Gå til innhold

Skal på ferie - hva salgs utstyr bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Om noen måneder skal jeg på en lengre bilferie i USA og da blir det jo mye filming og bildeknipsing. Problemet er å finne ut hva jeg bør ha med av fotoutstyr og her trenger jeg tips...

Har:

Canon 10D+vertikalgrep

Canon 350D

Sigma 24-70mm f/2,8

Canon 70-200 f/4L

Canon 50mm f/1,8

Canon 18-55mm f/3,5-5,6 (kitobjektivet til 350D)

Canon Ixus 40

Ixus'en skal jeg ha med, den er jo kurrant å springe rundt med i de større byene, men som sagt er det jo bilferie, og vi skal få med oss mye natur også (Yellowstone, Crazy Horse, Devil's Tower osv...). Litt av greia her er av vi må reise forholdsvis lett og har litt begrenset plass (Vi har stor bil, men vi er også fire mennesker med respektiv bagasje). Når vi kommer til Yellowstone, så blir det endel gåing rundt i utmarken også.

Dilemma:

Nr1:

10D kameraet er fysisk stort og endel større enn 350D'en, men jeg tror det tåler mye mer juling. Jeg bruker å være veldig forsiktig med tingene mine, men ulykker KAN skje...

Nr2:

50mm f/1,8 tar jeg med, det er grei skuring. Sigmaobjektivet er tungttungttungt og Canon L'en er ingen lettvekter den heller.. Spørsmålet er: Bør jeg skaffe meg et mer allround objektiv ala Sigma 18-125 eller 18-200 - blir det bra nok? Jeg krever ikke all verden her.

Tungvindt spørsmål men..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tripod og en bag!

Min erfaring er at man i starten ser etter en bag som kan romme det man har av utstyr for man tenker "det er jo kjekt". Men så kommer man opp i dine situsajoner hvor du innser at du ikke kan ta med alt. Og da sitter du der med en SVÆRT bag som er halvfull.

Så det å faktisk kjøpe mer enn en bag kan være veldig lurt for å motivere deg til å ta gode bilder. En bag som akkurat rommer det du trenger for en biltur!

Så det er vel mitt råd. En akkurat passe stor bag, og en tripod som ikke veier så mye (mao ganske dyr).

AKIRA

Lenke til kommentar

Tripod trenger jeg neppe, siden det blir mest snapshots. Grunnen til at jeg tar med dSLR i stedenfor kun Ixus, er at jeg har mulighet for bilder i litt mørkere omgivelser, samt at både fruen og jeg kan knipse samtidig. Dessuten ønsker jeg mer tele eller muligheten for å croppe bildet mer enn med Ixusen. Jeg kan ta med 24-70'en som eneste objektiv i tillegg til 50mm'en, men jeg vet ikke om et 150% crop på dette objektivet (på 70mm) blir dårligere enn et rimelig objektiv ala Sigma 18-200 på 200mm tele.. Dessuten blir det litt liten vidvinkel også. :(

Det største alternativet er egentlig å gi litt beng i å ta masse bilder og heller satse på kun Ixus 40 samt å filme masse og heller lage en hyggelig familieDVD etterpå..

Bagideen din var god forresten! Har en passe bag her som jeg kan fylle opp. Når den er full, så er det stopp. :)

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Tar med meg 1GB+512MB+256MB+256MB CF kort og 512MB+512MB+256MB SD kort (mange små tilfelle et ryker) .

Noen som har testet Canon EF-S 18-55mm mot Sigma 18-200mm forresten? Eventuelt om Sigma 18-125mm med 50% crop på 125mm blir bedre enn 18-200 på 200mm... Mye teite spørsmål, men greit å ha det avklart. :) Funker f.eks et 18-200 greit nok, så kan jeg kjøpe et for turen og ev. selge det etterpå. Jeg kommer IKKE til å handle der borte..

Som dere skjønner, er jeg litt småsugen på 18-200'en, men er det rett og slett FOR crappy - altså at det blir dårligere bilder med 10D/350D + 18-200 kontra Sigma 24-70mm med 200% crop på tele - så er det uaktuelt.

Lenke til kommentar

Bare et lite innspill ang. film kontra bilder. Jeg har vært en del i New York med både DV-kamera og fotoapparat. Jeg synes det er mye mer gøy å se på bildene i ettertid enn filmen. Har masse film jeg ikke gidder å redigere. Har du filmet i en time må du i hvertfall redigere ned til maks ti minutter. Dersom jeg måttte velge pga. plassmangel ville jeg tatt med dslr og heller lagt igjen videokameraet hjemme.

