Gå til innhold

Blogg: Framtida til spelindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Battlefield 2 finalen blei sendt i reprise på NRK2 i julehelga ein gang.

Det er vel første gang noko ein slik type kamp har blitt sendt på landsdekkande tv, litt synd det var reprise.

5484489[/snapback]

 

 

Ingen tvil om at det blir mer og mer av dette fremover, dessuten kommer tv/internett til å smelte sammen etter hvert, det tar bare litt tid.

 

Det jeg er mest bekymret for, som også er nevnt i artikkelen, er nettopp dette med at større og større andeler av budsjettet går til de grafiske designerne/modellererne. Hva med gameplay og innovasjon?

 

Mulig jeg har sovet i timen, men det har ikke vært voldsomt mange innovative titler for PC markedet de siste årene. Greit at Half-Life 2 solgte mye og hadde bra grafikk/fysikk, men kan man med hånden på hjertet påstå at det var noe særlig innovativt? Var gameplayet så sabla bra? Jeg orket 2 timer, før jeg gikk lei. "Spill med filmkvalitet" er vel en av de mest misbrukte fremtidsvisjonene de siste årene(siden toy story kom på markedet). Grafikken er på vei, men historiene er rett og slett et godt stykke unna.

 

For de som liker Action-filmer, er jo utvalget greit på spill-plattformen, men hva med oss som liker filmer med litt mer substans?

 

Jeg mener, hvor lenge skal vi gå rundt å skyte folk, og hvor mange forskjellige måter kan man skyte folk på? Er ikke dette temaet totalt overeksponert?

 

En av de spillene som har tatt meg mest på senga de siste årene, er faktisk Trackmania. Til tross for fete nye titler i øst og vest, ender vi nesten alltid opp med å spille runde på runde med Trackmania, når vi møtes på LAN.

 

Hvorfor? Det tar 10 sek å lære seg, har god NOK grafikk, det FUNKER, og har hatt fokus på multiplayer fra dag en av utviklingen.

 

Vi får se fremover, om det blir færre eller flere småtitler som lykkes.

Lenke til kommentar

Enig jeg syns spillbarhet burde komme først nå. Grafikk bryr jeg meg svada 0 om for tiden . Jeg syns Splinter Cell spillene er en av de mest innovative spillene hittil da du kan være interaktiv med omgivelsene og at du skifte mellom tredje og førsteperson uten at det virkelig falskt. Må ikke glemme Chronicles of Riddick heller ... førsteperson men du følte du styrte modellen og ikke svevde bare i luften som 99% av dagens FPS spill . Når jeg titter ned vil jeg se føttene mine for svingende ! Hvor vanskelig er det ? Hvis man ikke greier å se føttene sine i ett FPS spill har de vært for slappe og animasjonene vil suge sett utenifra.

 

I løpet av 2006 tror og håper jeg at spillbarheten til spill vil komme tilbake men jeg tror det begynner den dagen Playstation 3 kommer på markedet. Man får ikke lov til å kalle en konsoll som Xbox360 nextgen før det har noe NYTT å komme med utenom grafikken.

Lenke til kommentar
I løpet av 2006 tror og håper jeg at spillbarheten til spill vil komme tilbake men jeg tror det begynner den dagen Playstation 3 kommer på markedet. Man får ikke lov til å kalle en konsoll som Xbox360 nextgen før det har noe NYTT å komme med utenom grafikken.

5490112[/snapback]

 

Spillbarheten på PS3 og Xbox360 vil være bortimot identisk, fordi de vil tilby omtrent det samme utvalget med spill.

 

Revolution derimot kan kanskje ha noe på gang, men generelt er jeg ikke så opptatt av konsollene.

 

PC-plattformen kombinert med internett burde egentlig fungere ypperlig til å utvikle spill som setter innovasjon og spillbarhet i førersetet, da man mer eller mindre kan danne en slags community som er med på å drive utviklingsprosessen fremover.

 

Live For Speed er et eksempel på hva 3(!) karer kan få til, med god hjelp av fans. Dette spillet er ikke spesielt innovativt, men allikevel imponerende spillbarhet, hvis man liker bil-simulator/multiplayer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...