Boralis Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Atter en gang havner butikkene i Strömstad på salgstoppen. Svensk statistikk viser at kommunen omsetter mest av alle svenske kommuner pr. innbygger. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5420587.html Hva kan gjøres for å stoppe dette? Er det ønskelig å stoppe dette? Fritt fram for tanker og ideer rundt dette . Endret 22. januar 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Hvorfor skulle vi stoppe dette? Er Strømstad en ond kraft som prøver å ta over verden, eller har forståsegpåerne uten at jeg har fått det med meg omsider fått gjennomslag for at harry=umoralsk? Endret 22. januar 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Hvorfor skulle vi stoppe dette? Er Strømstad en ond kraft som prøver å ta over verden, eller har forståsegpåerne uten at jeg har fått det med meg omsider fått gjennomslag for at harry=umoralsk? 5482870[/snapback] Nei det har vel neppe noe med onde krefter å gjøre heller med handelslekkasje og tap av norske arbidsplasser . Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Nei det har vel neppe noe med onde krefter å gjøre heller med handelslekkasje og tap av norske arbidsplasser . 5482906[/snapback] Men om vi vil stenge oss inne så veldig mye fra resten av omverden vil jo det føre til tap av svenske arbeidsplasser. Er det ønskelig? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Nei det har vel neppe noe med onde krefter å gjøre heller med handelslekkasje og tap av norske arbidsplasser . 5482906[/snapback] Men om vi vil stenge oss inne så veldig mye fra resten av omverden vil jo det føre til tap av svenske arbeidsplasser. Er det ønskelig? 5482919[/snapback] Nei vet ikke jeg, har ikke tatt stilling verken for eller mot det ene eller det andre, jeg hadde bare rett å slett lyst til å høre hva andre mente om dette både for og imot Jeg er dog i tvil om at vi stenger oss ute om vi gjør noe med dette, jeg tenker da på hvordan vi kan møte denne konkuransen,ja endog om vi kan overgå den og heller trekke svensker til våre butikker, det stenger oss neppe ute Endret 22. januar 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
morra Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det bør jo være fritt valg om man vil kjøpe i Sverige eller Norge. Men det er jo kanskje ikke så vanskelig valg med disse forskjellene i prisnivåene Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg syns også det er vanskelig å ha et standpunkt til om hva som er viktigs; Norske eller utenlandske arbeidsplasser. Men en ting er sikkert; Alle land er opptatt av å værne egne arbeidsplasser. Alle. Dette kan jo fort bli et problem, siden handler skaper velstand og samhold internasjonalt. Men så stiller vel egentlig nasjonalismen sterkere enn "solidariteten" ovenfor svenskene sterkere Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Klart enhver er vel seg selv nærmest,derfor kan det jo være interessant å høre hva folk mener om dette og eventuelt hva som kan/bør gjøres . Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 hva med å lage en fristat på norsk side av broen? lavere avgifter osv. Hadde ihvertfall norske myndiheter fått sin del av kaken Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Prisnivået i Norge må ned, økning i matmomsen som jeg mener å huske den nye regjeringen klarte å utføre er i så måte negativt ( for å ikke snakke om hva det gjør med fattige). Alkoholavgiftene må reduseres, muligens også tobaks avgifter, men det er ikke ønskelig i mitt hode. Videre må tollreglene ikke endres, for hvis man kan ta med seg mer gjør folk nettopp det. Litt mer usaklige ting: Stanse byggingen av ny svinesundsbro (er den ferdig enda?), kødannelse har lenge bidratt til å kraftig redusere handelen. Eventuelt sprenge begge bruene. Ødelegge alle veiene inn til Svergie. Ulovliggjøre svenskehandel. Bruk fantasien!! Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Er det ønskelig å stoppe dette? Nei. Enhver bør kunne handle så mye han eller hun orker, med hvem de vil. Å dra til Sverige for å spare penger er bare sunn fornuft. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Hvorfor skulle vi stoppe dette? Er Strømstad en ond kraft som prøver å ta over verden, eller har forståsegpåerne uten at jeg har fått det med meg omsider fått gjennomslag for at harry=umoralsk? 5482870[/snapback] Nei det har vel neppe noe med onde krefter å gjøre heller med handelslekkasje og tap av norske arbidsplasser . 5482906[/snapback] Når Norge har gjort det så attraktivt å handle der (dvs lite attraktivt å handle i Norge) så er det helt naturlig at det der skjer. Slik jeg ser det så kan dette stoppes kun ved å løse opp vårt eget lovverk og ikke gjennom tvang og nye lover slik enkelte politikere sikkert vil foreslå. Hvis politikerne lager lover som skal hindre handel på andre siden av grensen vil de kun oppnå å gjøre norges befolkning til kriminelle. Når det gjelder arbeidsplassene så er det synd ettersom vi sikkert kunne trengt de i Norge, men i bunn og grunn så er dette tilbud og etterspørsel og for øyeblikket er begge deler på svensk jord. Endret 23. januar 2006 av invictus Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Som nevnt i dette leserinnlegget: http://vesteralen-online.com/magasin.asp?F=F&N=3840 Etter min mening bør vi nordmenn snarest opprette frihandelsstater etter mønster av San Marino og Andorra. For eksempel kan Røldal bli det store samlingsstedet for Vestlendingene. Kan støtte dette helt og fullt! På denne måten så fjerner man ikke grensehandelen, man bare flytter den til Norge! På denne måten kommer pengene tilbake til vårt eget samfunn, samt flere får utnyttet seg av det. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Sett ned prisene her til lands, så fikser det seg selv. Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Sett ned prisene her til lands, så fikser det seg selv. 5483983[/snapback] Hvem skal sette ned prisene mener du? Tror ikke du finner handelsmenn som synes han skal sette ned prisene for å holde handlende i Norge. Og hvis du tenker på politikerene så... Tror ikke de har lyst å bruke penger på å tette lekkasjen vha. momssenkninger eller andre tiltak. Som tidligere nevt av Turgon så har vel økningen i matmomsen ført til negativ virkning i forhold til grensehandelen. Endret 23. januar 2006 av Plukk Lenke til kommentar
howzer Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Lavere alkoholavgift er noe som bør gjennomføres, f.eks. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Veldig mange av de som jobber rett på andre siden av grensa er nordmenn. Mange av butikkene er til og med eid av nordmenn. Pengene man sparer på å reise til Sverige legges igjen i andre butikker i Norge. Dermed er ikke handels- og arbeidsplasslekasjon så stor som media og politikerne vil ha det til. Det lave prisnivået i Sverige er også med på å presse prisene ned i Norge. Jeg vil si at mer svenskehandel er positivt og ikke et problem i det hele tatt. Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Gjør norge rimeligere, kutt ned på avgifter, uavhengig om det er billig eller dyrere i nabolandet. Problemet ligger i Norge, ikke Sverige, handelen i Sverige er bare en av mange bivirkninger/resultater/synliggjørelser av det originale problemet: Norge er og blir svinedyrt. Endret 24. januar 2006 av Mr.Locke Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Er det noen som har tall på en norsk gjennomsnittlig lønning vs en svensk? Er jo litt relevant i sakens sammenheng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå