Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ufattelig treg ny pc med dualcore cpu

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et ganske stort problem med min nyinnkjøpte pc(par dager gammel). Kjører dualcore prosessor som hendvist nederst. Problemet er at pcen er så ufattelig treg, selv om pcen står idle så har begge kjernene 90-100% load, og i tilleg når jeg sjekker Processes i taskmanager(CTRL+ALT+DELETE), så ligger System idle process på mellom 50-100%?! :hmm:.

Jeg fikk det faktisk til å fungere :blush: i en tidligere installasjon av windows xp sp 2 som opprinnelig var installert på en annen pc, jeg flyttet kun over hardisken til den nye pcen. Jeg husker ikke hvordan jeg fikset det men jeg husker at jeg fant kun en CPU i taskmanager og Device manager mot normalt to da pcen fungerte som den skulle.

Har prøvd:

*Formatert og reinstallert windows

*prøvd forskjellige hardisker

*installert alle nyeste drivere inkludert prosessor

*installert hotfix

*skannet etter adware og virus

Min hardware:

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+

Hovedkort: Sapphire Pure Crossfire Adv

RAM: 4 x Crucial PC3200 BallistiX DDR512

Skjermkort: Sapphire Radeon X1800XT OC 512 GDDR3

Endret av SuperSokken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
System idle process  skal ligge så høyt da det er den som viser hvor mye ledig kapasistet cpuene din har

5483532[/snapback]

Er klar over System idle process gjør det, problemet er at begge kjernene går på max load konstant(begge kjernene ligger mellom 90-100%). Det er ingen processer som alene til enver tid krever 100%. System idle ligger mellom 50-100%, den går aldri under 50%, synes da det er litt merkelig når begge kjernene går på full guff. Jeg tror selv det er at software problem.

Lenke til kommentar

viss du ser litt etter her. så vil du legge merke til at system idle ligger på 92%ledig men at CPU bruker 93% noe som ikke kan stemme :p det er umulig :p

kan du prøve en annen CPU på det hovedkortet?... uansett oppgrader til nyeste bios

Håper jeg ikke støter på samme problem... skal ha et lignende oppsett :p skal ha Abit AT8 som kommer nå snart og en X2 3800+...

men det HKet har en annen southbridge ULi, i stede for Ati sin og skal være bedre enn ati sin

Gud!! prøvde å finne en bios til HKet til sapphire... sidene deres er bare møkk, tungvindt som bare .......

"Support

When you purchase a Sapphire product you are made a member of the Sapphire family and we wish to provide you with adequate support so you can enjoy our products. To receive support please visit ATI Customer Care for extensive online support, including Drivers, Knowledgebase and Web-Tickets, and to access Toll-Free Telephone Support.

If you are unable to resolve your support issues by following the link above please do not hesitate to make use of the Sapphire Online forums or Create a Sapphire Support Ticket."

Hva er det for noe dritt? jeg skal bare ha en bios oppdatering jeg! :D

Edit nr 100++ :D : kan ikke finne bios noe sted! blir bare henvist til ATI sine sider for drivere og slikt.... jeg skal i allefall ikke ha Sapphire HK ever!! nei overlat HK produksjon til noen som kan det!

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

Jeg fikk det faktisk til å fungere med en installasjon av windows som lå på en harddisk på en på min gamle pc, jeg flyttet bare over hardisken til min nye pc for å teste en annen harddisk, bare for å sjekke at det funker, og jeg fikk det til å fungere etter mye mas. Da trodde jeg det var den forrige hardisken som var problemet og formaterte like greit den nye for ordens skyld. Det angrer jeg litt på nå for å si det sånn :blush:. Som du så på det andre bilde med de to grafene, så var det kun en graf til stede når alt fungerte, hvordan jeg fikk det til å fungere har jeg ikke peil på. Men jeg kan gjøre som du foreslo å legge inn ny bios. Takk for tipset :D , blir kanskje litt værre å finne en ny versjon :(.

Lenke til kommentar

Samme side du leitet på(fant den på "Drivers") ;), har formatert og installert windows på nytt, installert cpu hotfix, installert cpu drivere, flasha bios og lagt inn alt av drivere. Men likevel så funker det ikke, men det funker bedre, nå ligger CPU'ene på 40-60% når pcen er idle.

Endret av SuperSokken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...