Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 1.9 TDi vs 1.8 Turbo


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver fortsatt og vurderer å kjøpe Audi A4 rundt 2002-modell eller nyere. Skal ha Quattro og Avant - det er bestemt.

 

Har vært rimelig opphengt i at jeg skal ha 1.8 Turbo, men tenkte å ta en runde om hvordan 1.9 TDi er i forskjell?

 

Skal seff chippe motoren uansett hvilken en jeg velger, men bare med steg 1-chip, siden de neste steg ofte blir veldig dyre...

 

Ytelsene (chippet) vil da bli:

1.9 TDi: 156 hk / 360 Nm

1.8 Turbo: 196 hk / 322 Nm

 

Hvordan vil disse motorene skille seg fra hverandre? Hvordan vil kjøreopplevelsen oppfattes annerledes? Hva vil føles sprekest? Osv...

 

Alle synspunkter mottas med takk! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på kjørestilen din, noen folk kan rett

å ikke ha diesel biler fordi det passer ikke til kjørestilen.

 

Audi A4 1.9TDI

 

Pros:

-Veldig seig motor, drar godt selv med mye last i bilen

-Drivstoffjerrig, bruker lett 0,5 på mila

-Diesel koster mindre en bensin

-Mer avslappet kjøring, slipper å sitte å slite i girstanga hele tiden

 

Cons:

-Dårligere akks sammenlignet med 1.8T

-Bråker mer

-Turtallsviljen er heller dårlig

-Tar lengre tid før bilen blir varm

 

Audi A4 1.8T

 

Pros:

-God akks, rask ut av kryssene og raskere forbikjøringer

-Turtallsvillig

-Stillere gange en en diesel motor

 

Cons:

-Må påberegne mer giring

-Drivstoffutgiftene blir ganske høye

-Må ha mer turtall før effekten kommer

-Dyrere forsikring?

 

Så kort oppsumert 1.9TDI er mer fornuftig i det daglige men er

mindre "spennende" å kjøre. 1.8T gir deg mer spenning men

pengboka bli tynnere pga økte utgifter,

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Hadde det vært meg som skulle velge hadde jeg ikke vært i tvil, hadde gått for TDI. Mye på grunn av forbruket, og dessuten har de veldig god trekk-kraft på høye gir og lavt turtall. Veldig fint å slippe å gire så ofte. Med 156 hk/ 360 nm bør det jo være mer enn nok kraft i den TDI motoren. Selv inne på tanken om å bytte til TD pga forbruk først og fremst, men er en helt annen prisklasse en deg da.

Lenke til kommentar

Diesel er helt utrolig behagelig å kjøre. Det er skikkelig milsluker biler, og draget som du har ved forbikjøringer i 80-90 km/t er veldig bra.

 

Eide en Golf med 1,9 liter tdi en stund, og synes diesel draget var skikkelig morsomt, i ca 1 uke. Solgte bilen igjen etter 5 mnd.

 

Jeg vil ikke velge TDI igjen, fordi jeg klarte aldri å bli komfortabel med kjørestilen. Selv etter mange 1000 km i bilen så traff jeg liksom aldri rett turtall ved nedgiring før svinger, eller ved forbikjøringer. For meg så blir det helt feil å gire når turtallet er på 4000, det er jo da moroa skal begynne.

 

Så det kommer jo an på bruksområdet. Er du av typen som ser på bilen som et transportmiddel, og syns det er gøy å kjøreforbi en ekstra gang på langkjøringene som en liten avveksling så kjøp dieselen.

 

Er du av typen som et par ganger i mnd oppsøker svingete landeveier, og bruker et par timer på kjøring bare for å kjøre, velg bensin.

Lenke til kommentar

Mange fine svar og argumenter her.

 

Jeg ser helt klart fordelene med TDi, og er enig i at en fornuftig person nok ville gått for diesel'n - den trekker tross alt veldig bra og er billig i drift.

 

Nå er jeg sikkert under kategorien "idiot" i trafikken, og kjører heller forbi en gang for mye enn for lite. (Ikke av typen hasardiøse/vågale da.) Og liker å kjøre aktivt og raskt...

 

Dette drar kanskje litt mot Turbo'n igjen... selv om den bruker det dobbelte i drivstoff og at 98 oktan (etter chip) sikkert koster minst 2 kroner mer enn diesel'n pr. liter...

 

Tar gjerne imot flere argumenter! ;)

Lenke til kommentar

dette spørs litt hvilken utgave man kjøper av motoren og, for:

 

1.8 20vt motoren finnes i 150/163/180hk utgave som leveres i A4, muligens en til.

150 og 163hk'n får MAKSIMALT 196hk ved chipping (dette er MAKS av hva turbo klarer å levere luft til), så anta at man lander på 180-185hk.

 

180hk'n har en flow preppet turbo som gjør at den skal kunne klare en rundt 215hk. - Regn med litt mindre her og.

 

1.9TDI ble levert som 90/100/105pd/110/115pd/130pd. Personlig ville jeg gått for 130hk utgaven. Kontra f.eks 115hk'n har den en strekere toppakkning og litt slikt som gjør at den tåler litt mer.

 

130hk'n sies det at man får ut 170-180hk og 400-420nm av med chip. - den går GODT!

 

Magnus

Lenke til kommentar

1.8 Turbo er stort sett å finne i 163 og 190 hk. 150 hk-utgaven finnes, men er knapt blitt solgt etter at 8E kom.

 

163 hk-utgaven (og 150 hk utgaven) er god for 214 hk / 360 Nm ved steg 2 chip (koster ca. 16 000,- norske kroner i Sverige). Da er sportskobling, spredere og nytt eksosanlegg inkludert.

 

190 hk-utgaven er god for 230 hk / 368 Nm ved steg 1 chip. For denne ytelsen trenger man ikke annet enn chip'en som koster 6-7 000 kroner.

 

TDi til A4 8E leveres bare i 130 hk og 180 hk. (Nå kommer den også i 140 hk da.) 90, 110, 115 og 150 hk gikk ut med A4 B5.

 

1.9 TDi er vel ikke god for så veldig mye utover 160 hk / 360 Nm i steg 1 i hvert fall. Men det drar sikkert brukbart det også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...