Gå til innhold

Er denne siden noe tess http://music.allofmp3.com

Mr_Tiger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men, er det trygt å handle på allofmp3 og da mener jeg med å betale med visa...noen erfaringer?

5498737[/snapback]

Sikkert trygt, men da kan du like godt laste ned gratis... blir ikke mer lovlig fordi du betaler noen få kroner.

5499004[/snapback]

Forstår ikke helt dette svaret...bortsett fra det med at det sikkert er trygt. Det er vel egentlig slått fast at norske forbrukere ikke har videre undersøkelsesplikt når det gjelder lovligheten til allofmp3. Om ikke annet i en gråsone. Det er vel ennå ingen med autoritet innen jus'en som har sagt at den er direkte ulovlig.

Jeg handler musikk kun fra allofmp3. Siste album var Eminems Curtain Call The Hits. 24 låter, 152MB, for den nette sum av $3.50. Det tilsvarer ca. kr. 23,-. Ellers ligger prisen for et album på ca $1,50. En låt i snitt ca. $0,12 ( 80 øre). Om Eminem får noe av dette er meg egentlig knekkende likegyldig. Hvis musikkbransjen har problemer med russisk lovgivning, må de forholde seg til russiske myndigheter og ikke meg. Jeg forholder meg bare til internasjonale regler. Er mp3 lovlig i Norge? Ja! Har noen i Norge monopol på å selge mp3? Nei! Altså kan jeg handle dette hvor jeg vil.

Så vidt jeg vet er det heller ikke innført straffetoll på russiske mp3-filer.

Ellers synes jeg at allofmp3 har en veldig bra tjeneste. Veldig enkelt å handle. Relativt stort utvalg. Lurer bare på om noen har testet exploreren deres. Den tør jeg ikke installere uten videre.

Kan forøvrig nevne at mp3search.ru er enda litt billigere enn allofmp3, men utvalget er noe mindre. Denne er ifølge sidene deres også godkjent av russiske myndigheter. Følgelig er det lovlig i Norge å laste ned derfra også.

Musikkbransjen har tynt min lommebok lenge nok.

EDIT: Prisene over gjelder ved 192 kbps.

Endret av bobafett
Lenke til kommentar

Kan forøvrig nevne at mp3search.ru er enda litt billigere enn allofmp3, men utvalget er noe mindre. Denne er ifølge sidene deres også godkjent av russiske myndigheter. Følgelig er det lovlig i Norge å laste ned derfra også.

5499470[/snapback]

Dette er en logisk kortslutning. Det at noe er lov i Russland betyr ikke automatisk at det er lov i Norge. Vi har andre lover om opphavsrettighet her enn de har der, hvorfor har de ikke ellers lansert et lignende konsept i Norge tror du?

Opphavsrettighetslovene i Russland er så uklare at selv om statsadvokaten der ville ta ut tiltalte mot allofmp3.com, så ville de ikke risikere en rettssak som kunne skape ny presedens.

Lenke til kommentar
At opphavsrettighetene er forskjellig i Norge og Russland er ikke mitt problem. Jeg forholder meg til at AllofMP3 inntil videre er lovlig i Russland og følgelig lov for meg å benytte meg av.

5499724[/snapback]

Kan du forklare meg hvorfor det er lov for deg å bruke det, når det står på siden at dette bare gjelder for folk som bor i Russland?

Som sagt... bare fordi noe er lov i et annet land betyr ikke det at du automatisk har lov til det fordi det er på Internet. Er selv langt fra noe fan av opphavsrettighetene slik de er i dag og slik de blir forvaltet, men det må da gå ann å forholde seg til juridiske realiteter.

Lenke til kommentar
At opphavsrettighetene er forskjellig i Norge og Russland er ikke mitt problem. Jeg forholder meg til at AllofMP3 inntil videre er lovlig i Russland og følgelig lov for meg å benytte meg av.

5499724[/snapback]

Kan du forklare meg hvorfor det er lov for deg å bruke det, når det står på siden at dette bare gjelder for folk som bor i Russland?

Som sagt... bare fordi noe er lov i et annet land betyr ikke det at du automatisk har lov til det fordi det er på Internet. Er selv langt fra noe fan av opphavsrettighetene slik de er i dag og slik de blir forvaltet, men det må da gå ann å forholde seg til juridiske realiteter.

5499752[/snapback]

Men hvor har du det fra at det er ulovlig?

Lenke til kommentar

Ja jeg lurer også veldig på hvordan noen her har fått for seg fantasien om at allofmp3 skal være ulovlig for noen i Norge å benytte seg av. Er det én ting man hvertfall bør holde seg unna pga. ulovligheter er det Itunes. Itunes har faktisk blitt anmeldt av forbrukerombudet her i Norge.

Lenke til kommentar

En kamerat av pappa har kjøpt seg MP3 sanger på et sånt russisk nettsted.. Om det var på det nettstedet vet jeg ikke :hmm:

Men han hadde kjøpt ganske mye, og tror han ikke hadde hatt noen problemer :)

(ikke bruk dette til å avgjøre om du skal kjøpe eller ikke, for jeg er slett ikke sikker :!: )

Lenke til kommentar
blabla Om Eminem får noe av dette er meg egentlig knekkende likegyldig osv.blabla

5499470[/snapback]

Det er flott. Men hvorfor i hele tatt gidder du å betale for dette da, når ikke de som laget musikken for noe uansett? Får det deg til å føle bedre når du betaler noen kroner, så det ligger i gråsonen av hva som er lov? Du betaler faktisk penger til noen random russere, som bare har kjøpt et album for å så rippe det og selge mp3'ene. Å gi penger til slike er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Men hvor har du det fra at det er ulovlig?

5499914[/snapback]

– Dersom disse sidene er klarert og godkjent av russiske myndigheter, kan ikke norske forbrukere måtte stilles til rette, sier Bengt Hermansen i Kulturdepartementet til Dine Penger. Både allofmp3.com og mp3search.ru er i følge sine egne nettsider klarert av russiske myndigheter.

– Norske forbrukere kan ikke være ansvarlige for å ha videre undersøkelsesplikt enn dette, opplyser Hermansen

Godeste Bengt Hermansen tar ikke her opp den direkte lovligheten til slike sider, men sier bare at forbrukere ikke kan stilles til rette for dette, fordi det ikke skal være nødvendig med videre undersøkelser fra forbrukerens side. Dette kommer av at Internet er globalt og skaper en del problemer for folk med å skille lovlig fra ulovlig og når det står at de er klarert av russiske myndigheter så er det dette forbrukere forholder seg til.

Det som er mitt poeng er at det ikke er lov å starte opp en tilsvarende side i Norge og man må derfor anta at tjenesten i seg selv derfor er ulovlig. Derfor vil jeg mene at siden er ulovlig _i Norge_. De som har laget/produsert/osv musikken som er lagt ut på allofmp3.com får ikke en dritt og alle pengene går til "smarte" gründere i Russland. Dette betyr for meg at jeg like godt kan laste ned filene gratis eller kjøpe cd'en hvis jeg ønsker å støtte plateselskapet/artisten.

Og når det gjelder ulovligheten i iTunes så er det ikke selve tjenesten, men vilkårene brukerene må skrive under på.

edit:

Et annet eksempel på en nettside som er lov i et land og ikke lov i et annet er jo Piratbyrån. Lovlig i Sverige, ulovlig i Norge. Nå er forøvrig bruken av denne siden ulovlig i begge land så vidt jeg vet, men ellers er det stort sett det samme.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Det som er mitt poeng er at det ikke er lov å starte opp en tilsvarende side i Norge og man må derfor anta at tjenesten i seg selv derfor er ulovlig. Derfor vil jeg mene at siden er ulovlig _i Norge_.

Ja, men hva din personlige mening måtte være er forsåvidt uinteressant så lenge den ikke kan samstemmes med noen offisiell dokumentasjon om emnet.

De som har laget/produsert/osv musikken som er lagt ut på allofmp3.com får ikke en dritt og alle pengene går til "smarte" gründere i Russland. Dette betyr for meg at jeg like godt kan laste ned filene gratis eller kjøpe cd'en hvis jeg ønsker å støtte plateselskapet/artisten.

Jeg skal ikke uttale meg noe om forretningsmodellen til allofmp3 da ingen her, inkludert megselv, kjenner til fakta i denne saken.

Det jeg kan si er at så lenge deres forretning harmonerer med landets egne lover så må man selfølgelig gå utifra at tjenesten er lovlig.

Om vi har annet lovverk her i norge slik at en lignende tjeneste ikke ville blitt tillatt er likegyldig.

Eller mener du det er slik at lover som gjelder i Norge skal styre hva som skjer i andre land? Kjører du feks. aldri over 100kmt når du er i Tyskland fordi det er ulovlig i henhold til norsk lov?

Og når det gjelder ulovligheten i iTunes så er det ikke selve tjenesten, men vilkårene brukerene må skrive under på.

Og for å kunne bruke tjenesten må man godta disse potensielt ulovlige vilkårene...

edit:

Et annet eksempel på en nettside som er lov i et land og ikke lov i et annet er jo Piratbyrån. Lovlig i Sverige, ulovlig i Norge. Nå er forøvrig bruken av denne siden ulovlig i begge land så vidt jeg vet, men ellers er det stort sett det samme.

Og hva mener du er ulovlig med piratbyrån?

Lenke til kommentar

Det er klart det ikke er viktig hva jeg mener om emnet, men hvor står det at denne siden er lovlig i den offentlige debatten som har gått? Det som står er at forbruker ikke kan klandres for å bruke denne siden, siden man ikke trenger å gjøre dyptgående juridiske undersøkelser før man benytter en webside som denne.

Angående det andre du sier der... norske lover gjelder på alle varer du kjøper, det være seg fra utlandet eller her hjemme. Det finnes sikkert land der det er lov å selge maskingæver på nettet og at de shipper utelands, men det betyr ikke at du kan vente at det er lovlig å bestille dette og så få det fint i posten.

Sider som allofmp3.com er ulovlige å opprette i Norge, det er også ulovlig å laste ned musikk hvis det ikke er godkjent av rettighetshaver. I dette tilfellet er det ikke godkjent av rettighetshaverne, men _russisk_ lov gjør at man ikke kan stanse siden. Dette pga. av uklarheter, den ligger helt klart i en gråsone i Russland. Jeg vil derfor påstå at den musikken du har lastet ned er fra en "ulovlig kilde" ettersom den ikke er godkjent av rettighetshavere og bryter derfor med norsk lov. Det er knekkende likegyldig om du gir noen russere penger eller laster det ned fra BT eller DC.

Det er ulovlig å opprette en side som Piratbyrån i Norge, fordi det strider med norsk lov. Det meste på denne siden er også ulovlig å laste ned, siden det også strider med norsk lov (det er en ulovlig nedlastingskilde).

Men selvfølgelig... dette er bare mine observasjoner. For min egen del driter jeg en lang marsj i om folk laster ned fra allofmp3.com, Piratbyrån, iTunes eller kjøper cd'en i butikken. Det jeg er interessert i å diskutere er lovligheten bak dette og ikke om man kan snike seg unna fordi det er i en slags gråsone.

Lenke til kommentar
Du tenker på The Pirate Bay, ikke Piratbyrån ;)

Om bittorrent-trackere med "ulisensiert materiale" er ulovlig i Norge er ikke avklart, men mye kan tyde på det etter napster.no-dommen.

5503018[/snapback]

Med den nye åndsverksloven så er det ulovlig. Og Piratbyrån var det samme som The Pirate Bay for en god stund siden så vidt jeg husker (men det kan være jeg husker feil selvfølgelig :)), men hvis det skulle være tvil så mente jeg The Pirate Bay.

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

...

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk

Det kan selvfølgelig diskuteres hva "fremmed hjelp" er for noe, men for meg virker det ganske klart at hvis noen andre ripper musikk og/eller filmer og legger det ut på nettet, så er det fremmed hjelp.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Ja, _bruken_ av bittorrent-trackere er ulovlig, men om trackeren i seg selv er ulovlig er en annen sak da denne ikke tilbyr annet enn torrentfiler.

5503109[/snapback]

Ok, da er vi på samme bølgelengde :) Det er kanskje ikke noen klar presedens på dette området i Norge når det gjelder tilbydning av selve tjenesten, men det kan se ut som også dette er ulovlig ifølge norsk lov pga tilgjengeligjøringen.

Lenke til kommentar
Bare et lite spørsmål....

Vet vi at allofmp3 beholder alle pengene selv?

Eller er det bare musikkbransjen som mener at de får for lite?

5503171[/snapback]

De betaler ikke, ifølge bransjen selv.

Her er hva jeg ellers fant om saken: De hadde en avtale med ROMS (Russian Organisation for Multimedia and Digital Systems), og påstår fortsatt på sine sider at de gir dem en royaltyandel som ihvertfall skulle gi russiske artister litt. Problemet er bare at ROMS ikke lenger representerer russisk rettighetshavere, deres organisasjon Russian Authors’ Organisation (RAO) brøt avtalen med ROMS etter uenigheter så om de faktisk gir penger til ROMS fortsatt kommer det ikke opphavsmennene og kvinnene til gode.

We submitted a complaint to the most senior Moscow prosecutor in July (this is the third submission) and are awaiting that decision. Allofmp3.com was declared illegal by the court in Germany in May.  The portal to the site in Italy, "allofmp3.it" was shut down by the Italian police in July.  By the way, the Russian Organization for Multimedia & Digital Systems (ROMS) does not have the authority to licence the site and was thrown out of CISAC in October last year for purporting to grant licences it was not entitled to grant.  We have consistently said that the site breaks international copyright laws by its sale and digital distribution of copyrighted music without the consent or authorisation of the rights holders.

CISAC = International Confederation of Societies of Authors and Composers. Altså har de ikke lenger noen avtale med rettighetshaverne hverken i Russland eller internasjonalt.

Politiet i Moskva ønsker å få dem tiltalt, men at påtalemyndigheten sier at de gjeldende lover som kan benyttes mot dette ikke spesifikt nevner salg på internett av opphavsrettet materiale. Problemet er visstnok at russisk opphavsrettslov har et punkt som sier at offentlig fremføring av verker via kringkasting eller kabel er tillatt uten godkjenning, og at salg over internett kan - selv om den tolkningen nok er nokså fjern fra lovgivernes ide om hva dette egentlig var ment for (radio og TV-sendinger) - tolkes som en "offentlig fremføring over kabel.) (Vet ikke om ordlyden på russisk gir samme tolkningsrom...) Det jobbes med en ny og klarere lov, men den kan være årevis unna.

Article 39 of the Russian “Law on Copyright and Related Rights” allows for the broadcast and cablecast of a phonogram “for general public knowledge” without the permission of a performer so long as royalties are paid through collective rights organizations such as ROMS. This has been widely interpreted as creating a compulsory licensing scheme with Internet music sites being classified as “broadcasts” or “cablecasts” for the purposes of this exemption.

Kilder, blant annet:

IFPI

Furd log

Wikipedia

Med flere...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...