Harkonnen Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) TinyAVR har vel ikke ram ? Edit: Har ram, men i svært så mengder. 0.5kB> Endret 30. oktober 2009 av Harkonnen Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Ikke allverdens RAM nei men jeg er litt usikker på hva slags følger det får. Regner vel med at den kan kjøre direkte fra flash(som den kan ha opp til 8kB av)? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Selve programvaren skrives til flash, men flashen er vel ikke modifiserbar av programvaren og du er derfor begrenset til 0.5kB med dataminne. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 0.5kB til variabler og evt. lagring av avleste verdier altså? Hum, det utelukker vel logging men bortsett fra det skal jeg vel klare meg. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Flash minnet kan modifiseres av programmet, dette brukes for å lage en bootloader, men det er begrensninger på hvordan dette kan brukes. Antall ganger en kan skrive til flash minnet er også begrenset, så det er ikke egnet til å lagre data. En bør heller bruke eeprom hvis kretsen har det til å lagre data, men her er det jo mest snakk om å lagre data som en ikke vil miste når en skrur kretsen av. RAMen brukes til å lagre variabler i programmet, og til program stakken. Altså setter mengden RAM begrensninger på hvor mange variabler du kan ha, og hvor mange funksjonskall man kan gjøre i dybden før stakken får overflow. Hvordan en skriver programmet en skal kjøre kan ha stor innvirkning på mengden RAM en trenger. Bruk av pekere for å peke på konstant data lagret i Flash minnet kan hjelpe siden data da ikke lastes til RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå