Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig fart med bluecom 6 mb.

Anbefalte innlegg

Oppgraderte linje mi til 6 mb i forrige uke, men ble ikke videre imponert over hastigheten. På itavisen og dinside sine tester får jeg maks 2800Kb/s inn og 520 ut. Nedlasting av store filer går heller ikke som forventet, med en maks hastighet rundt 500 Kb/s fra enkelte steder. Skal vel være rundt 750 om jeg ikke tar helt feil?

Ringte til ventelo (som det nå heter) og forklarte problemet mitt, og fikk til svar at det mårtte være noe feil med de sidene jeg kjørte tester fra. De anbefalte da og laste ned tptest fra sverige, med den begrunnelsen at den var mye mer pålitelig. Og joda, her begynner resultatene og vise seg, får i skrivende stund 520 ut og 5.78mb inn. (var 95% av optimale forhold, noe som skulle tilsvare ca 6 mb)

Noen andre som har dette problemet med de kjente store speedometerne i norge?

Endret av stinger82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tenk om 100 stk med 10mbit på en gang kjører test på itavisen eller dinside

da vil hastigheten bli mindre pga serveren er overbelastet.

mange ganger får eg 3000kbit fra ISP speedometer server

mens speedometer.hardware.no gir 4554kbit/s :D (Av 4mbit)

Hastigheten varierer også etter linjelengden fra modem-->telefonsentral

men tror du skal over langt over 3000m for å få mindre en 6mbit

tptest er det beste programmet til å måle hastighet på :) men prød speedometer.hardware.no ?

Lenke til kommentar

Hei!

Har også 6000/640 linje fra Bluecom på Steinkjer.

Har aldri sett mer enn 5,6Mbit i nedlastingshastighet mens opplastingshastighet er rundt 640 på alle tester jeg har kjørt. Tptest, Itavisen osv.

Bluecom påstår at alt er greit fra dem, men en kamerat på Steinkjer har akkurat samme "problemet" som meg med hastigheten.

Lenke til kommentar

Hadde ikke forundret meg om 6mbits hastigheten var et best effort produkt.

Hvis en bestiller hastighetsoppgradering, og av en eller annen grunn får man ikke det så kan en enten be om prisreduksjon eller gå tilbake til gamel hastighet.

Lenke til kommentar
Bor du langt fra sentral eller ? Er litt bekymret, har nettopp bestilt den 6mbit linja. Men har vel angrefrist om man ikke er fornøgd.

5485429[/snapback]

Er ikke sikker på hvor langt det er til sentralen herfra. Noen måte jeg kan sjekke det på? Blir lite aktuelt å gå tilbake til 2 mbit igjen, da jeg bare betaler 30 kr mer for denne linjen :cool:

Ha kjøpt ny leilighet som jeg flytter til i slutten av mnd, muligens det blir bedre da :thumbup:

Endret av stinger82
Lenke til kommentar

Jeg bor ikke langt fra sentral, ca 1500 meter i luftlinje.

Kameraten min bor ca 400 meter fra sentralen så det kan ikke være det som er problemet.

Alle kabler og alt inne hos meg er kat5 og kat6 nettverkskabler så det er heller ikke problemet.

Lenke til kommentar

Jeg ligger 1050 meter fra sentralen og jeg kommer heller ikke opp i 6mbit...Maks ut er 545kbit ca....Er veldig dårlig at de ikke kan gi mer av linja .....men det er vel sikkert sånn at alle linjer stort sett er overbelastet idag....Teknologien er vel også gått ut på dato tipper jeg...Skulle ønske det var mulig og få litt mer ut iforhold til det som går idag....

post-19542-1138042058_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fikk oppgradert linja mi til 6mbit idag jeg også fra 4.4. Får ca 5mbit i tp test nå etter feilsøking og korrigering. Før jul fikk jeg 4.4 nøyaktig på 4.4 linja, så føkka bluecom opp linja med en feil og den blei kobla ned i vel 3 uker. Da den kom opp igjen var den på 3.7 på en god dag. Ikke det at det er så ille med 5mbit, men jeg betaler jo for 6mbit. Og 5 er jo 1mbit mindre enn det som er avtalt levert. Heldigvis betaler jeg bare 379 via student tilbud.

Lenke til kommentar

Er jo egentlig tull av Ventelo Bluecom og kalle det en 6 mbit linje så lenge de ikke greier og lever 6 mbit mener jeg...Ringte de tidligere og klaget men da sa de at grunnen til at jeg ikke fikk 6 mbit var p.g. a overhead...

Overhead forklares med at kapasiteten går med til «administrasjon» av overføringer og diverse andre faktorer, og gjør at den effektive hastigheten typisk ligger på 10-15 prosent under det linjen er spesifisert for.

Dette mener jeg at alle selskaper burde ta tak i og få gjort noe med snarest så vi kan få det som er avtalt....Hvis ikke så får de vel heller kalle det for f.eks 5,5 mbit linje da....

Lenke til kommentar
Er jo egentlig tull av Ventelo Bluecom og kalle det en 6 mbit linje så lenge de ikke greier og lever 6 mbit mener jeg...Ringte de tidligere og klaget men da sa de at grunnen til at jeg ikke fikk 6 mbit var p.g. a overhead...

Overhead forklares med at kapasiteten går med til «administrasjon» av overføringer og diverse andre faktorer, og gjør at den effektive hastigheten typisk ligger på 10-15 prosent under det linjen er spesifisert for.

Dette mener jeg at alle selskaper burde ta tak i og få gjort noe med snarest så vi kan få det som er avtalt....Hvis ikke så får de vel heller kalle det for f.eks 5,5 mbit linje da....

5495923[/snapback]

Jeg har også 6 mbit fra Bluecom, og jeg har ikke noe overhead på downstream. Får rundt 6200 kbs.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det noen som leser dette som i det hele tatt har fått 6000kbps eller innenfor 5900-6000kbps hastighet hos Bluecom?

Jeg har topp utstyr hjemme (cat 5 kabler og alt) men har aldri fått mer en 5500-5600kbps hastighet.

Det mangler tross alt 500kbps på det man betaler for...!

Endret av tbartnes
Lenke til kommentar
Er det noen som leser dette som i det hele tatt har fått 6000kbps eller innenfor 5900-6000kbps hastighet hos Bluecom?

Jeg har topp utstyr hjemme (cat 5 kabler og alt) men har aldri fått mer en 5500-5600kbps hastighet.

Det mangler tross alt 500kbps på det man betaler for...!

5645217[/snapback]

Jepp, som nevnt ovenfor. Måler idag TCP:6200 UDP:6500. Ping til VG 9ms. Stabil som fjell. Linjelengde 1140 m.

Er kanskje en av de heldige da.

Men der jeg bodde før var det myyyye problemer med hastigheten fra Bluecom ja.

MVH

TommyL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Tipper du er en av de få heldige TommyL...Håper det er andre som kommer på markedet her jeg bor snart og da skal det være fort gjort og bytte ISP....Syns det er utrolig dårlig av en ISP og ikke kunne levere det man har krav på og særlig når det ikke er snakk om noe særlig avstand fra sentralen...Tipper at det er p.g.a at sentralene er overbelastet og at ISP`ene ikke vil bygge de ut for en større kundemasse at vi ikke får den hastighet vi har krav på....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...