mandela Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Har tatt samme bildet (bøker i 45graders vinkel, ca 60 cm avstand) ved full vidvinkel, F2.8, 4 og 8 samt full tele F4.8 og 8. Ser så å si ingen forskjell på de bildene mht dybdeskarphet. Har jeg gjort noe feil (for kort avstand fra motivet?) eller er forskjellene mellom blenderåpningene på en kompakt av liten betydning for dybdeskarpheten? Bildene er tatt med et gåent canon powershot 75 kamera. Endret 23. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Vi snakker om et kompaktkamera, og de har små sensorer. Dermed skal det svært stor blenderåpning før det blir tydelig dybdeuskarphet (bra ord!). Vil du fremprovosere dette, er mitt råd å bruke største blender (laveste F-tall) og fokusere på et motiv som er ganske nærme, med bakgrunnen langt borte. Da kan du få en fin blurry bakgrund. Eksempel, et jeg tok med et Kodak dx7630: Lenke til kommentar
mandela Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Så man trenger altså mye luft bak for å få til dette på et kompaktkamera? Det jeg hadde i tankene var dette bildet (mht dybdeskapheten) Lenke til kommentar
kawak Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Enten mye luft/avstand bak motivet, eller som nevnt større bildebrikke eller veldig lyssterk objektiv. Det nye topp-kompakt kameraet til sony(R1) kan få til "bra" dybdeskarphets bakgrunn siden bildebrikken er veldig stor. Leica sin toppmodell innen kompakt(begynner å bli gammel) har liten bildebrikke, men har F 2.0 som største blender. Ut ifra det vil jeg tippe den også kan klare ønsket effekt. Google har et bildeprogram som heter picasa mener jeg å huske. Det er isåfall gratis og har en enkel soften background funksjon. Programmet er ellers også veldig bra, veldig enkelt men bra, så verdt å sjekke ut uansett. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Litt artig at du har testet deg fram til denne erfaringen, modellmakt. Nå har du et breiere grunnlag til å vurdere din problemstilling om du skal kjøpe dslr, eller avansert kompaktmodell. Lån broren dins 350D og foreta samme test med det. Stilig ny avatar, forresten Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) ser fram til å teste dette med 350D, forresten PMnormal, vet ikke om du husker at du tipset meg bl.a. om olympus c-7070, har tittet nærmere på dette og det virker velig bra bortsett fra treghet i systemet (mye har jo skjedd med kamerahastighet siden dette kameraet kom ut). Dette kameraet har vel gått ut av produksjon og det ser ikke ut som om det har kommet noen arvetagere i denne kategorien som ikke er superzoomer. Synes forresten at panasonic sin Lumix DMC-LX1 ser interessant ut (bortsett fra at det er plaget av altfor mye støy i følge testene). Forresten, avataren symboliserer en metro-stasjon i tokyo som jeg liker å gå av på Endret 25. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Akkurat som meg og poltistasjonen i Kitintale distrikt Det virker som om den klassen er en utdøende rase (til stor sorg for brukere som bjornkn). Markedet burde forøvrig begynne å bli bra for disse kameraene, nå som billige dslr er i ferd med å ta over prisklassen. Når man tar med i vurderingen det jeg etterhvert har lært om dine idealer, så spørs det ikke om dslr vil være riktig for deg, tross alt. Vi får se når du har lånt broderens. Ellers er jeg litt skuffet over at den nevnte Lumix har 1/2,5-sensor. Det burde i alle fall vært 1/1,8 synes jeg. Hva med FZ 30?. Kompakt og lekkert, med nydelig manuell fokusring. Problemer med støy også her, men fast blender 2,8 tror jeg. Stabilisator og 2,8 tar deg jo et stykke på veien. Mht hurtighet er det jo ikke så dårlig, men det er en vurdering som du må ta ut fra din fotostil. For meg ville det blitt i treigeste laget på en del av mine arbeider, men jeg kan leve med noe shutter lag. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Er ikke fast blender nei. 2.8-3.7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå