vihovde Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Setter sammen en maskin til en slekting som KUN skal brukes til internett og nettbank så kravene til denne er minimale Det er noen gamle deler, ett gammelt Abitkort med en Celeron 600 Mhz. Når jeg startet opp maskinen fikk jeg følgende melding: CMOS checksum error - Default Loaded Gikk inn i BIOS og kikket og der sto det følgende: CPU operating speed - 300 (66) Ext. clock (pci) - 66 Mhz (1/2) Multiplier factor - X 4.5 Speed error hold - Disable Startet maskinen på nytt og da kom denne meldingen: CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU soft menu. Noen som har litt peiling her som kan hjelpe meg litt å få denne gamle dritten til å virke skikkelig ? :!: Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Abit-kort er litt dumme noen ganger. Hos meg hjelper det som regel å ta en tur inn i CPU Soft Menu i BIOS og se at ingen busemenn har gjemt seg under senga. Så er det bare å lagre og restarte så går det fint Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Har selv fått denne meldingen på Abit hovedkort. Jeg løste problemet med og sette BIOS til default. I mitt tilfelle skjedde dette når jeg satt på egne innstillinger til CPU hastighet osv. Hvis du sette disse innstillingene til default, så skal du slippe den feilmeldingen, ifølge min erfaring. Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Men hvilken cpu hastighet skal den stå på ? Det er jo en celron 600 ? Blir det da 600 (133) den skal stå som ? Startet maskinen på nytt og da kom denne meldingen: CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU soft menu. Endret 23. januar 2006 av vihovde Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Ingen som kan hjelpe litt her ? Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Har satt i ett annet HK (Abit det også) og en P3 533 Mhz, men får opp de samme drittmeldingene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå