ChrisMansion Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Kjøpte for litt siden et kabinett med medfølgende PSU som forsåvidt skulle vært veldig kraftig og stillegående (ikke noe low-end greier) Merket fort at denne lagde en veldig høyfrekvent lyd som var ytterst plagsom.. Ved testing med tilkobling av komponenter på hovedkortet, fant jeg ut at PSU'en ikke lagde noe som helst støy når den kun var koblet til MB. Men koblet jeg viften til CPU'en på hovedkortet startet denne høyfrekvente lyden. Og jo mer jeg koblet opp (AGPkort, PCIkort og HDD) jo mer markant ble denne lyden. I windows prøvde jeg meg litt på viftestyring og senket hastigheten på CPUviften til 50% (med SpeedFan).. Da begynte nærmest PSU'en å knitre som om det var et lite bål inni sulamitten.. Spørsmålet mitt her er om denne strømforsyningen er litt gåen? Høres ut som en trafo'stasjon inni PC'en i kombinasjon som å sitte under en høyspentledning.. Dette kan vel ikke være normalt? Noen som har vært borti noe lignende før? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Har lagt merke til noe lignende med en litt eldre IBM Aptiva, en gammel Pentium 3. Når CPU belastes, hører jeg høyfrekvente lyder, og jeg kan faktisk høre når den belastes, dette er særlig merkbart under f.eks. lydkoding, hvor maskinen er ganske stille ellers. Sånn har den vært i to år. Samme med en gammel HP Vectra, den ga høyfrekvente lyder når den var av, dog var det bare jeg som hørte det (unge folk hører gjerne høyfrekvente lyder bedre enn voksne). Ingen av de funket på noe unaturlig måte bortsett fra det, men lydene er litt rare. Tipset mitt er at du spør på butikken du kjøpte den, jeg tror at du kan bytte den om noe slikt skjer. Skal jo slettes ikke være slik. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Spørsmålet mitt her er om denne strømforsyningen er litt gåen? Høres ut som en trafo'stasjon inni PC'en i kombinasjon som å sitte under en høyspentledning.. Dette kan vel ikke være normalt? Noen som har vært borti noe lignende før? 5484254[/snapback] Utifra det jeg har lest og hørt kan det være normalt for visse strømforsyninger. Synes jeg leste at det er spoler i strømforsyninga som kan avgi den støyen. I blant kan det være et tegn på dårlig kvalitet, men her får noen med kunnskap om elektronikk uttale seg Den siste psu-en jeg hadde avga støy kun når maskina var i enten standby eller at den var slått av. Likevel, jeg har f.eks. en billig fortron-source 400W som reserve og denne husker jeg avga litt høyfrekvent støy under bruk. Den jeg har nå, en Seasonic 500W har ingen ulyder. Meget fornøyd med denne forøvrig. Veldig stillegående og veldig gjennomtenkt. Oser kvalitet ut av esken. Verdt pengene selv om den er dyr. Lenke til kommentar
ChrisMansion Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Takk for svar. Den er returnert til butikken som skal se på den. Satser på ting årner seg da. Denne var jo ment i et stillepc-oppsett og er jo kjedelig å ha investert endel ekstra i vifter og ekstra stash som skal være ekstra stille når man føler at hjernen skal eksplodere av den høyfrekvent lyden Anyhow så regner jeg saken årner seg, satser på en ny PSU da den ikke var som reklamert: "Ultra-Quiet" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå