera. Jeg tar bilder av så mangt, lanskap, solnedganger, nordlys, men det som jeg virkelig liker å ta bilde av er (fortrinnsvis at jeg kjører hehe og noen andre tar bilde) hopping med cross sykkeln, snøscooter kjøring og slikt, i det hele tatt bilder hvor motivet er i bevegelse. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg spør, for jeg vil anta at en digitalt SLR vil funke mye bedre til denne oppgaven enn de fleste vanlige digital kamera, men jeg ville nå bare forhøre meg litt før jeg velger å leve på vann & brød resten av måneden. Fikk trykke litt på et Nikon D70 til en kjenning. Dette tok visst 3 bilder i sekundet, var bare å holde utløser knappen nede og så tok kameraet bilder så det jomet etter, helt til minne kortet var fullt, tror han kunne ta over 200 bilder før det begynte å blir fullt. (avhenger selvfølgelig av hvor stort minnekort man har). Men poenget var vell det at bufferen på kameraet ikke trengte å tømmes med gjevne mellomrom. Vi alle har jo stått der å lagt fine gloser ut i lufta mens vi venter på at bildet lagres, husker spesielt dette fra mitt første 318 kamera hvor det tok like lang tid som en Lada bruker på 0-100. Men, hvis man bruker såkalt serieopptak så har jeg hørt snakk om at en trenger godt lys, holdt på å si, holder det med normalt dagslys hvis en skal ta bilde av en som hopper på crosser?. Man kan vell ikke bruke blitz ved serieopptak?. Jeg ser at Feilkjøp selger EOS350D med 1855mm objektiv til 6685,- , det blir aldri billig nok, men jeg har ikke sett dette kameraet billigere noen annen plass. Hvordan er det med serieopptak og slikt på dette kameraet ?. Jaja da hadde jeg vell ikke mere på hjertet for i dag. Mvh. Joakim Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Man kan vell ikke bruke blitz ved serieopptak?. Det avhenger av blitzen og avstanden til motivet osv. Den blitzen som er innebygget i kameraet er ikke spesielt godt egnet til annet enn utfyllingsblitz. Hvordan er det med serieopptak og slikt på dette kameraet ?. Minst like god som D70. Er det dårlig lys så burde du kjøpe et objektiv som er mer lyssterkt. Som du skjønner så vil et speilreflekskamera være mye bedre til det bruket du nevner. Det er også mye mer å lære, for eksempel forskjellige typer fokus instillinger. Endret 23. januar 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 På hovedspørsmålet ditt vil jeg si at speilrefleks egner seg ypperlig til action bilder. En har raske teleobjektiv med rask autofokus. Det er ikke vanlig å bruke blitz men holde avstand og ikke forstyrre utøverne. En bruker dermed tilgjengelig lys og foretrekker lyssterk optikk. Disse er også egnet til å isolere motivet fra bakgrunnen ved å prioritere blenderåpning. En har full kontroll over disse programmene på speilrefleks selvfølgelig. Til under 10000 kr er det 1 kamera (Canon 20D) som kan ta 5 b/sek, de andre har vanligvis 3 b/sek eller mindre. Lyssterk optikk er også dyr, men uansett valg av optikk vil alle alternativene er stort sett være mye bedre enn kompakt kamera til dette bruket. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Ok folkens takker for hurtig svar !. Kristallo: Blitzen lades vell ikke fort nok til å kunne brukes ved serie opptak?. Men det fins vell blitzer som funker til dette også.. . Jeg vil prøve å unngå serieopptak i dårlig lys, hvertfall inntill jeg får en annen linse. Har hørt at 18-55mm er ganske lys følsom, dvs. at den trenger mye lys?. Brainware: Ok flott at kameraet vil gjøre jobben bedre enn et vanlig kamera. Hvis jeg tar for meg et "hopp" bilde, så er det ønskelig at sykkelen og føreren er i fokus, mens bakgrunnen ofte er litt diffus/ute av fokus. Men, det viktigeste er at føreren og sykkelen er i fokus. Somregel blir jo det meste litt uklart mens sykkelen og føreren blir enda mer uklar, ved bruk av vanlig digital kamera. En må jo nødvendigvis følge objektet (i dette tilfelle sykkelen) på sin ferd, ser for meg at jeg trykker ned utløser knappen et stykke før hoppet og holder den inne helt til han har landet, slik at jeg fks. kan kunne plukke ut det bildet hvor sykkelen er høyest opp i luften osv. Bør en låse fokus på objektet en stund før bildet skal taes?. Ved serieopptak, vil kameraet fokusere på nytt før hvert bilde?. Legger ved et lite eksempel bilde som en kompis tok av meg i sommer. Dette bildet ble ikke så ille, men er jo ikke akkurat "blad/magasin" kvalitet for å si det sånn.. . Jeg tok 10-15 hopp men dette var et av de få bildene som ble brukbare pga. at det var så vanskelig å time nårtid en skulle trykke ned utløser knappen pga. all forsinkelsen. . Endret 23. januar 2006 av kimoajaj Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Manuell fokus er tingen på slike bilder. Kunne tenkt med lenger lukketid for å få mere fart i bildet. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Ok sportive!. Hvordan ville det blitt med lengre lukkertid da?. Da ville vell sykkelen blitt mere diffus, og i og med at kameraet følger sykkelen hele tiden så ville vell alt blitt uklart?. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Da må en følge sykkelen hele tiden, slik at sykkel blir klar og bakgrunn uklar... krever trening ja!. Mere slik, men dette er litt for lang lukker tid/dårlig lys derfor ikke klart.... Dette er tatt med kompaktkamra. Endret 23. januar 2006 av Sportive. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Ok... . Skjønner!. Hvis en da hadde holdt kameraet i ro så ville sykkelen blitt diffus.. sant?. Ved lengre lukkertid så må en vell låse fokusen mens man følger sykkelen ?. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Fordelen med speilrefleks: Tingen med autofokus er at den er superhurtig, en har også muligheten til å velge fokuspunkter som er i bruk. Selv om en ikke har det aller beste av optikk vil den følge med på serieopptak, problemet kan være noe senere autofokus. Originaloptikk har vanligvis best autofokus, men til speilrefleks står en fritt til å velge blandt en mengde optikk, eksempelvis er lyssterk optikk (kjennetegnes ved stor blenderåpning, eksempelvis f2.8 (lavt tall= stor åpning), og samme tall gjennom hele zoomområdet dersom zoomoptikk), rimeligere uoriginal enn original, som gjerne tar veldig godt betalt for merkenavnet. En sier om 18-55 kit objektivet at det er lyssvakt, og ikke skarptegnende nok over det hele. En ser også at største brukbare blenderåpning ikke er den samme over hele zoom-området. Allikevel vil det kunne brukes til serieopptak, og gir også akseptabel kvalitet, det er bare snakk om kvalitets- og bruksforskjeller. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hvis man bruker eksempelvis en "monopod" og panorerer motivet som er i bevegelse vil valg av lukkertid gjøre gi bildet passende bevegelse, altså ikke for kort lukkertid som vil fryse bildet for mye. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Blitzen lades vell ikke fort nok til å kunne brukes ved serie opptak?. Hvis en blitz fyres av på 10% styrke så vil man kunne fyre av 10 ganger i hurtig rekkefølge. Blitzen i kameraet er svak, men en kraftig ekstern blitz vil kunne fyre av flere respektable blink før den går tom. Lenke til kommentar
jonnyloe Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hei På D70 tar man serieopptak med den innebygde blitsen ved å trykke på utløseren gjentatte ganger. Da får man med 18-70 linsa og manuell fokus 10 bilder på 10 sek og de første tre på 2 sek. JL Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Ok folkens!. Takker for replys!. Jeg blir nok uten tvil å gå til anskaffelse av et speilrefleks kamera, tror det blir et Canon EOS350D. Gleder meg som en unge til å legge hendene mine på det kameraet, har trykt litt på et før, men det blir jo ikke helt det samme som når det er ens eget. Tror jeg blir å kjøpe det fra Elkjøp ettersom at det er der dem selger det billigst. Kommer til å bestille et Sandisk Ultra II 1gb kort hos en på qxl til 649, billig!. Men, først må pengene ordnes.. hvorfor vokser ikke det ikke penger på trærne?. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Tror du blir fornøyd med et 350D. Til sammenligning selger Databutikken 2GB Sandisk Ultra Compact Flash til 804 kroner.. Liten vits i å kjøpe et 1GB kort til 649 kroner da.. http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=SANCFU2GB Endret 26. januar 2006 av nomorebs Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Tror du blir fornøyd med et 350D. Til sammenligning selger Databutikken 2GB Sandisk Ultra Compact Flash til 804 kroner.. Liten vits i å kjøpe et 1GB kort til 649 kroner da.. http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=SANCFU2GB 5499879[/snapback] Ja pokker det var billig. Takker for den. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Eller, hvis man slenger på litt over hundre kronor, så får man en ganske mye bedre versjon http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=SANCFE3-2GB Endret 26. januar 2006 av Snusi Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Please, legg bildene ved som nedskallert vedlegg. Da har vi andre mulighet for å åpne bildet i eget vindu hvis vi ønsker å studere det nærmere. Ingen vits i å tvinge oss til å se det i mer eller mindre full størrelse. Det begynner å bli mer og mer vanlig å ikke ta hensyn til oss med 19" CRT. Det er helt unødvendig, for alle kan få i både pose og sekk hvis man viser litt hensyn Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Takker for replys!. nomorebs: Hjertelig tusen takk for tipset, blir jo selvfølgelig å gå for et slikt !. Sorry for at jeg posta et så stort bildet PMnormal, jeg er vandt til å ikke ta slike hensyn i de andre forumene som jeg er på, mest motor forum og slikt, hvor folk ikke tenker over slikt. Er det greit at man poster bilder som er såppas småe at explorern beholder størrelsen sin eller er nedskallert vedlegg å foretrekke?. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Nedskallert vedlegg er å foretrekke. Da kan vi velge selv . Tusen takk for at du viser vilje til å ta hensyn Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Ok men da blir det nedskallerte vedlegg heretter, men, mener dere da at jeg skal poste kun linken til bildet?. Ordet "nedskallert" betyr jo i min verden "forminsket" , har forumet en egen funksjon som lager "thumnails" til bilder eller?. En kjenning tipset meg om denne siden: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-7699 Jeg bestilte nettop et 1GB Sandisk Extreme III kort , det kommer best ut i den testen:). Hadde tenkt å bestille 2GB men dem hadde det ikke på lager. Litt harry egentlig, bestille minnekort før kamera... har man kjøpt A så må man jo kjøpe B også... så da "må" det jo nesten bli B snart.. . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå