*.pdr Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Hei! Jeg trenger litt hjelp i denna umulius-jungelen av skjemkort vi har rundt oss. Jeg har nok en litt utdatert maskin nå, men det betyr jo ikke at jeg ikke har lyst til å få litt mer ut av den. Så nå tenkte jeg at det var på tide å biffe opp grafikken litt. (PS: Er like glad i HL2 som Doom3) Min data: -MSI K7N2 DELTA-ILSR Komplett spec -AMD Athlon XP3000+ -2 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 -NorthQ Strømforsyning 4001A Silent ATX 400W og et slapt: -Gainward GeForce FX5700 256MB DDR 3,6ns AGP, "Silent Ultra980XP PRO" Komplett spec SPM #1: Hva er egentlig den reelle forskjellen på AGP, PCI og PCI-E SPM #2: Hva med f.eks disse kortene: -PowerColor Radeon X850XT 256MB GDDR3, AGP8X, Tv-Out/DVI, Retail - kr 2.649 Komplett spec -XFX GeForce 6800GS 256MB GDDR3, AGP8X, Dual-DVI-I/Tv-Out, Retail - kr 2.495,- Komplett spec -Point of View GeForce 6800GS 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL AGP - 2.050.- Databutikken spec Generelle kommentarer og synsing ønskes på disse og eventuelt andre forslag? Vil det funke med min maskin? SPM #3: Jeg har lagt ned noen kroner for å lyddempe (pabst-vifter, LianLi med matter og hele pakka), så jeg lurer også på hvordan disse kortene vil fungere med snap-on-Zalman kjøleribbe Komplett spec eller noe greier fra Arctic Cooling? Til slutt. Jeg vet jo at jeg før eller senere må få meg et 64bit-system og da blir det jo nytt hovedkort og sikkert PCI-E, burde jeg spare spenna eller kan jeg få et år til med glede ut av den gamle ruggen? All hjelp mottas med ENORM takk, altså Endret 23. januar 2006 av *.pdr Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Sp#1: I praksis er det pt. ikke den store forskjellen ytelse mellom AGP og PCI-E. Det som er tilfellet er at skjermkort for PCI-E generelt er billigere.. og yter litt bedre enn tilsvarende APG-kort. Som du sikkert har observert er det flusst med tilbud/alternativer for skjermkort for PCI-E, mens det begynner å bli "tynt" med alternativer for AGP. Sp#2: X850XT yter generelt best, men av de du linker til er POV 6800GS fra Databutikken det som gir mest igjen for "investeringen". "Simalarion" har rapportert om meget bra ytelser for dette kortet. Sp#3: For disse kortene anbefaler jeg en kjøler fra AC. Den Zalman-kjøleren er mer kronglete å montere.. og du må i tilfelle bruke ei vifte i tillegg for å kjøle ned slike skjermkort. Jeg tror de fleste vil anbefale deg å oppgradere hele systemet ditt med et HK basert på PCI-E. Tror likevel du vil bli godt fornøyd med å oppgradere skjermkortet ditt til ett av de alternativene du linker til. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Kanskje du skulle titte litt på ATi's X1600PRO som har kommet i AGP nå. Rimelig og greit, 1200 spenn, og mye mer ytelse enn du har hatt til nå. Vurderer å kjøpe et selv. Lenke til kommentar
*.pdr Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Takk til både TL1000f og Surbz00r for fine innspill. Men når jeg nå først oppgraderer vil jeg selvsagt ha litt skikkelige greier i håp om at jeg kan holde liv i maskinen min en liten stund videre. Men det er jo klart at penger ut av vinduet er veldig dumt, og da kommer spørsmålet om maskinen min vil kunne gjøre seg nytte av / takle X850 XT-kortet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå