Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

deling av oppringt internet?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en computer som kobler til internet via oppringt ISDN linje. Til denne har jeg koblet en trådløs router. (Egentlig en gateway som går i routermode).

På min bærbare vil jeg da koble til internet via det tråløse nettet og den oppringte ISDN-linja på den andre maskinen.

Dette har jeg forsåvidt klart tidligere men nå er det noe som ikke fungerer.

Det lokale nettet på den statjonære maskina har fast ipadresse: 192.168.0.1

Den trådløse ruteren er satt til å ikke dele ut DHCP .

Fra det jeg har lest skal den bærbare settes på å motta sin ipadresse gjennom DHCP som jeg regner med den skal få av min statsjonære? Men dette fungerer ikke. Den får bare 192.254.215.123 som jeg antar betyr at den ikke fikk tildelt noen adresse. så dette fungerer ikke.

Men om prøver noe annet og tildeler min bærebare en fast ip: 192.168.0.4 og så sier at den skal bruke gateway 192.168.0.1 så får jeg faktisk tilgang til oppkoblingen av ISDN-modemet. Så dette skal være i orden. Jeg kan til og med koble til og koble fra internet med min bærebare. Problemet da, er at min nettleser ikke finner internet. Selv om helt klart er oppe og går. Jeg har slått av alle firewalls.

Noen som forstår hva som kan være problemet og eventuelle løsninger?

knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min måte å sette opp nettverk med oppringt internett (før jeg fikk DSL) var å sette opp lokalt nettverk med routeren (dhcp eller fast IP).

Deretter installere en gratis proxyserver på hovedmaskina. Til slutt setter man opp nettleser på bærbar med tilkobling via proxyport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...