Gå til innhold

Prosjekt "Treskall" - kabinett i tre

Anbefalte innlegg

"Treskall(e)"

Jeg har lenge gått og fantasert om et kabinett i tre, men jeg har liksom aldri fått det siste dyttet inn i prosessen...

Men for noen dager siden mottok jeg en seagate disk fra mamoz og satte denne inn. Som dere kanskje ser på bildet er det planta en radiator i gulvet på kabinettet. ( I tillegg er det fryktelig rotete)

DSCF0682.JPG

Denne blokkerer selvfølgelig for to sata-kontakter som jeg gjerne ville benyttet en av.

Jeg fikk nå et hardt spark der bak, mer enn nok til å hive meg ut i et prosjekt. Nå har jeg også muligheten til å lage et kabinett som gir meg mer plass.

Jeg gikk til innkjøp av en plate med 9mm tykk kryssfinèr, stikksag, hullborr, av/på-knapp samt to leds, ymse skruer +++.

Jeg har kommet litt på vei, sidene er sagd ut og fronten begynner å likne noe.

DSCF0684.JPG

( Hmm, en liten general som gjemmer seg øverst til venstre ;) )

Videre i prosjektet skal jeg få sagd ut alle brønner i fronten. Som dere ser skal to 80mm vifter sitte i front. Hjul skal på. Radiator i bunn, slik jeg hadde på mitt gamle kabinett (et godt modda LePont for de som lurer på det). Jeg skal gravere inn mønstre som fruen så snilt tegner til meg :thumbup: Tribal tror jeg slike mønstre heter. Et er allerede gravert inn i fronten.

Mye skal gjøres, og til slutt skal selvfølgelig alt pusses og lakkes i matt/transparent lakk.

Kabinettet skal være todelt, og vil nok likne litt på Yeong Yangs serverkabinett:

yy0221bb_380.jpg

Målene på kabinettet blir (ca mål) :

Høyde 45cm (50cm med hjul).

Bredde 70 cm.

Dybde 40 cm, hvorav hver del blir ca 18 cm dyp.

God fornøyelse, og kom gjerne med respons/anbefalinger/tips mm :)

*Edit:

Tusen takk til sponsing av en vifte fra www.vendur.no :)

vendur.gif

Endret av mistabeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nice! Liten general boks ja ;P Ser veldig bra ut, men du burde maskere neste gang eller tegne med blyant

5482645[/snapback]

Ja, ellers så blir det mye pussing :tease: (går fort med en sentersliper)

(OBS, ser du har postet et innlegg før jeg ble ferdig å skrive)

Han tenker vel mest på disse strekene til cd-romene osv...

Selve kabinettet kan jeg ha troen på :)

Så kommer kabinettet til å lakkes eller beises? Jeg tror jeg ville beiset det!

Så hvordan skal du feste hovedkortet? kommer du til å kjøpe en lian li hovedkortplater elr? Elr. bruke den fra det gamle kabinettet ditt?

Så hvordan skal du feste hardiskene da? lage noen brønner av plexi eller metal, bruke noe du har fra før, eller lage f.eks. en vannkjøling?

Hvilken maskinvare kommer du til å ha i kassa? og hvor skal du ha radiatoren osv..

Edit:

Ganaral er najs! men skruf er best :tease: (sier vi da)

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

Ei kort litta update fordi noen ;) lurer på litt mer:

Hovedkortskuff tenkte jeg å ta fra det gamle kabinettet, hvis ikke fester jeg hovedkortet til midtplata. Som sagt skal kabinettet være todelt, med en plate i midten.

I det ene "rommet" skal hovedkort, cdrom'er og radiator være. Radiator skal festes i bunnen i dette rommet. Jeg skal skjære ut hull til den, og feste den med skruer og mutter, istedenfor skruer som jeg gjorde på mitt gamle kabinett.

Kabinettet skal lakkes med klarlakk, jeg liker den naturlige fargen kryssfinèr har :yes:

Men først skal det selvfølgelig pusses, _endel_...

Hardware som skal sitte i er mitt "gode gamle" utstyr jeg har hatt ca et år:

Asus k8v deluxe

amd 64 3000+ klokket til ca 3200+

1,5 gig corsair xms

4 disker; 2 x 80 gb, 1 x 160 gb og 1 x 250 gb tot 0.6 tb :D (skal nå en terabyte grensen en eller annen gang)

sapphire radeon 9800 pro

I fronten skal to cd-rommer sitte og AC vanntank med deksel (fordi jeg synes dekselet er tøft :p )

En annen ting jeg kanskje skal gjøre er å skjære ut deksler i aluminium som jeg fester på cd/dvd-romene. Men det får vi se på...

Harddiskene skal jeg feste i enten en egenlaget brønn i plexi, aluminium, eller rett og slett tre. Tanken på å lage vannkjølingsblokk har streifet meg, mulig det kommer senere. Hvis ikke skal jeg ha to/tre vifter i sidedøren som puster på disse.

De strekene med kulepenn skal slipes vekk. Regner med noen timer pussing, men det hadde det blitt uansett for å få fin finish. :cool:

Hvis dere lurer på mer, hit me! :)

*Edit: NEI, general! :p

Endret av mistabeen
Lenke til kommentar

Jaja, her kommer da en update. Virket ikke som så mange var interessert i dette prosjektet... Men men, jeg fortsetter jeg :)

I går og i dag har jeg blitt så å si ferdig med fronten:

DSCF0707.JPG

Graveringen er fylt med lim fra limpistol:

DSCF0723.JPG

Og fargelagt med sølvpenn. Dette vil nok sitte og beskyttes mot ytre påvirkninger etter at det er lakket.

Den ene sidedøren er påbegynt;

DSCF0709.JPG

og pusset på noen timer. Her skal jeg skjære ut viftehull og sette på en dørknott, som egentlig er ment for kjøkkenskap e.l. En dørknott pr. sidedør. Synes de er søte jeg :p

DSCF0714.JPG

Hengslene jeg skal bruke er posisjonsfaste. Altså, de står fast når døren er lukket opp, eller er igjen ved hjelp av en fjær (tror jeg) i hengslene:

DSCF0716.JPG

Hjulene som skal på bunnplata når den er ferdig (PS: 4 stk):

DSCF0715.JPG

Helt vanlige claser'n hjul...

Leds og av/på -knapp. Knappen skal farges i sølv:

DSCF0718.JPG

Aluminiumsplate som skal kuttes i to og brukes som hdd-feste:

DSCF0712.JPG

Mer kommer snart ;)

Feedback tas imot

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke om det bare er meg, men vil det ikke bli litt "upraktisk" når de sideknottene stikker såpass ut? Det går vel an å skaffe et hengselsystem som gjør at man bare kan dytte inn døren litt, så spretter den opp. Tror det hadde blitt mye bedre.

Ellers er det veldig bra. Spennende å se hvordan denne worklogen blir. Mange andre som driver på her på forumet også.

Lykke til videre!

Mvh. Marius E

Lenke til kommentar

Takk for det.

Er mulig det vil bli litt upraktisk med knottene som stikker ut av dørene, men har ikke så mange andre muligheter. Kryssfinèren er for tynn til å begynne og felle et håndtak eller liknende ned i døra.

Jeg kunne jo festet et eller annet nederst under kanten av sidedørene, ettersom kabinettet har litt avstand fra bakken pga hjulene...

Flere tips tas hjertelig imot :)

Lenke til kommentar

Takker Klikka ;)

Mener du å feste knottene på baksiden av døra, slik at den stikker ut når døra er åpen?

Det hadde isåfall ikke vært en dum idè, ettersom den egentlig er ganske enkel å åpne uten knottene :whistle:

Om jeg ikke har sagt det før så skal dørene åpnes ovenifra og gå ned, altså:

|| -> |/ -> |_

(Litt "tastatur-kunst")

Lenke til kommentar

Okey, fortod ikke så mye av den :tease: Prøver å lage noe i paint :lol:

Klikka_bZerk_^treskal^.JPG

Edit:

Åja, skal det åpnes sånn :!: Joda, bare gjør sånn ca. samme greia på undersiden av kabinett da. (Forstod jeg deg rett?)

Altså det jeg mener er at du tar å borer en skru på langs i plata ;)

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

Det var slik du mente ja :p

Da skjønte jeg det isted også. Og den ideèn er ikke så dum. Jeg får se hva jeg gjør, og måle litt først. Regner med at ikke knottene butter i gulvet om de festes sånn. Det er litt å gå på tror jeg, med hjulene under.

Takker for tips ;)

Lenke til kommentar
Det var slik du mente ja  :p

Da skjønte jeg det isted også. Og den ideèn er ikke så dum. Jeg får se hva jeg gjør, og måle litt først. Regner med at ikke knottene butter i gulvet om de festes sånn. Det er litt å gå på tror jeg, med hjulene under.

Takker for tips  ;)

5491599[/snapback]

Hvorfor ikke kjøpe seg mindre knotter? eller håndtak? (noen veldig små) :hmm:

Lenke til kommentar

Hmm... Dere får meg til å gruble. Er selvfølgelig mye jeg kunne brukt på sidedørene, evt. ikke brukt noe i det hele tatt. Men det meste var et hastekjøp på Coop Obs i arbeidstiden :innocent:

Fikk lønn i dag så jeg kan jo se om jeg finner noe annet til å åpne, men er ikke sånne hydrauliske hengsler ganske dyre?

Har ihvertfall fått gjort litt i går også. Den ene sidedøren har fått gravering og mønster:

DSCF0738.JPG

Litt nærmere:

DSCF0739.JPG

Håper det ser bra ut, det synes jeg :D

Blir nok litt jobbing i dag og. Har fått kuttet til aluminiumsplater til hdd-rammen. Får se om jeg finner en løsning på hvordan jeg skal sette den sammen.

Update kommer nok i kveld tipper jeg...

Lenke til kommentar

Jaja, fikk gjort litt i går også.

Hdd-rammen er påbegynt. Fant ut at beste måten er å feste rammen til bunnen av kabinettet med skruer og mutter, slik at det går an å løsne rammen for å sette inn evt nye harddisker senere.

Det hele er laget av to aluminiumsplater og to kryssfinèrbiter som er begge forhåndsboret og festet med to skruer hver.

Rammen ser slik ut:

DSCF0740.JPG

DSCF0741.JPG

Den er pusset matt på de sidene som sees. På innsiden så jeg ingen vits i å pusse...

Så skal jeg feste to vinkler til på hver ende som igjen skal skrus fast i bunnen.

Kom nettopp hjem fra jobb og møte, så det blir nok ikke gjort så mye i kveld. Får håpe helga bringer noen timers arbeid ;)

So long

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...