Gå til innhold

Dual eller singel core?

Anbefalte innlegg

Skal Kjøpe ny pc, valge ligger mellom disse pc'ene:

PC 1

-HK: DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D

-CPU: AMD Opteron 146 (sokkel 939)

-Kabinett: shg Computers - DeZen Case

-Skjermkort: MSI NX7800GT-VT2D256E

-HDD: Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB 8 MB S-ATA

PC 2

-HK: DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D

-CPU: AMD Opteron 165

-Kabinett: shg Computers - DeZen Case

-Skjermkort: Asus Extreme N6600GT 128MB

-HDD: Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB 8 MB S-ATA

Vil helst gå for "pc 1" grunnet at AMD snart kommer med AM2, kommer til å bruker pc'en til spilling for det meste.

Vist det er noen som lurer så har eg RAM og allt annet.

Endret av the king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva den er til. PC 1 er best i spill, ihvertfall i dagens. Mens PC 2 vil være best ellers, og kan oppgraderes senere.

Ville tatt PC 1 som spill PC, og PC 2 ellers

Jeg tror PC 2 er best, men er usikker. :hmm:

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Selv ville jeg gått for pc nr 1! JI de aller fleste tilfeller vil nok 6600GT blir en flaskehals. Og det er større forskjell på de to skejrmkortene enn på cpuene. 7800GT er minst 3 ganger bedre, mens dual coren ikke er dobbelt så bra engang. + at du vil kunne kjøre alle spill på markdet med 7800GT og singel core, mens du vil ikke kunne nyte de nyeste spillene i dag eller neste generasjon med PC 2 opplegget.

Det beste hadde nok vært 7800GT og dual core (men det har du vell ikke råd til).

Så ville helt klart gått for pc 1, selv om dualcore er fremtiden.

Hva skal du med så mye cpu kraft, hvis du har en mega flaskehals? (6600GT)

Du får ikke brukt halve kraften engang!

Sitter selv med 3500+ og 2*6800U i SLI, og skjermkortene er de som sliter aller mest i spill! :whistle:

BTW: Koster ikke en 160gb harddisk rundt 100kr ekstra?

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Det er også mange spill som sliter med dualcore, som f.eks BF2.... Det fikses med å bruke Winlauncher eller sette affinity manuelt, dualcore cpu'er klokker heller ikke i nærheten av singelcore ccpu'er og utvikler mye mer varme.

Men yter bra gjør det ;-)

Ellers er jeg ikke noe særlig fan av DFI - jeg trives bedre i Windows enn i bios.. DFI støtter heller ikke Opteron offisielt, selv om det virker.

Lenke til kommentar
...dualcore cpu'er klokker heller ikke i nærheten av singelcore ccpu'er og utvikler mye mer varme...

5485025[/snapback]

Nåja, du har halvveis rett, Opteron 165 er kjent for å klokke til ca 2,6 ghz og jeg har sett noen her på forumet som kjører en 3,1ghz Opteron 165.. ;) Vil påstå at den klokker så å si like bra som single core.

Mer varmeutvikling blir det logisk nok, nærmere bestemt 2x så mye ved samme spenning ;)

Til trådstarter:

Du bør definitivt gå for 7800gt til en spillepc, 6600gt er elendig i forhold, siden du sikkert er på budsjett stemmer jeg for PC #1

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Nåja, du har halvveis rett, Opteron 165 er kjent for å klokke til ca 2,6 ghz og jeg har sett noen her på forumet som kjører en 3,1ghz Opteron 165.. ;) Vil påstå at den klokker så å si like bra som single core.

Mer varmeutvikling blir det logisk nok, nærmere bestemt 2x så mye ved samme spenning ;)

Å jada, de finnes - men mange har gått skoene av seg der ... Kjenner en del skuffede X2 og Opteron 165/170 eiere - er blant annet en del 165'er som ikke orker over 2.2...

Men selvsagt - leser du mye på Xtremesystems eller lignende forum kan du fort tro at alle Venice/SD/Manchester/Toledobaserte cpu'er klarer lett 2.8 på luft..... ;-)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Har både en singel og en dual core her. Dual core gir ikke noe boost i spill, den yter rett og slett en del dårligere i mitt tilfelle. X2 @ 2.65 Ghz vs X1 3.15ghz. Det har kanskje en del med klokkehastigheten å gjøre, men å få en 165 stabil over 2.6 er ingen selvfølge.

Kjøp singel og bruk resterende penger på skjermkort.

Lenke til kommentar
Til forhold klokker 3500+ venice (standard 2,2) til 2,7ghz med standard kjøler i et ganske varmt kabinett. (SLI :innocent: ). Med kaldere temp i kabinettet klarer den 2,75ghz.  :)

5493044[/snapback]

Off-topic: Er det bare meg eller kalrer alle og klokke sine 3500+-er mye lengre enn min? Er virkelig min kjøler dårligere enn boxed-vifta? Eller har det bare med at jeg enda ikke har noen kabinettvifter?

Lenke til kommentar
Til forhold klokker 3500+ venice (standard 2,2) til 2,7ghz med standard kjøler i et ganske varmt kabinett. (SLI :innocent: ). Med kaldere temp i kabinettet klarer den 2,75ghz.  :)

5493044[/snapback]

Off-topic: Er det bare meg eller kalrer alle og klokke sine 3500+-er mye lengre enn min? Er virkelig min kjøler dårligere enn boxed-vifta? Eller har det bare med at jeg enda ikke har noen kabinettvifter?

5493540[/snapback]

2.5Ghz er da bra det da :-) Min Newcastle stoppa på 2.467Ghz ;P

Lenke til kommentar

5493044[/snapback]

5493540[/snapback]

ville nok fått meg noen kabinettvifer ja! Uten det hjelper det ikke så fryktelig med en rå kjøler, hvis den bruker den samme luften om og om igjen, uten at luften blir blåst ut av kabinette.

full load på min cpu nå er 48C (før SLI var den på 44C :roll: )

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Har både en singel og en dual core her. Dual core gir ikke noe boost i spill, den yter rett og slett en del dårligere i mitt tilfelle. X2 @ 2.65 Ghz vs X1 3.15ghz. Det har kanskje en del med klokkehastigheten å gjøre, men å få en 165 stabil over 2.6 er ingen selvfølge.

Spørsmål fra en noob:

Hvis jeg spiller et spill uten støtte for multi-threading (og ikke har planer om å overklokke) - vil disse to prosessorvalgene gi meg samme ytelse (i spillet)?

1. AMD Athlon 64 X2 4200+ Socket 939, 2200MHz, Manchester

2.AMD Athlon 64 3500+ Socket 939, 2200MHz, Venice

(Hvis nei - hvorfor?)

Lenke til kommentar

Det er ikke dumt å kikke litt på bruktmarkedet også, noen selger gode singelcore CPU'r til spottpris for å oppgradere til Dual. Fikk tak i en AMD 64 4000+ Clawhammer til 2000,- i november ifjor og da er pris/ytelse meget god + penger til overs som kan brukes på f.eks skjermkort..

Lenke til kommentar

Spørsmål fra en noob:

Hvis jeg spiller et spill uten støtte for multi-threading (og ikke har planer om å overklokke) - vil disse to prosessorvalgene gi meg samme ytelse (i spillet)?

1. AMD Athlon 64 X2 4200+ Socket 939, 2200MHz, Manchester

2.AMD Athlon 64 3500+ Socket 939, 2200MHz, Venice

(Hvis nei - hvorfor?)

5505706[/snapback]

I utgangspunktet skal de yte likt, men det kan hende dual systemet scorer litt mer siden alle småprogrammene etc i bakgrunnen blir kjørt på den "ledige" prosessoren, men såklart, du kan jo bare stenge av alt dette når du spiller :) Men jeg personlig har MSN, mIRC, hw.no etc oppe, så da får jeg litt ytelsestap, men det går bra :)

Lenke til kommentar
Det er ikke dumt å kikke litt på bruktmarkedet også, noen selger gode singelcore CPU'r til spottpris for å oppgradere til Dual. Fikk tak i en AMD 64 4000+ Clawhammer til 2000,- i november ifjor og da er pris/ytelse meget god + penger til overs som kan brukes på f.eks skjermkort..

5505736[/snapback]

Ja, det blir samme ytelse. Den andre CPUen vil avlaste den CPUen som driver spillet, ved å ta seg av "småplukket" som går i bakgrunnen, så dualcore er kanskje 1% bedre pga. dette, men ellers blir det det samme. Dette er grunnen til at det generellt sett er lurere å kjøpe en raskere klokket singlecore enn en dualcore for spillbruk.

Selvfølgleig... har du nok penger så kan du alltids kjøpe en høyt klokket dualcore hehe... ingenting i veien med det, og da før du det beste av to verdner, til en pris som er deretter selvfølgelig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...