Gå til innhold

Noen med kunnskaper om gamle PSUer?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har ventet på det... Nå har PSUen i SmoothWall-boksen min tatt kvelden. Så nå må jeg finne en erstatter - problemet mitt er at jeg rett og slett ikke har nok kunnskaper om "oldtidens" PSUer (jeg var Amiga-bruker den gangen :yes:). PSUen er av typen med hard-button, ikke bare en soft-button som gir triggesignal til hovedkortet. Maskinen er fra ca 1998, med en AMD K-2(?) 233 MHz.

Produseres slike PSUer fortsatt? Link til en selger? Eller må jeg belage meg på å kjøpe brukt? Og uansett, hva heter det jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det ingenting vettugt på merkeskiltet til PSUen? Noe ala AT/BTx/ATx og noe om spenningsnivåer?

Vil tippe at det er en standard AT-psu som sitter i den, og en slik kan kanskje bli litt vanskelig å få kjøpt ny, men det er sikkert mulig å få tak på bruktmarkedet for en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar

Det du søker er et power supply av typen AT (i motsetning til det som er vanlig idag, ATX 1.3 og ATX 2.0). Hovedforskjellen mellom disse bekriver du godt selv, knappen (blandt mange andre) :)

Jeg kan ikke si jeg har sett noen som selger nye AT PSU på lenge.. Men jeg fant en nettbutikk hvor de selger en adapter som gir deg muligheten til å gå fra ATX til AT(!)

Sjekk at kontaktene er de samme som de du har og skaffe deg et brukt ATX PSU og bestill deg en av de :thumbup:

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde selvfølgelig et lite håp om at det gikk an å få tak i en helt ny PSU. Om ikke annet, så fordi en ti år gammel, brukt PSU med ukjent brukshistorie ikke akkurat roper driftssikkerhet i mine ører.

Også er jeg usikker på det adapteret som ble nevnt. Jeg synes å huske at jeg engang leste en artikkel om "moderne" PSUer og deres manglende evne til å levere negative spenninger med ampere av betydning. Noe som ifølge artikkelen visstnok ble brukt omfattende i eldre elektronikk. Dermed er det vel ikke noen god idé å bruke en ny ATX-PSU med slikt adapter. I hvert fall ikke uten å gjøre mer research.

Kanskje jeg bare skal ta et hint? Pensjonere den gamle skranglekassa... :cry: ... og erstatte den med neste maskin i rekken - en heftig PII 350MHz fra 1999 med SDRAM. Selv om det virker som sløsing å sette den til firewall-tjeneste.

Forøvrig må dere ha takk for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...