Gå til innhold

Ny cpu, Pc vil ikke starte.

Harribo

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg måtte kjøpe ny cpu nylig pga jeg greide å ødelegge min 3500+"winchester" fysisk når jeg skulle skifte kjøler på den. Så jeg kjøpte en 3700+ "san diego" og satt den i men fikk ikke start.

Har nettopp byttet Psu til en Hiper 580 watt'er oxo, men den testa jeg før jeg ødela cpu, og den fungerer helt fint.

Kan det være at Bios'en på Hovedkortet mitt er for gammel for den nye cpu'en, og dermed vil ikke pc'en starte?

Har tatt inn og ut batteri på HK. For hadde overklokket litt.

Her er Specs om det skulle være nyttig -

Hovedkort : Gigabyte GA-K8NF-9

Cpu: En ny 3700+ "san diego"

3dkort: GF 6600GT

PSU: Hiper 580

Noen smarte sjeler der ute som aner råd? Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan det være mye galt..

- HK ditt kan være kaputt.

- Har du sjekket om ledningene som går fra kabinettet til HK er satt inn?

Kanskje du har klart å nappe noe ut når du skiftet prosessor?

- Er CPU vifta riktig satt på? Fikk ikke start på min pc sist jeg byttet vifte, fordi jeg hadde satt den på 180 grader feil vei :hmm:

- Er den nye prosessoren satt inn riktig? Sikker på at du ikke har knust kjernen under installasjon?

- noen jumper instillinger på HK?

Egentlig ikke så lett og si altså :hmm:

Lenke til kommentar

Alle ledningene sitter fint i, så det kan ikke være problemet, og jeg tror jeg satt vifta riktig i.. men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb.

Cpu'en sitter riktig i sockelen, så det skal heller ikke være noe problem.

HK'et fungerte jo helt fint hele tiden.. rart om det skulle blitt kaputt plutselig.

Mulig det kan være cpu som er defekt da? er vel svært sjeldent det forekommmer?

Lenke til kommentar

Eg vil i utgangspunktet tro at det er en bios-oppdatering som må til. Eventuelt at du har gjort en feil ved montering.

Skjer det noe i det hele tatt når du prøver å starte PCen? Det er litt viktig med mere informasjon om kva som skjer enn det du har kommet med for å kunne gi ett fornuftig svar.

Er det helt dødt? Starter vifter? Piper hovedkortet? Kommer det bilde på skjermen?

Lenke til kommentar

Det skjer ingenting når jeg prøver å starte pc'en.

Hovedkortet lager ingen lyd.

PSU'en lyser bakpå når jeg trykke den på, det er alt som skjer når jeg prøver å starte pc.

Jeg har ingen kabinett vifter.

Har jo den eldste bios'en (F1) på hovedkortet.

Har på passe mengde med kjølepasta, et lite lag utover. Jeg var veldig forsiktig når jeg monterte cpu'en, så vil ikke tro den er ødelagt på noen måte.

Har festa cpu kjøleren på den eneste måten det er mulig :p Men skal snu den 180 grader når jeg kommer hjem etterpå, for å sjekke om det kan være feilen.

Ellers kommer jeg ikke på noe mer.. Takk for svar :thumbup:

Kommer ikke noe bilde på skjermen.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mulighet for å låne en cpu me noen.

Jeg har heller ikke mulighet for å teste den nye cpu'en i en annen sin pc dessverre.

Så da er alternativene få.... :cry: Når jeg tenker på det, så såg jeg et lite slags "hakk" i heatspreader på cpu'en før jeg tok den ut av boksen. Kan det ha noe å si ? Men ellers så alt bra ut.

Jeg mista ned den gamle cpu'en litt, så en del pinner ble bøyd, bøyde tilbake med pinsett, men pc ville ikke starte anyway, så da antok jeg at den var død. Grisa litt med kjølepasta på den oxo.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar
Hei, Jeg måtte kjøpe ny cpu nylig pga jeg greide å ødelegge min 3500+"winchester" fysisk når jeg skulle skifte kjøler på den. Så jeg kjøpte en 3700+ "san diego" og satt den i men fikk ikke start.

Har nettopp byttet Psu til en Hiper 580 watt'er oxo, men den testa jeg før jeg ødela cpu, og den fungerer helt fint.

Kan det være at Bios'en på Hovedkortet mitt er for gammel for den nye cpu'en, og dermed vil ikke pc'en starte?

Har tatt inn og ut batteri på HK. For hadde overklokket litt.

Her er Specs om det skulle være nyttig -

Hovedkort : Gigabyte GA-K8NF-9

Cpu: En ny 3700+ "san diego"

3dkort: GF 6600GT

PSU: Hiper 580

Noen smarte sjeler der ute som aner råd? Takk på forhånd!

5483703[/snapback]

Ta og sjekk nedi sokkelen din eventuelt mellom pinsene, ligger det noe hår eller ett eller annet så kan den bare stå og summe uten noen hjerne.

Lenke til kommentar

Mulig din pc ikke vil starte fordi du har forsøkt å overklokke din CPU. Vanligvis er det en "pin" ved siden av BIOS batteriet, prøv å ta den ut og start maskinen, (da skjer det ikke noe) deretter så setter du den tilbake, da skal bios være tilbakestilt til det normale.

Lenke til kommentar
Mulig din pc ikke vil starte fordi du har forsøkt å overklokke din CPU. Vanligvis er det en "pin" ved siden av BIOS batteriet, prøv å ta den ut og start maskinen, (da skjer det ikke noe) deretter så setter du den tilbake, da skal bios være tilbakestilt til det normale.

5516726[/snapback]

Bovve, takk for innspill men det har ingenting me det å gjøre. har reset cmos og, men hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke skjer noe når du trykker på on-knappen, ville jeg sjekket om du har kobllet riktig med sw, hd osv ledningene mot hovedkortet.

5517824[/snapback]

Altså.. Jeg har bare skifta cpu...

Alle ledningene er akkurat som de var før jeg skifta cpu.

Har ingenting med ledningene å gjøre.

Er ikke ny pc dette her, den har vært oppe å gått lenge.

Powerknappen er nok koblet riktig fra før.

Har sjekket alle kabler.

Lenke til kommentar

Jeg tenker: Maskina virket før CPU ble ødelagt. Eneste han har gjort er: Tatt av en gammel kjøler, tatt ut en ødelagelagt CPU, satt på ny kjøler uten å ha tatt på HK i det hele tatt.. Da er det vel grunn til å mistenke CPU? Hvis han i tillegg har resatt CMOS så er ikke det problemet.

Lenke til kommentar
Jeg tenker: Maskina virket før CPU ble ødelagt. Eneste han har gjort er: Tatt av en gammel kjøler, tatt ut en ødelagelagt CPU, satt på ny kjøler uten å ha tatt på HK i det hele tatt.. Da er det vel grunn til å mistenke CPU? Hvis han i tillegg har resatt CMOS så er ikke det problemet.

5523060[/snapback]

Er vel det eneste jeg har gjort ja.

Men skal teste den gamle strømforsyningen min så snart så mulig, for å utelukke at det er den det er noe feil med.

Lenke til kommentar

5523060[/snapback]

Er vel det eneste jeg har gjort ja.

Men skal teste den gamle strømforsyningen min så snart så mulig, for å utelukke at det er den det er noe feil med.

5526858[/snapback]

Du trenger bios versjon F3 for å få støtte for 3700+.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=1860

Lenke til kommentar

Det var det jeg fryktet :cry:

Noen som vet hva det vil koste å sende inn hovedkort for å bli flasha på en webshop ?

Vil det lønne seg å kjøpe nytt hovedkort? Nypris på mitt hovedkort ligger på 800 kr.

Noen som vet forskjell på GA-K8NF-9 og GA-K8NMF-9? Ser den sistnevnte er litt billigere.

Fant ut forskjellen

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...