Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WOL - Wake on Lan


Anbefalte innlegg

Hmmm.... Sitter her og styrer på...

 

Noen som har peil på Wake on Lan?

 

Jeg har et eldre Epox 4G4a+ hovedkort og dette har full støtte for Wake On Lan.

 

Jeg tenker at jeg skal sitte oppe i stuen og kunne slå på maskinen nede via trådløst netttverk. Her er forutsetningene.

 

Maskin 1 (som skal slå den andre på)

 

Bærbar maskin med trådløst nettverk til en D-Link DI-624 trådløs router.

 

Routeren er koblet opp med kabel til den maskinen som skal slåes på.

 

Jeg har aktivert funksjonene i BIOS på denne maskinen...

 

La tipsene strømme på!

 

Ũforhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg svarer ikke helt på spørsmålet ditt, men et problem med wake on lan er at lett nettverksaktivtet etter at du har skrudd av maskina kan få den til å starte igjen, det har skjedd hos meg flere ganger så jeg endte med å skru den av. Virker nesten som trafikk på hubben/switchen kan være nok til å initsiere boot på endel maskiner...

Lenke til kommentar
jeg svarer ikke helt på spørsmålet ditt, men et problem med wake on lan er at lett nettverksaktivtet etter at du har skrudd av maskina kan få den til å starte igjen, det har skjedd hos meg flere ganger så jeg endte med å skru den av. Virker nesten som trafikk på hubben/switchen kan være nok til å initsiere boot på endel maskiner...

5485805[/snapback]

 

 

for å vekke en maskin via WOL må du sende MAC adressen til maskinen i UDP pakke.

Lenke til kommentar
for å vekke en maskin via WOL må du sende MAC adressen til maskinen i UDP pakke.

5485820[/snapback]

 

Jess.... Men jeg har prøvd med et program, men det virker som om jeg må gjøre noen innstillinger i routeren for jeg får det ikke til... har du et forslag til program/ kommando... Hvordan fikk du det til i detalj?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har noe å si, men om det er brannmur på maskinen som sender signalet må vel en eller annen port også være åpen? En god del ganger jeg har glemt å fikse på windowsbrannmuren og ikke har kommet meg noe sted fordi den ligger og blokker.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
jeg svarer ikke helt på spørsmålet ditt, men et problem med wake on lan er at lett nettverksaktivtet etter at du har skrudd av maskina kan få den til å starte igjen, det har skjedd hos meg flere ganger så jeg endte med å skru den av. Virker nesten som trafikk på hubben/switchen kan være nok til å initsiere boot på endel maskiner...

5485805[/snapback]

 

Jeg kan bekrefte det. Selv ble jeg så lei at jeg brakk kortet i to, tømte på en liter bensin, tente på, og danset krigsdans rundt det... ihvertfall tenkte jeg på å gjøre det... men fra spøk til revolver: får du ikke kontrollert det, er det jo lite poeng?

Lenke til kommentar

Spørs litt på nettet ditt vil jeg tro. Så sant det er trafikk vil det jo alltid være en sjans for at det reint tilfeldigvis genereres en pakkesekvens som tolkes som en magic packet.

 

Siden jeg linket til lenger oppe har to fine verktøy, wakeonlangui og wakeonlanmonitor. Den siste vil plukke opp magiske pakker, eller ting som ligner. Kan være nyttig hvis du har problemer...

 

Vet ikke om det finnes filter som kan stoppe uønskede magiske pakker på nettet.

 

 

Har hatt sånne problemer selv men da hadde jeg ikke wakonlanmonitor så jeg fikk aldri sjekket det. :(

Lenke til kommentar
Du må sende en såkalt "magic packet", tror det er MAC-adressa gjentatt 4 ganger?!?

 

 

Har to fine små programmer i min software folder..."help"->"about" pekte på http://www.depicus.com/  I tillegg til software har han også en fin FAQ seksjon. :)

5488691[/snapback]

 

Hmmm... Ser ut til å funke bra. Jeg brukte command prompt utgaven av programmet og det funket ypperlig. I tillegg lærte jeg meg å mekke en .bat fil slik at denne nå starter hele prosessen ved et museklikk!

 

Takk for hjelp...

 

(Venter spent på mystiske magiske pakker som starter maskinen uten samtykke....)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis det står en ruter mellom maskinene som faktisk ruter pakkene (lite sannsylig siden jeg forstår de er i samme hjemmenettverk) så vil denne 99% sikkert ikke rute broadcast-pakker videre. Dette kan åpnes i litt emr avanserte rutere, men med et typisk hjemmeprodukt er du mer eller mindre screwed.

 

Å tilfeldigvis generere en "Magic packet" tviler jeg på at går an, men det er mange produsenter av nettverkskort som ikke er flinke til å følge den opprinnelige standarden satt av AMD og IBM. Dermed reagerer de på litt av hvert som ikke egentlig faller under definisjonen av en "magic packet".

 

Wikipedia er for en gangs skyld noe tynn på området, men det står reit forklart hva den korekte definisjonen på en MP er: http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Lenke til kommentar
Jeg har brukt WOL på min Dlink 614+ lenge jeg uten problemer.

5600943[/snapback]

Som jeg skrev så er det ikke noe problem å bruke det på lokalnetterk. Trafikken rutes nemlig ikke via rutingdelen av din DI-614 - den går bare innom svitsjen.

 

Hvis trafikken derimot rutes (i de aller fleste praktiske situasjoner vil maskinen som vekker og den som bir vekket tilhøre ulike IP-segmenter) vil broadcast-pakken bli droppet i ruteren.

 

Har du sjekket noe videre om dette med lyset? Det høres helt fjernt ut :) Det skjer så lenge netvverkskabelen er koblet til, men ikke når den trekkes ut?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt WOL på min Dlink 614+ lenge jeg uten problemer.

5600943[/snapback]

Som jeg skrev så er det ikke noe problem å bruke det på lokalnetterk. Trafikken rutes nemlig ikke via rutingdelen av din DI-614 - den går bare innom svitsjen.

 

Hvis trafikken derimot rutes (i de aller fleste praktiske situasjoner vil maskinen som vekker og den som bir vekket tilhøre ulike IP-segmenter) vil broadcast-pakken bli droppet i ruteren.

 

Har du sjekket noe videre om dette med lyset? Det høres helt fjernt ut :) Det skjer så lenge netvverkskabelen er koblet til, men ikke når den trekkes ut?

5601796[/snapback]

 

Jeg lar meg overraske hver gang og synes husspøkelse burde få ha det såpass moro så jeg lar han holde på :- )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...