Swifty Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Har winxp inn. Har bestilt ny disk og på denne har jeg tenkt å ha Mandrake (8.2). Men skal jeg formatere og partisjonere HDD'en før jeg starter installasjonen? Lenke til kommentar
rornes Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Nei, det trenger du ikke. Mandrake har en meget god måte å grøre dette på. Hvis du ennå ikke har lastet det ned, kan dette gjøres gratis fra ftp.uninett.no Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 Men kan Mandrake lage FAT32 partisjoner? Og hvor mye plass bør jeg sette av til Mandrake og programmene? Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Jeg mener at Mandrake skal kunne lage FAT32 partisjoner (de vises ihvertfall på det programmet men har aldri prøvd). Uansett så støtter ikke Linux FAT32 partisjoner, men snarere ext2 o.l. Skal du ha mer plass til windows filer på den hd'en samtidig som du bruker mandrake (og det viser seg at install-programmet ikke takler FAT32) kan du bruke fdisk når du booter opp i windows igjen.. Hvis du vil ha det meste til Mandrake med KDE (brukergrensesnitt), Gnome, OpenOffice og servere, bør du regne med i underkant av 2 Gigabytes. Men det går fint ann å bruke mye mindre. Lykke til! Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 13. september 2002 Forfatter Del Skrevet 13. september 2002 Jeg skal ha en egen partisjon på Mandraken selfølgelig, men ha FAT32 partisjoner til andre ting på samme disken og disse hadde jeg tenkt å lage under Mandrake installasjonen. Kan jeg lese FAT32 partisjonene i Mandrake? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 ja... mandrake kan lage fat32 partisjoner, hvis ikke du gjør det under installasjonen setter du bare av en partisjon og kjører '# /sbin/mkfs.msdos -F 32 <minPartisjon>' etterpå. Btw. ikke bruk ext2 til linux partisjonene som forrige mann antydet, ext3 så slipper du endel tull. (som disk check og sånt). Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Ok,skal bruke ext3. Tusen takk for hjelpen alle. Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Har nettopp installert med ext3, fungerer faktisk mye bedre enn ext2. Ikke noe sjekking av disken når du mister strøm.. Og ja, Mandrake (kjernen da) kan se og skrive FAT32 partisjoner (den kan også lese NTFS partisjoner men ikke skrive enda). Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 18. september 2002 Forfatter Del Skrevet 18. september 2002 Kan jeg under installasjonen forandre cluster sizen på den nye disken? Eller må jeg gjøre dette i PM (eller noe slik) først? Lenke til kommentar
zadaz Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 1. gå for 9.0 heller... Gnome 2 osv... 2. la det bare vær ledig plass igjen... du kan lage fat32 partisjon i winXP.. av den ledige plassen... 3. jeg hadde valgt slackware isteden... Lenke til kommentar
bjovas Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Lenge til 9.0 kommer eller? Så at rc3 kom for noen dager siden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå