fxwz Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Skal benytte meg av angreretten på en mobil, som jeg kjøpte fra utenabonnement.no Fikk idag tilsendt angrerettskjema fra de, og fikk da ett hjemmelagd skjema, med ulike krav fra deres side, som ikke har sitt opphav i angreretten. Bør jeg underskrive? Dette fikk jeg(se vedlegg): Hei Vedlagt finner du angreskjema. Gjør deg oppmerksom på at tilbakebetaling kan finne sted først når vi har mottatt og kontrollert telefonen, og konstatert at den kan selges til annen kunde. Den som angrer må betale porto for returen. Med vennlig hilsen xxxxxxxxxxx UtenAbonnement.no" Det er særlig denne jeg ikke liker: • Alle varer må returneres ubrukt Angreskjema.doc Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ser ikke noe problem med å bruke vedlagt skjema. Hvis du ikke liker skjemaet, kan du bruke et standard skjema. At det står "Alle varer må returneres ubrukt" er bare en opplysning. Det er vel en selvfølge at man ikke kan bruke angreretten på brukte produkter. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hvis du er misfornøyd med varen etter at du har tatt den i bruk, kan du ikke forvente å kunne benytte deg av angreretten. Angreretten er i grunn en beskyttelse for å unngå at personer må betale for ting andre har bestillt i deres navn. Hvis telefonen er ødelagt kan du faktisk heller ikke benytte deg av angreretten. Da er selger pliktig til å utbedre feilen. Slik er loven. Den sier ingenting om at du kan heve kjøpet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ser ikke noe problem med å bruke vedlagt skjema. Hvis du ikke liker skjemaet, kan du bruke et standard skjema.At det står "Alle varer må returneres ubrukt" er bare en opplysning. Det er vel en selvfølge at man ikke kan bruke angreretten på brukte produkter. 5483942[/snapback] tullball Hvis du er misfornøyd med varen etter at du har tatt den i bruk, kan du ikke forvente å kunne benytte deg av angreretten. Angreretten er i grunn en beskyttelse for å unngå at personer må betale for ting andre har bestillt i deres navn. Hvis telefonen er ødelagt kan du faktisk heller ikke benytte deg av angreretten. Da er selger pliktig til å utbedre feilen. Slik er loven. Den sier ingenting om at du kan heve kjøpet. 5484018[/snapback] tullball Du kan ta i bruk varen, men ikke som om den var din egen. Dette foreligger av loven. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Du kan ta i bruk varen, men ikke som om den var din egen. Dette foreligger av loven. 5484055[/snapback] Kan du henvise til dette, eller er det noe du tror du mener at du kanskje har lest? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Siden angrerettloven er ufravikelig, vil du ikke miste noen rettigheter ved å bruke dette skjemaet. Men "Forskrift om angreskjema" sier at bedriften er forpliktet til å bruke et standard skjema, så de bryter forskriften/loven ved å ikke sende det riktige skjemaet. I tillegg bryter bedriften som du sier andre punkter ved å forlange at varen skal returneres ubrukt/skal kunne selges til ny kjøper. Kravet i loven er at: " § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. " Punkt a) kan vel tolkes slik at du har anledning til å prøve ut varen så lenge du er aktsom og har omsorg for tingen. Meningen med angreretten er at du skal kunne gjøre deg kjent med varen på samme måte som om du hadde fått den demonstrert i en butikk. Hvis du har kjøpt telefonen på postordre har de rett i at du skal betale returporto selv. Hvis telefonen har en mangel (er ødelagt uten at du er skyld i det) kan du faktisk bruke angreretten, men hvis du isteden reklamerer iht forbukerkjøpsloven kan du forlange å få dekket porto begge veier. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk de plikter å betale deg først, før du sender varen tilbake.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Den siste der bør du nok dokumentere, Balckbrrrd! Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Bra at dere retter opp Christan 86 og what_no2000 Jeg er selvfølgelig enig med dere 2. Tenker bbare at hvos jeg skriver under på det skjemaet, så har jeg sagt meg enig i at varen er ubrukt. Så da ber jeg de sende meg et ekte skjema, og ikke den hjemmelagde greia? Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk de plikter å betale deg først, før du sender varen tilbake.. 5484113[/snapback] Dette stemmer ikke. Det gidder jeg ikke å dokumentere en gang. Har da akkurat hatt om lover i økonomifaget på skolen:) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Du kan ta i bruk varen, men ikke som om den var din egen. Dette foreligger av loven. 5484055[/snapback] Kan du henvise til dette, eller er det noe du tror du mener at du kanskje har lest? 5484069[/snapback] selvfølgelig kan jeg det. Simpelt nok; les forsikriftene til angrettsloven, normal praksis, lovverket samt den lille jusguiden til hardware. samtlige aksepterer det jeg sa. Har faktisk brev fra forbrukerombudet som bekrefter det og. Men for all del; du kan jo motbevise meg om du vil det? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Du kan ta i bruk varen, men ikke som om den var din egen. Dette foreligger av loven. 5484055[/snapback] Kan du henvise til dette, eller er det noe du tror du mener at du kanskje har lest? 5484069[/snapback] selvfølgelig kan jeg det. Simpelt nok; les forsikriftene til angrettsloven, normal praksis, lovverket samt den lille jusguiden til hardware. samtlige aksepterer det jeg sa. Har faktisk brev fra forbrukerombudet som bekrefter det og. Men for all del; du kan jo motbevise meg om du vil det? 5484185[/snapback] Neida, jeg tror deg nå... hadde en mistanke om at det var ren synsing fra din side. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Angrefristskjema fra Barne- og Familiedepartementet Lenke til kommentar
MAC_USER Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det jeg håper butikker begynner med er merking av alle varer med forsegling som merkes. BRYTES DENNE MISTER DU ANGRERETTEN. Det kan de og faktisk gjøre. Da hadde jeg sluppet og lese om all sytingen Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det jeg håper butikker begynner med er merking av alle varer med forsegling som merkes. BRYTES DENNE MISTER DU ANGRERETTEN. Det kan de og faktisk gjøre. Da hadde jeg sluppet og lese om all sytingen 5494548[/snapback] på den igjen. Nei de kan ikke gjøre det. For de har ikke adgang til det. Men for all del; jeg er åpen for diskusjon med deg *vente spent* Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Det jeg håper butikker begynner med er merking av alle varer med forsegling som merkes. BRYTES DENNE MISTER DU ANGRERETTEN. Det kan de og faktisk gjøre. Da hadde jeg sluppet og lese om all sytingen 5494548[/snapback] Før du skriver sånt tøys så kunne du jo lest loven: § 3. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven Mao. så er en slik merking lovstridig og ugyldig. Endret 25. januar 2006 av theNiceOne Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det jeg håper butikker begynner med er merking av alle varer med forsegling som merkes. BRYTES DENNE MISTER DU ANGRERETTEN. Det kan de og faktisk gjøre. Da hadde jeg sluppet og lese om all sytingen 5494548[/snapback] Før du skriver sånt tøys så kunne du jo lest loven: § 3. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven Mao. så er en slik merking lovstridig og ugyldig. 5495291[/snapback] ...så lenge det ikke er snakk om "lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram" som nevnt i §12, siste ledd.. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 For å oppklare evt. usikkerhetsmomenter eller misforståelser: Ifølge Angrerettloven § 12 gjelder ikke angrerett om avtalen innebærer: En tjeneste som har blitt påbegynt eller fullført med konsumentens samtykke under angrefristen. Eksempel på produkter som tilhører dette punkt er abonnement. En vare som på grunn av sin beskaffenhet ikke kan tilbakeleveres eller som raskt kan ødelegges eller bli for gammel. Eksempler: Batterier/akkumulatorer, blekkpatroner, et forseglet lyd- eller bildeopptak eller et forseglet dataprogram hvor forseilingen har blitt brutt etc. 14 dagers Angrerett og Åpent kjøp gjelder kun privatpersoner. Varen skal være i opprinnelig stand, d.v.s. ubrukt, ikke misbrukt eller skadet. Varen skal returneres i original produktkartong. Varen skal være komplett. Dette innebærer at alt tilbehør som fjernkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. skal inngå i returen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) For å oppklare evt. usikkerhetsmomenter eller misforståelser: Ifølge Angrerettloven § 12 gjelder ikke angrerett om avtalen innebærer: En tjeneste som har blitt påbegynt eller fullført med konsumentens samtykke under angrefristen. Eksempel på produkter som tilhører dette punkt er abonnement. En vare som på grunn av sin beskaffenhet ikke kan tilbakeleveres eller som raskt kan ødelegges eller bli for gammel. Eksempler: Batterier/akkumulatorer, blekkpatroner, et forseglet lyd- eller bildeopptak eller et forseglet dataprogram hvor forseilingen har blitt brutt etc. 14 dagers Angrerett og Åpent kjøp gjelder kun privatpersoner. Varen skal være i opprinnelig stand, d.v.s. ubrukt, ikke misbrukt eller skadet. Varen skal returneres i original produktkartong. Varen skal være komplett. Dette innebærer at alt tilbehør som fjernkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. skal inngå i returen. 5500465[/snapback] Her bruker du det kategoriske ordet "ubrukt" igjen, mens lovens bokstav er at varen skal leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde" Blekkpatroner kan nok også angres på, sålenge forseglingen ikke er brutt kan de jo leveres tilbake i nøyaktig "samme stand og mengde" Et krav for at angrefrist kan avslås pga brudd på forsegling er også at det må oppgis tydelig på selve forseglinga at angrefristen opphører ved brudd på denne -og en forsegling med den påskriften har jeg enda tilgode å se... Endret 26. januar 2006 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
rozon Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Her bruker du det kategoriske ordet "ubrukt" igjen, mens lovens bokstav er at varen skal leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde"Blekkpatroner kan nok også angres på, sålenge forseglingen ikke er brutt kan de jo leveres tilbake i nøyaktig "samme stand og mengde" Et krav for at angrefrist kan avslås pga brudd på forsegling er også at det må oppgis tydelig på selve forseglinga at angrefristen opphører ved brudd på denne -og en forsegling med den påskriften har jeg enda tilgode å se... 5500834[/snapback] Jeg må si jeg misliker sterkt angrefristloven. Det er en skikkelig Ola Dunk lov. Blekkpatronen kan sikkert tilogmed brukes om man følger loven; tilnærmet samme stand og mengde. Står ikke at du ikke kan prøve den, og ta en utskrift... Det går kun en 'ikke målbar mengde' blekk til det.... Dermed står butikken igjen med en ubrukelig blekkpatron... Hvem tror dere må betale for denne.... Jo, helt riktig... DU! Tenk over det neste gang du sier 'bare bruk angrefristen' eller 'stå på krava og krev reklamasjon på prosessoren du har overklokket i 3 uker'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå