Gå til innhold

Fjerne vokalspor på cd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir desverre vanskelig. Om musikken tillater det, kan du filtrere ut diverse frekvensbånd som vokalen ligger i, men dette blir neppe bra.

 

Er nok bare å beklage, det lar seg (nesten) ikke gjøre.

 

Edit, komme frem noen løsninger jeg ikke har hørt om før, og som jeg stiller meg litt skeptisk til, foreløpig :D

Endret av Lorang-Dahl
Lenke til kommentar

Å fjærne et vokalspor fra en sang som er ferdig mikset, lar seg desverre ikke gjøre. Du kan selfølgelig ved hjelp av EQ`er ol. redusere endel av vokalen, men da vil du også redusere alt annet som ligger i samme frekvensområdet.

 

EDIT: Kom visst en i forkjøpet her.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Dette blir desverre vanskelig. Om musikken tillater det, kan du filtrere ut diverse frekvensbånd som vokalen ligger i, men dette blir neppe bra.

 

Er nok bare å beklage, det lar seg ikke gjøre.

5484281[/snapback]

 

Feil. Dette er fullt mulig. Tascam har en sak som heter CD-VT1, og den kan fjerne vokal eller soloinstrumenter fra en allerede innspillt CD. Måten dette foregår på er ganske enkel:

 

Lyd som har eksakt likt nivå i høyre og venstre kanal fasevendes med det resultat at all lyd som ligger i senter kanselleres. For å unngå å fjerne bass passerer alt under 500 Hz ufiltert.

Dette forutsetter jo at vokalen virkelig ligger i senter, og det gjør den stort sett på de aller fleste utgivelser. Hvis voklalen er pakket inn i et "teppe" av romklang eller ekko, vil som regel litt av romklangen henge igjen, men vokalen- den er borte.

 

At det ikke skulle finnes en plug-in eller en SW applikasjon som fikser dette har jeg liten tro på...

 

Google er din venn

 

Mvh Ketil Morstøl.

Endret av ketilmorstøl
Lenke til kommentar
Dette blir desverre vanskelig. Om musikken tillater det, kan du filtrere ut diverse frekvensbånd som vokalen ligger i, men dette blir neppe bra.

 

Er nok bare å beklage, det lar seg ikke gjøre.

5484281[/snapback]

 

Hei,

 

Selvfølgelig lar det sig gøre - finnes en del programmer der gør jobben i f.eks karaokee sammenheng.

 

Med udgangspunkt i, at leadvocal nesten altid er i mono - dvs kommer ens ut i begge høytalere, lar det sig gøre med et program, der analyserer og sammenligner høyre og venstre kanal og derefter fjerner det som er 100% ens.

Ulempen er at der kanske blir slettet nogen andre ting også, som f.eks bass og trommer, men dette kan styres vha frekvens filtrering.

 

Jeg har nogen mp3'er ligendes, der er laget til karaokee på denne måte og de lyder ganske bra da.

 

Edit\ Andre kom før mig ;-)

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Det lar seg gjøre, men det blir alltid en kompromissløsning, uansett hvor nøyaktige verktøy og hvor mye tid du bruker på det. Som regel er det mye lettere å oppdrive en instrumental-versjon av sangen enn det er å prøve å lage sin egen instrumental utifra vokal versjonen...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Analogien som er brukt mange ganger (med rette) på forumet lyder som følger:

"Det blir som å bake et brød, for så å prøve å få ut melet".

 

Det finnes teknikker (noen kraftige FFT-algoritmer og kansellering av likt signal i høyre og venstre kanal), men resultatet man får med disse er absolutt ikke fantastisk...

Lenke til kommentar

Enklest er det vel på riktig gamle låter da stereo i seg selv var 'hot shit'.

F.eks vokalen pannet til venstre og instrumentalen til høyre.

 

Husker i en tidligere tråd om nøyaktig det samme viste jeg hvorfor fjerning av vokal ikke funker med grunnlag i addisjon/subtraksjon av bølger (lyd).

Filtrene som nevnes her funker jo tildels, men resultatet blir sjeldent veldig bra.

Lenke til kommentar
.midi fil er jo fine hjelpemidler, er ikkje dei lovlige å laste ned fra nettet egentlig?

5485517[/snapback]

Like lovlig (evt. uloglig) som MP3... ;)

5486127[/snapback]

hmmm. i et prosjekt på skolen for en del år tilbake. (i musikk) fant læreren fra link til sider som hade et bibliotek av .midi filer, som han publiserte på skolens offesielle side. er ikkje det ulovlig av en skole egentlig?

 

det var derfor eg trodde det var lovlig faktisk.

 

 

 

--------------------------

EDIT:

Når trådstarter i utgangspunktet eier en lovlig CD med sangene innpå, kan jo han laste ned en .midi fil av samme sang vel? han har jo den lovlig i utgangspunktet

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Nope. Hvilket format musikken videredistribueres i er ikke relevant... ;)

5486191[/snapback]

det er det sykeste eg har hørt noen gang. Om en person kjøpte CDen "trionkidonk", og etter litt høring på den CDen, så finner han ut at han bare vil ha ha lydene av instrumentene, då burde vel peronen fått "låv" igrunnen til å laste ned .midi filene til dei aktuelle sangene.

Lenke til kommentar
Nope. Hvilket format musikken videredistribueres i er ikke relevant... ;)

5486191[/snapback]

Hvis han har sangene på en cd han selv har kjøpt så er det vel fult lovlig å last ned en midi av den. Er ganske så sikker på at det er lov å laste ned MP3èr som du allerede har på en orginal cd...

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...