Mixy Skrevet 22. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 Heisann Jeg tviler meget sterkt på at dette er riktig sted på forumet, men jeg kan ikke tenke meg hvor ellers den passer bedre. Hvis dere vet om noen så håper jeg det er en snill moderator som flytter den istede for å stenge den. Anyway, jeg bare lurer på hvordan man evt kan beskytte sin dyrebare PC mot statisk elektrisitet når man mekker litt. Har jo alltids muligheten med sånne armebånd eller lignende, men finnes det ikke alternativer som ikke koster penger? Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) erhm.. leste en plass at du "lader deg ut" ved å ta i en psu... men vet ikke om det stemmer.. har bygd 4 pc'er uten noe beskyttelse og alle virker nå enda edit: på den jeg bruker nå satt jeg med ett bord med teppen under å satt sammen.. ikke smart Endret 22. januar 2006 av complexity Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 22. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 Tja... det jeg alltid har gjort er å holde i selve kabinettet i 10sekunder, vet ikke om det egentlig hjelper, men ingenting har gått galt til nå ihvertfall. Men annbefaler deg å bruke anti-statisk lenke Lenke til kommentar
Jan Skrevet 22. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) vel..strøm av/på-ting? Endret 22. januar 2006 av Jan-Erik Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 vel..strøm av/på-ting? 5482130[/snapback] Hva mener du? Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 22. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 Armlenke/antistatisk matte/kobbertråd festet til både jording og arm/andre ting som forbinder kroppen med noe som kan lade deg ut... Ikke så vanskelig, egentlig... Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 22. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 Er en radiator jording nok, egentlig? Har ikke jording i stikkontaktene her. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 22. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2006 Tja... det jeg alltid har gjort er å holde i selve kabinettet i 10sekunder, vet ikke om det egentlig hjelper, men ingenting har gått galt til nå ihvertfall. Men annbefaler deg å bruke anti-statisk lenke 5482112[/snapback] Tviler på at de 10 sekundene har noe nytte for seg. Tar nok ikke så lang tid å lade seg ut. Er bare å ta borti en metallgjenstand som ikke er koblet til noen krets, altså metallet på kabinettet eller strømforsyningen f.eks. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 Har jo alltids muligheten med sånne armebånd eller lignende, men finnes det ikke alternativer som ikke koster penger? 5482071[/snapback] Man kan jo alltids ta av seg klær (primært genser/t-skjorte) som man veit lett kan generere statisk elektrisitet. Nylon og fleece er f.eks veldig god på akkurat det. Hvis man samtidig tar på en jordet gjenstand (MERK: den må være koblet til en jordet kontakt ellers er det ikke sikkert det har så mye poeng) før man setter igang så skal man normalt være ganske trygg. Har aldri selv klart å ødelegge noe maskinvare pga. statisk elektrisitet iallfall Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 ta alltid regelmessig i kabinettet når du fikler inni pc. da unngår du statisk elektrisitet som kan skade komponentene. ved å ta i kabinettet fungerer det som Jord og utlader deg. da er det trygt å ta i komponentene etterpå. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 ha en annen person du kan ta på i nærheten, samtidlig som tar på kabinettet en gang i blant! Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 ta på jordigs lederen i en stikk-kontakt. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 ha en annen person du kan ta på i nærheten, samtidlig som tar på kabinettet en gang i blant! 5484986[/snapback] Hva om den personen står og gnikker føttene på et ullteppe samtidig som han gnikker en ballong i håret? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 Da er det bare om å gjøre å unnga den personene da Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 ha en annen person du kan ta på i nærheten, samtidlig som tar på kabinettet en gang i blant! 5484986[/snapback] Hva om den personen står og gnikker føttene på et ullteppe samtidig som han gnikker en ballong i håret? 5485133[/snapback] da er det bare å stappe ballongen i rumpa på han.. dra teppe under beina hans så han detter og besvimer.. sørger for at han ikke er ladet lenger.. så kan du ta på han igjen.. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 ta alltid regelmessig i kabinettet når du fikler inni pc. da unngår du statisk elektrisitet som kan skade komponentene. ved å ta i kabinettet fungerer det som Jord og utlader deg. da er det trygt å ta i komponentene etterpå. 5484763[/snapback] Det fordrer jo at kabinettet igjen er koblet til jord. Den vanligste måten å koble kabinettet til jord på er ved å la stikkontakten være koblet i. Når stikkontakten er koblet i går det strøm på en god del krester på hovedkortet og da skal man IKKE fikle med det. Nå er heller ikke hele poeneget å være jordet. Det som skader komponenter er utladinger. For å unngå disse bør alle elementer ha så lik spenning som mulig, ikke så lav spenning som mulig. Legg merke til forskjellen. Når det er sagt så er gjerne jord den beste måten å besørge dette. Personlig vil jeg ta på en vannkran, en panelovn eller et jordpunkt i et stikk. Så vil jeg koble meg til kabinettet med antistat-kabel for å sørge for at det holder samme nivå som meg. Til slutt vil jeg være forsiktig med å lade emg selv siden jeg sikkert skal ta i komponenter som ikke er jordet (les: nye komponenter som skal inn i PC-en og dermed ikke er koblet til den utladede kjeden min). Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 23. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2006 sånn anti-statisk armbånd pleier vel å følge med når en kjøper hovedkort og sånn, å jeg tviler på att det koster mange kronene for et, og det kan fort bli verdt prisen sin kan en vel si hvis ikke så får du ta det på en fin sommerdag ute, stå barbeint på jorda så går det nok greit Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 25. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2006 vel, jeg kjøpte en sånn her armlenke fordi jeg kjøpte en maskin til 25,000(!), og ville helst ikke ødelegge noe men hvor skal jeg stikke enden av armlenken henne? det var en grop, på en måte i metallet som var i enden. . . hvor skal jeg stikke dette? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 25. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2006 Du kan koble den til vasken din (som er jordet). Eller i en jordet ledning. Selv tar jeg med pcen på badet før operasjon. - Tar av meg på beina og går på flisgulv. Tar i vasken før jeg setter i gang for å 'jorde' meg Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2006 Nå er heller ikke hele poeneget å være jordet. Det som skader komponenter er utladinger. For å unngå disse bør alle elementer ha så lik spenning som mulig, ikke så lav spenning som mulig. Legg merke til forskjellen. Når det er sagt så er gjerne jord den beste måten å besørge dette. 5486213[/snapback] Som det blir sagt der så er det om å gjøre å ha lik ladning, så hvis jeg skal tenke meg litt om så burde man vel koble armebåndet i kabinettet for å utgjevne dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå