Momo Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hei, skal kjøpe meg ny bærbar PC som i all hovedsak skal brukes til filmredigering, men også noe spilling. Det jeg lurer på er hva slags spesifikasjoner jeg bør ha for å ikke gå helt lei av venting og hakking. Altså: 1. Hva slags CPU bør jeg minimun ha? 1.1 Intel eller AMD? 2. Hva slags skjermkort bør jeg ha? 3. Hvor mye minne bør jeg ha? 4. Hvor stor HDD og hvor mange RPM: 5200 eller 7200? 5. Bør jeg ta hensyn til chipset? 6. Andre ting jeg ikke kommer på nå? Mo Mo Lenke til kommentar
neb Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Powerbook? En filmredigerers beste venn! edit: For i det minste å svare på et spørsmål. Det kreves en relativt kraftig maskin for å redigere film. I alle fall hvis du ikke vil sitte i timesvis på rendering o.l. - 1gig ram minimum. - Et greit skjermkort (6600gt bør holde) - En relativt kraftig prosessor! - Mye harddisk plass. 100gig internt i maskina, men en romslig ekstern vil du nok også trenge. Filmfiler i råformat tar nok plass! Endret 23. januar 2006 av bigben247 Lenke til kommentar
Momo Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Powerbook? En filmredigerers beste venn! edit: For i det minste å svare på et spørsmål. Det kreves en relativt kraftig maskin for å redigere film. I alle fall hvis du ikke vil sitte i timesvis på rendering o.l. - 1gig ram minimum. - Et greit skjermkort (6600gt bør holde) - En relativt kraftig prosessor! - Mye harddisk plass. 100gig internt i maskina, men en romslig ekstern vil du nok også trenge. Filmfiler i råformat tar nok plass! 5483681[/snapback] Vil helst ikke ha mac da kona ikke er spes. glad i det. Noen tips til en windowsbasert PC? Lenke til kommentar
neb Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Da får du tvinge henne til å like det ... Men hvor mye penger skal du legge inn i dette vidunderet da? her har du en fin kraftplugg ( som koster skjorta) Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg kan ikke gi deg noen mimumums spec, men om du leter etter en maskin som skal erstatte desktoppen 100% til videoredigering, kan du ta en titt på maskinen i min signatur, riktig nok ganske dyr, men så vet jeg ikke om det er jobb eller skole du skal ha den til Er det jobb så vil jeg nok gå for noe i type prisklasse "min". Lenke til kommentar
Momo Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg kan ikke gi deg noen mimumums spec, men om du leter etter en maskin som skal erstatte desktoppen 100% til videoredigering, kan du ta en titt på maskinen i min signatur, riktig nok ganske dyr, men så vet jeg ikke om det er jobb eller skole du skal ha den til Er det jobb så vil jeg nok gå for noe i type prisklasse "min". 5483938[/snapback] Nå begynner det å ligne noe. Prisklasse inntil 10.000,- jeg tror det bør holde, men da kan det gjerne være noen kompromisser som må gjøres? Er f.eks Adobe Premier designet for Dual core? Skal ikke brukes på jobb. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Såvidt jeg vet så støtter Adobe Premier Dual Core, støtter hvertfall flere CPUer Om ikke så kommer garantert neste versjon til å gjøre det. Har ikke fått testet min maskin noe særlig til video encoding enda, annet enn noe DivX, gikk veldig bra, raskt syntes jeg. Jau, denne er litt mer enn 10,000kr, hehe Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Tror det skal godt gjøres å få en videoredigeringsmaskin til 10'000! Ville ihvertfall satset på 7200 rpm disk, 2 gb ram, en ekstern firewire HD og en 2+ ghz prosesor. Bestilte to Dell Inspiron 9400 på jobb i forrige uke, bla med tanke på videoredigering. Tror det er en fin maskin. *edit: skrivefeil* Endret 23. januar 2006 av meankanin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå