klilleng Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Er det noen som har tall på en norsk gjennomsnittlig lønning vs en svensk?Er jo litt relevant i sakens sammenheng 5492423[/snapback] http://www.dn.no/privatokonomi/article491179.ece sier ihvertfall at norsk kjøpekraft er sterkere enn svensk. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Det betyr at det er egentlig ikke så dyrt i norge i forhold til sverig? Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hadde vært en fin ting med en fristat i Bergen f.eks ... Selvfølgelig når du kan reise ti minutter en vei til steen og strøm i Halden for å betale mye, eller reise 20 minutter til Strømstad for å handle billig, SELVFØLGELIG handler du der som det er billig. Ville ikke tenkt over saken engang. Det er trist at Norge priser seg selv ut langs grensene, men som har vi jo større lønninger enn svenskene og dermed blir det og dyrere her i Norge. Men det hadde ikke gjort noe at matvarene hadde blitt billigere. Alkohol og røyk burde ha bevart samme pris eller kanskje enda dyrere .. Snus burde de sette ned til svensk standard Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Det betyr at det er egentlig ikke så dyrt i norge i forhold til sverig? 5512487[/snapback] Ja, det betyr vel noe i den duren. Jeg tror ikke det er korrigert for norske superavgifter på f.eks. tobakk og alkohol, slik at enkelte produkttyper vil være betydelig dyrere enn i Sverige. Men sånn totalt sett, i forhold til lønn, så skal vi ha råd til å kjøpe omtrent like mye som svenskene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Vi jobber mindre for maten enn svenskene. Og det er stort sett bare flesk, røyk og brennevin som er billigere i Sverige. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Vi jobber mindre for maten enn svenskene. Og det er stort sett bare flesk, røyk og brennevin som er billigere i Sverige. 5516536[/snapback] "bare" Det er jo favorittene da. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Enkelte vil si "sette ned prisene" som svar på problemstillingen, og der er jeg enig med dem. Siden ingen butikker (eller andre bedrifter i produksjonskjeden) vil tape penger frivillig, er kanskje det letteste å blokkere for de store lønnsøkningene vi alltid prøver å grafse til oss. Dette vil også løse enkelte andre problemer, som f.eks. flommen av utenlandsk arbeidskraft (særlig om sommeren). Jeg ser ikke så mange negative sider ved å stanse lønnsutviklingen, men jeg ser mange positive. Deriblandt at man på sikt ikke taper så mange kunder over til svensk side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå