Gå til innhold

Duket for Radeon X1900

Anbefalte innlegg

Enig med Simen1. Det er jo ellers ingen grunn til å klokke dem så lavt på minnet hvis de faktisk brukte 1.1ns minne. Tror ATi selv vet at de må få kortene ut på markedet denne gangen, etter fadesen med X1800 (tenker da på tilgjengelighet). Ytelsesmessig hadde kortene sikkert ikke hatt vondt av 1,1ns minne, men så må man gjøre kompromisser med tanke på tilgjengelighet...Det er nok bare blitt ett spørsmål om hva som er viktigst, og tilgjengelighet har nok vunnet frem.

Jeg er dog spent på å finne ut hvor kraftig 48 shaders er, i spill som er riktig shader intensive.. :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er dog spent på å finne ut hvor kraftig 48 shaders er, i spill som er riktig shader intensive..  :dribble:

5484248[/snapback]

Jeg også :yes: Det skal også bli spennende å se hvor shader-intensitive forskjellige spill er. Altså med alt annet likt: Hvor mye bedre ytelse er det de ekstra shader-motorene gir?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er det ikke slik at de nyere ATI-korta (X1nnn) scorer veldig bra i tester/spill som utnytter ATI's nyeste "shader-teknologi" (pipes/"teknisk" løsning)?

Lenke til kommentar
hadde X1800 48 shader pipelines??

5484077[/snapback]

Bah, jeg blingsa skikkelig bare.. Du har helt rett..

Noejeg lurte på er om de bruker samme programmeringen i ALU's på R520 og R580? Mener å huske å ha lest at Fra R4xx->R520 skrev de veldig bra, men lurer så på hva forskjellen er videre til R580..?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Er det ikke slik at de nyere ATI-korta (X1nnn) scorer veldig bra i tester/spill som utnytter ATI's nyeste "shader-teknologi" (pipes/"teknisk" løsning)?

5484334[/snapback]

jeg tror og mener at det var sånn at med mye AA og AF så scoret x1xxx bedre enn nvidia. (men er ikke helt sikker)

Lenke til kommentar

Ikke minst for dem som bruker høye oppløsninger som 1600 ++ blir det morsomt med 1900 kortene.

Skrevet det et annet sted som nevnt her, om de har puttet på 1.1ns - er det derfor nvidia har leverings problemer? om ikke blir jo 1900 korte like vansklig å få tak i som 7800gtx 512

For ikke nå nevne hva dette må gjøre med prisen på 1.1ns minne :dontgetit: - håper faktisk at den infoen ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Noejeg lurte på er om de bruker samme programmeringen i ALU's på R520 og R580? Mener å huske å ha lest at Fra R4xx->R520 skrev de veldig bra, men lurer så på hva forskjellen er videre til R580..?

5484360[/snapback]

Så vidt jeg har skjønnt skal R520 og R580 være veldig like med unntak av antall shader pipelines. Jeg antar at programmeringen i ALU vil forbli ganske uendret. Men noen forbedringer har de visst klart å presse inn: R580 skal vistnok bli den første brikken som klarer å kombinere HDR med AA.

Lenke til kommentar

Hehe, hvis man bytter emne til Duket for X1800...tror jeg ikke vi ville

sett forsjell. Folk som spekulrer i hvor godt kortet kommer til å være, at

nå vil Nvidia SLITTE, så har men de fortvilte som lurer når kortet

faktisk når oss dødelige.. Vel, hvordan gikk det me dette såklarte 1800 kortet?

Hehe, jeg trodde r580 skulle komme ut som ATi's flaggship mot G80, hehe

men virker som at ATi har virkelig fått panik nå å har fremskjøvet lanseringen

av 580 for å kunne ha noe å stille imot Nvidia. Ser at noen sier at nå slitter

Nvidia..hehe, hvor mye penger tror du at ATi har tapt på 1800? I å med at den nesten ikke har har fått tid til å selge før de lanserer 1900 til nesten samme pris?Tenk hvor mye penger Nvidia har tjent på 7800 serien, siden juni ifjord har det kortet vært så å si det eneste kortet på toppen....

Kanskje 1900 vil bli bedre, å det vil jo værelogisk siden det skulle bli et neste generasjonskort....men husk, Ati står ikke stille i teknelogiens fremskritt...

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Hehe, jeg trodde r580 skulle komme ut som ATi's flaggship mot G80, hehe men virker som at ATi har virkelig fått panik nå å har fremskjøvet lanseringen av 580 for å kunne ha noe å stille imot Nvidia.

5484492[/snapback]

Jeg har ikke trodd at R580 skulle være noe svar på G80. R580 var vel fra starten av bare ment som en halvgenerasjonsoppgradering av R520. (Noe også kodetanvet indikerer). Akkurat som G71 er Nvidias halvgenerasjonsoppgradering av G70.

Neste hele generasjon fra de to produsentene er henholdsvis G80 og R6xx.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

XTX versjonen slår meg som latterlig lite ekstra i forhold til den mye høyere prisen. Her får du nesten garantert like mye for pengene med en XT versjon vil jeg tro, selv UTEN å klokke den. Med en bios flash så vil jeg annta de to kortene er identiske.

Ytelsen gjennstår å se, men jeg tror personlig at dette kortet vil bli overkjørt fullstendig av G71 som kommer skarve 2 måneder etter (hvis både ATI og Nvidia klarer å levere på lanseringsdato da... ATI har ikke noe spes. god track-record på det).

Det blir interessant å se hvor mye de ekstra shader pipelinene påvirker faktisk ytelse.

Må det beste kortet vinne, uansett produsent ^_^

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hehe, jeg trodde r580 skulle komme ut som ATi's flaggship mot G80, hehe men virker som at ATi har virkelig fått panik nå å har fremskjøvet lanseringen av 580 for å kunne ha noe å stille imot Nvidia.

5484492[/snapback]

Jeg har ikke trodd at R580 skulle være noe svar på G80. R580 var vel fra starten av bare ment som en halvgenerasjonsoppgradering av R520. (Noe også kodetanvet indikerer). Akkurat som G71 er Nvidias halvgenerasjonsoppgradering av G70.

Neste hele generasjon fra de to produsentene er henholdsvis G80 og R6xx.

5484518[/snapback]

Mener å ha lest på hw 580 vs G80 eller lignende men men, kanskje eg tar feil Men uansett, å lansere slike toppkort, nå nærme verandre? Eller, 1800 ble jo først lansert den 14 november sist år men, hallo? Det er først nå jeg begynner å se at det kortet begynner å komme inn i et forsvareligt antall til butikkene, å når de endeli de har fått kontrol over leveringen av 1800 så lanserer de et nytt et? Hvis dette var planen til ATi, huff sier jeg bare. Jeg tror ikke ATI har råd til en ny papirlansering, de har mistet mye troverdighet, sitter å forteller at noe stort innen graffikkverden kommer til å bli lansert den 14, jeg bare ler jeg. Å en ting til, som sigma sier, forsjellen mellom XT og XTX er rett å slett latterlige. Å enda verre så skal de lansere en "egen" crossfire kort? Vil det si at XT og XTX ikke har crossfire?

Lenke til kommentar

5484360[/snapback]

Forsatt PS3.0. Foruten å være desginet for 90nm og høyere klokkehastighet er dette faktisk eneste forskjellen fra ALU strukturen til R300 (Radeon 9700).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Å enda verre så skal de lansere en "egen" crossfire kort? Vil det si at XT og XTX ikke har crossfire?

5484601[/snapback]

Først: Jeg regner med tilgjengeligheten på X1900 blir langt bedre enn på X1800. For det andre så har også Nvidia sine svin på skogen angående tilgjengelighet: FX 5800-serien er jo ett eksempel, men de har jo klart å rette opp inntrykket betraktelig i ettertid. Jeg ser ikke bort i fra at ATI også kommer til å rette opp inntrykket betraktelig etter X1800.

Jepp, De kommer til å ha egne crossfire-versjoner. Men husk at du ikke trenger mer enn ett crossfire-kort for å kjøre to kort i crossfire-modus. Men uansett synes jeg både Crossfire og SLI er oppskrytte egenskaper. (Jeg orker ikke gjenta alle ulempene ennå en gang)

Lenke til kommentar

Hehe, de har rettet opp intykket så godt at jeg nesten hadde glemt det

om F5800 :)

Åja, master å slave opplegg, glemte det jeg. Men vi for alle

vente å si, vil bare ikke at folk skal trekke konklusjoner utifra

det de tror, eks med ytelsen før man faktisk ser testene.

Hvis ATi vil gjøre opp for seg, å vise at 1800 bare var

et enkelt tilfelle, så gir de ut kortet imorgen. Kanskje ikke i et

astronomisk antall men, at de før det ut er et bevis på at

de holder ord. Det som ble sakt om Samsung 1.1 ns minne

som man tror 1900 benytter seg om, før meg til å tro at

det ser dårligt ut men det er jo bare et utsagn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...