PMnormal Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Har brukt kortleser til å overføre rawbilder i Rawshooter Essentials fra mitt Eos 20D. Det fungerer helt glimrende, men det er ikke altid man har tilgang til kortleser. Derfor har jeg også behov for å overføre dem direkte fra kamera via den medfølgende usb-kabelen. Det går rett og slett ikke. Når kamera er koblet direkte til pc'en kan ikke programmet finne noen av rawbildene. Har også forsøkt med Canons egen programvare. Er dette et kjent problem? Irriterer meg grenseløst, og der jeg er nå har jeg hverken tilgang til kortleser eller manual. Er det en funksjon i kameramenyen som må enables? Kan ikke huske å ha lest noe om dette i manualen, og den ligger i en annen by nå. Noen med 20D som kan hjelpe meg? Hvordan får jeg overført raw direkte fra Eos 20D, uten å bruke kortleser? Lenke til kommentar
dr.steen Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Du kan bruke Canons medfølgende EOS Viewer til dette, men det er mye mer knotete enn rawshooter essentials og kortleser. Cam2pc funker også til en viss grad til dette, men her må man trykke OK på en feilmelding som kommer opp etter hvert eneste bilde man overfører. Ganske irriterende, men da jeg sist sjekket, var det enda ikke kommet noen form for fiks for dette fra produsenten. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Downloader Pro fra Breezesys.com til $30 kan brukes i stedet for Canons programvare. Du kan laste ned gratis prøveversjon. Nedlastbar programvare til EOS 20D fra Canon Lenke til kommentar
foton Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Har brukt kortleser til å overføre rawbilder i Rawshooter Essentials fra mitt Eos 20D. Det fungerer helt glimrende, men det er ikke altid man har tilgang til kortleser. Derfor har jeg også behov for å overføre dem direkte fra kamera via den medfølgende usb-kabelen. Det går rett og slett ikke. Når kamera er koblet direkte til pc'en kan ikke programmet finne noen av rawbildene. Har også forsøkt med Canons egen programvare.Er dette et kjent problem? Irriterer meg grenseløst, og der jeg er nå har jeg hverken tilgang til kortleser eller manual. Er det en funksjon i kameramenyen som må enables? Kan ikke huske å ha lest noe om dette i manualen, og den ligger i en annen by nå. Noen med 20D som kan hjelpe meg? Hvordan får jeg overført raw direkte fra Eos 20D, uten å bruke kortleser? 5483473[/snapback] Hmmm... Jeg har da gjort dette mange ganger før jeg fikk meg en kortleser og tror ikke jeg trengte noen spesiell programvare dersom jeg husker rett. Bruker du XP? Har du husket å sette transportprotokollen riktig? Jeg tror den skal stå på "PTP" ikke "normal" dersom du ikke bruker Canon sin software. Hvis jeg husker riktig var det da bare å kopiere alle filene på kameraet til en folder på pc'en. Forsøkte faktisk å gjøre det for noen uker siden og hadde problemer, så kanskje det er en av oppdateringene in XP som lager krøll. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Dette RAW programtillegget til Windows XP skal klare å hente bildene fra kameraet. Du kan laste det ned her (hvis du bruker WindowsXP: Microsoft RAW-tillegg Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Har du husket å sette transportprotokollen riktig? Jeg tror den skal stå på "PTP" ikke "normal" dersom du ikke bruker Canon sin software. Hvis jeg husker riktig var det da bare å kopiere alle filene på kameraet til en folder på pc'en. 5483724[/snapback] Kan du forklare? Hvor skal jeg sette transportprotokollen? I Windows? Edit: Fant det valget under "Kommunikasjon" i verktøymenyen. Skal sjekke hvordan det fungerer nå. Skriver et nytt innlegg hvis problemet er løst. Regner med at det finnes andre som er like dumme som meg. Ps: Bruken av ordet transportprotokollen sendte meg litt av sporet. Kamera har ikke noe menyvalg som heter det, men med nærmere ettertanke skjønte jeg at det dreide seg om k..... Bruker Canon ordet "transportprotokoll" i manualen? Endret 25. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Ok. Nå kommuniserer i alle fall kamera med Bibble. Problemet ser ut til å være løst. Nå gjelder det om å få det til å virke i Rawshooter Ess Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Du skulle nok ha valgt Olympus Der er det aldri noen problem med slike ting - det er bare å plugge det inn (Å - som jeg elsker å sparke litt på de to store markedslederne ..) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Du skulle nok ha valgt Olympus Der er det aldri noen problem med slike ting - det er bare å plugge det inn (Å - som jeg elsker å sparke litt på de to store markedslederne ..) 5500307[/snapback] :!: Du er sprø, du, bjornkn. Har desverre ikke råd til et system der en 50mm med god lysstyrke koster over 4000, men ellers er det glimrende systemer. Liker best fastoptikk, vet du, mens Oly utmerker seg mest som et godt system for brukere av zoom. Har Oly noe som ligner på et fast normalobjektiv, forresten? F.eks. 24mm 2,8. Edit: Når det er sagt forbanner jeg meg over at Canon ikke altid er like snille med info. Kan ikke huske å ha lest noe om at man må forandre kommunikasjonsprotokkel når man bruker uoriginal programvare. Ellers ville mitt favorittobjektiv (ikke favoritt brennvidde) Nikkor 105/2,5 fått alt for lang arbeidsavstand på en 4/3-sensor, hvis det overhodet kan brukes. Må likevel innrømmes at E-1 har vært et sikleobjekt for meg i lang tid, men ikke nok til at jeg har vurdert å kjøpe det. Nyyydelig kamera. Den nye modellen er nok ikke noe for meg. Jeg trenger noen begrensninger for å yte mitt beste. Du skal nok se at kvaliteten på mine bidrag til Bildekritikken blir bedre når jeg finner mitt foretrukne normalobjektiv til Eos'en. Endret 26. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Det ser ut til at det er mest zoom hos Zuiko ja. De eneste faste jeg fant var 35mm og 50mm macro + en fisheye på 8mm, bortsett fra de superlangee da. Og prisene er høye, men så ser det jo ut til at de aller fleste er enige om at kvaliteten er på topp? Det virker ikke som om det er store kvalitetsforskjeller på dem, sånn at man må sjekke nøye før man kjøper om akkurat den modellen er dårlig, eller at man må be om å få teste flere eksemplarer for å finne en som er god, som jeg har sett at noen har anbefalt med noen merker. Bra at det finnes mye billige og gode OM-linser rundt om Og i live B-modus får man jo uansett ikke autofokus på E330, så om man ikke får AF på OM-objektiver skulle dette neppe være noe stort problem. Jeg har nå aldri hatt noen problemer med å bruke optikk uten AF før. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) For å være helt ærlig er det bare Nikkor 105/2,5 jeg gidder å bruke manuell fokus på, hvis jeg har et valg. Sett bort fra med målsøker så foretrekker jeg AF på de brennviddene jeg bruker mest, for søkeren er ikke mye å skryte av på min 20D. Det blir nok enda værre med Olympus, mulig med unntak av E1. Det er nok mest behovet for en fast normal som opptar meg i dag. Jeg tar enkelt og greit bedre bilder når jeg har den begrensningen. Hvorfor? Det får terapeuten min finne ut av, men det blir sikkert en dyr utredning.... Edit: Jeg bare eeeelsker mykheten i bokeh'en på den Nikkor'en. Det finnes objektiver med mer bokeh, men mykere skal det godt gjøres å finne. Det er liksom en avstand mellom fokusområdet og bokeh'en som jeg ikke skjønner hvordan oppstår. Magi. Endret 28. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå