uranus Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hei! Jeg lurte på om hvordan jeg kan lage en hastighetsmåler for internett med hjelp av php og flash? Altså at selve greia vises i flash. Har noen av dere gjort noe slikt før? Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Er vel bare til å starte en timer, laste ned en litt stor fil, stoppe timeren og lese av hvor lang tid det to, og deretter dele antall bytes på sekunder. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Er vel bare til å starte en timer, laste ned en litt stor fil, stoppe timeren og lese av hvor lang tid det to, og deretter dele antall bytes på sekunder. 5485855[/snapback] Google er så bra! Bruk det! Se på dette: http://pgl.yoyo.org/bandwidth/bandwidth-calculator.phps Speedometeret kan du teste her: http://pgl.yoyo.org/bandwidth/ Lenke til kommentar
uranus Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg har brukt Google. Problemet er helst hvordan lage det med Flash. PS: Den du viste der viser utrolig feil. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg har brukt Google. Problemet er helst hvordan lage det med Flash. PS: Den du viste der viser utrolig feil. 5490540[/snapback] Testet den uten å slå av DC++, så jeg vet ikke hvordan den fungerer... Jeg bruker også Google, og jeg fant dette. Har ikke lest nøye gjennom, men jeg tror det er noe fornuftig her: http://www.actionscript.org/forums/showthread.php3?t=79702 http://www.macromedia.com/devnet/flashcom/...ming_print.html Søkeord: flash bandwidth measure Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hm, vil det la seg gjøre å lage en slik løsning kun ved hjelp av PHP? Sett at filen som lastes ned for å måle fart er en PHP-fil, hvor microtime() måles i starten og slutten av fila? Eller blir fila alltid generert før den sendes, slik at dette bare måler tida serveren bruker på å generere fila? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hm, vil det la seg gjøre å lage en slik løsning kun ved hjelp av PHP? Sett at filen som lastes ned for å måle fart er en PHP-fil, hvor microtime() måles i starten og slutten av fila? Eller blir fila alltid generert før den sendes, slik at dette bare måler tida serveren bruker på å generere fila? 5491126[/snapback] Vel, pr. teori så skal det være mulig ja. Sende f.eks 500.000 tegn og dele 500 med tiden det tok i sekunder slik at man får ut kB/s. Dog spørs det hvor korrekt det blir da. Mekket noe kjapt på lokal-serveren og jeg får ca 203488kB/s, eller tilnærmet 203,5MB/s. Bare så synd jeg har 100Mbit-kort stående i den maskina også kjent som at det ble totalt feil For de som måtte være interessert: <?php $var = ''; for ($i = 0; $i < 500000; $i++) //Jepp, jeg er lat som ikke gidder skrive 500.000 stk a $var .= 'a'; function microtime_float() { list($usec, $sec) = explode(" ", microtime()); return ((float)$usec + (float)$sec); } $calibrate_begin = microtime_float(); $calibrate_end = microtime_float(); $overhead_time = $calibrate_end - $calibrate_begin; $performance_begin = microtime_float(); echo $var; $performance_end = microtime_float(); $tid = (($performance_end - $performance_begin) - $overhead_time); echo '<br />'. (500 / $tid).' kB/s<br>'.((500 / $tid) / 1000).' MB/s<br />'; ?> Endret 24. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Man kan ikke lage en hastighetsmåler vha. PHP. PHP blir parset av serveren samtidig som filen blir skrevet ut til brukeren. Men selv om brukeren skulle laste ned i 1kb/s, vil PHP-filen bli parset like fort. Hvor fort et PHP-script blir parset er derfor uavhengig av nedlastningshastigheten. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Som det sies så kan IKKE PHP brukes til hastighetsmåling hvis man vil ha det skikkelig da det kjøres på serveren FØR brukeren får innholdet. For eksempel er min 2mbit linje aldri høyere enn 460Kbit på den overnevnte siden og det er jo "litt" unna den rette hastigheten. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Man kan ikke lage en hastighetsmåler vha. PHP. PHP blir parset av serveren samtidig som filen blir skrevet ut til brukeren. Men selv om brukeren skulle laste ned i 1kb/s, vil PHP-filen bli parset like fort. Hvor fort et PHP-script blir parset er derfor uavhengig av nedlastningshastigheten. 5492743[/snapback] Ahh ... derfor det ble helt feil ja. Nei, da går det vel heller dårlig ja. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Metoden er muligens å preloade et bilde ved bruk av javascript. Merk tid før og etter preloading og vips...? Eller... (Edit: foreslo fopen(...) men det er jo server, som i forrige post. Æsj.) Edit 2: Har nå forsket litt. onload-attributen i IMG-taggen kan brukes for å kjøre en javascript funksjon etter at bildet er ferdig lastet. Det er vel her det gjøres da... Endret 25. januar 2006 av Albino Lenke til kommentar
???????? Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Dette er nok et javascript problem. Ikke finn opp hjulet på nytt, men kikke på hvordan mange andre har gjort det: http://www.t1shopper.com/tools/speedtest/ Lenke til kommentar
Albino Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Er det mulig å gjøre det på så mange andre måter da? PHP går jo ikke. Det er serverside. JavaScript går. HW bruker applets. Det er jeg ikke helt stødig på, men det er clientside det også. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Java lar deg gå begge veier, mens javascript kan brukes til å finne ut hvor lenge det tar og laste objekt x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå