Gå til innhold

Akseptabel ISO-støy ved 400-ISO?

Anbefalte innlegg

Var ute og knipset noen bilder i styggværet i ettermiddag.

Da jeg fikk sett på bildene på PC-en etterpå så jeg at det var endel støy på noen av bildene.

_MG_0839%20utsnitt.jpg

Dette er et 100% crop av:

_MG_0839.jpg

Er dette akseptabel støy ved ISO-400, 2sek. lukkertid og F5,6?

Kameraet er et EOS 350D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Auto-eksp/etterarbeid i kamera på/JPEG?

Støymønsteret ser noe kraftig ut i forhold til ISO400 uten at jeg har akkurat det apparatet. Hvis du i tillegg har tilløp til banding, evt. striper i eksponering er det sannsynligvis undereksponert. Ikke usannsynlig med tanke på de kraftige høylysene i forgrunnen.

Husk også på at lange eksponeringer øker støy, men ikke nevneverdig på så korte eksp som dette. Undereksp. er my bet.

Lenke til kommentar

Husker ikke nøyaktig i farta(kameratet indikerer eksponeringen), men det er mulig bildet er undereksponert, men i så fall ikke så veldig mye.

Eksponeringen er manuell, mao. ingenting var på auto.

Bildet er komprimert til høyeste JPEG-kvalitet.

EDIT: EXIF er inntakt på det croppede bildet, hvis man vil ha mer info. :)

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Ok, dette er histogrammet til det bildet du har lagt ut.

post-46407-1138053133_thumb.jpg

Hvis du ser etter, er hovedtyngden av informasjonen i bildefila konsentrert i de nederste to femtedelene. Hvis det i tillegg er fotografert i 8-bits modus heller enn 12 (altså raw), så er det det området hvor minst bildeinformasjon lagres. Det vil dermed støye noe mer, og noe helt "#¤%"#¤ mye mer hvis du forsøker å løfte eksponeringa i etterkant (dette forsto jeg det som om du ikke har gjort).

For å få støyfrie crispe bilder lønner det seg å fotografere RAW og la histogrammet klatre på høyre side (men ikke opp på clip) og heller dra litt ned i etterbehandling.

Lese:

http://luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Tar litt tid å lese, men er verd det. Har betydd masse for måten jeg fotograferer på i alle fall.

Endret av olemm
Lenke til kommentar

jeg skal ikke gøre mig klog på de finere detaljer, men umiddelbart ser det ikke voldsomt ud .

jeg bruger meget neatimage på auto til at fjerne støj med og dine billeder ser således ud efter en tur igennem det program:

mg083920utsnittx8fm.th.jpg

mg0839x2nu.th.jpg

men det er mit indtryk det ligeså meget er lukketiden som iso der giver støjen, og med 1600iso til rådighed havde jeg nok valgt det i stedet

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
men det er mit indtryk det ligeså meget er lukketiden som iso der giver støjen, og med 1600iso til rådighed havde jeg nok valgt det i stedet

5487988[/snapback]

Synes støyreduksjonen du gjorde var meget bra, men ved å sette ISO til 1600 blir vel bare støyen mye verre?

olemm: Guiden tar for seg over-/under-eksponering, som konkluderer bla. med det faktum at det ikke finnes noe "riktig" histogram.

Mørke bilder har naturligvis hoveddelen av verdiene på venster del av histogrammet og visa versa.

Absolutt en verdifull guide.

Bildet jeg la ut, er både og ser det ut til.

Bla. lysene til bilene er til de grader overeksponert, mens andre deler av bildet kan være undereksponert.

At billysene ville brenne var jeg klar over på forhånd.

Tok bildet mest for å teste kameraet, ikke for motivet.

Er usikker på om støyen er pga. eksponeringen(kanskje pga. mye regn(speil) i luften?) eller om det er ISO-en som er gått amok.

ISO-en er vel softwarestyrt, så er det en feil der, kan det vel være en reklamasjonssak.

Kan nevnes at bildet er tatt med et Sigma 70-300 objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...