Endret av skjesp
Lenke til kommentar
Bare et lite innspill ang. film kontra bilder. Jeg har vært en del i New York med både DV-kamera og fotoapparat. Jeg synes det er mye mer gøy å se på bildene i ettertid enn filmen. Har masse film jeg ikke gidder å redigere. Har du filmet i en time må du i hvertfall redigere ned til maks ti minutter.  Dersom jeg måttte velge pga. plass mangel ville jeg tatt med dslr og heller lagt igjen videokameraet hjemme.

5484679[/snapback]

Jeg ville gjort akkurat det samme! Har mange timer med film, som "støver ned" på DV-tapene sine. Gidder aldri å redigere, og får man ikke kuttet ned minst 80-90% gidder man aldri å se på det igjen!

Film med ixus'en din, da blir det akkurat passe mengde ;) Dermed kan du ta med både sigma'en og to canon-objektiv :) (Forøvrig, basert på mine ferie-erfaringer, så tror jeg at jeg ville droppet 50mm'en. Det jeg har brukt mest har vært 28mm-35mm (film) og maks zoom.

Alternativt gjøre som du foreslår: Kjøpe en 18-200mm og ta med 50mm'en. Foran flotte natur-ting kommer du til å angre om du ikke har nok tele...

[Edit: Må presisere at dette blir på veldig generelt grunnlag, da jeg ikke kjenner til andre linser av de du har nevnt enn kit-linsa. Som, i mangel av noe bedre å sammenligne med, virker helt grei for meg. Jeg har jo lest en million innlegg som slakter den, så jeg må nok kjøpe litt bedre objektiv etter hvert, men for øyeblikket er jeg fornøyd.]

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Om noen måneder skal jeg på en lengre bilferie i USA og da blir det jo mye filming og bildeknipsing. Problemet er å finne ut hva jeg bør ha med av fotoutstyr og her trenger jeg tips...

Når vi kommer til Yellowstone, så blir det endel gåing rundt i utmarken også.

Dilemma:

Nr2:

50mm f/1,8 tar jeg med, det er grei skuring. Sigmaobjektivet er tungttungttungt og Canon L'en er ingen lettvekter den heller.. Spørsmålet er: Bør jeg skaffe meg et mer allround objektiv ala Sigma 18-125 eller 18-200 - blir det bra nok? Jeg krever ikke all verden her.

5484050[/snapback]

Tja, jeg hadde nok prioritert en videre vidvinkel. Siden du skal til USA hadde jeg kjøpt den der :)

En Sigma 10-20mm kanske? Det er lite og lett og videre får du vel ikke uten å gå til fish-eye.

I stedet for stativ kan du jo ta med en type "bean-bag" (tøypose fylt med små kuler eller sand) som er enkel, billig og ikke for stor.

God tur!

Håkon

Lenke til kommentar

Jeg reiser mye med flere kameraer. Derfor forstår jeg ditt dilemma.

Alternativ 1: En reportasjefotograf ville nok tatt Sigma 24-70/2,8 (amerikansk landskap krever vidvinkel, men ikke nødvendigvis veldig vid) og 50mm. Ingen seriøs fotograf ville droppet Sigmaen til fordel for kit-zoomen. Det er bedre med 800 bilder tatt med god optisk kvalitet, enn 1000 tatt med dårlig. Jeg ville droppet vertikalgrepet for å spare plass. Dere har tross alt god tilgang til strøm hele tiden (bilbatteri), så batterikapasitet er ikke et argument. Det er hvis man skal ta utgangspunkt i det utstyret du har.

Alternativ 2:Ideelt sett burde du byttet ut zoomene du har med en vidvinkelzoom. Sammen med 50mm ville det bli en fleksibel pakke, hvis du ikke er på spionoppdrag for GRU. Glipet i brennvidde kompenseres med gode sko, og bildevinkelen en så vid brennvidde som f.eks. 12mm tilbyr vil gjøre seg godt i storslått natur. Tror nok en reportasjefotograf fra f.eks. Time Life ville sagt det samme.

Ellers reiser jeg aldri med stor tripod. I steden har jeg med en liten Slik Mini. Det er kraftig nok til å bære din 10D, kort og stødig. Siden dere kjører bil kan du plassere det på panseret/taket når du trenger høyde. Du finner altids en stein eller noe annet (baggasje?) å plassere det på.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...