Gå til innhold

Ikke tilgang til "Mine Bilder"

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca en uke siden fikk jeg helt plutselig problemer med å slå på pcen min. Oppstarten gikk ikke lenger enn den blå skjermen med Windows XP Home Edition logoen. Der stoppet det! Jeg innstalerte windows på nytt, og kalte den noe annet (dvs. at jeg nå har to windowsinstalasjoner på pcen). Dette gjorde så jeg klarte å redde filene mine, alle filene, bortsett fra mappen "mine bilder". Når jeg skal åpne den står det at mappen ikke er tilgjengelig og at jeg ikke har noen tilgang til den. Mappen er visst også tom. Finner heller ingen av filene hvis jeg søker etter dem. Kan dette ha noe med at jeg som den nye brukeren ikke har tilgang til denne mappen som den første brukeren har opprettet og brukt?

Synes det er rart at jeg har tilgang til alt annet bortsett fra denne mappen. Hadde blitt utrolig takknemlig hvis noen vet hva jeg kan gjøre for å eventuelt redde alle disse filene i denne mappen. Hvis de er til å reddes da?

Mvh. Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å høgreklikk på mappa, velg egenskaper, sikkerhet og legg til bruker.

5482063[/snapback]

Den han prøver å si er at dette har trolig med rettigheter å gjøre. Du må gi deg selv rett til å aksessere mappen.

5482079[/snapback]

hvordan får jeg gjort det når jeg ikke kommer inn på mappen da? :/

Lenke til kommentar

Trodde Windows skrev over documents and settings-katalogen hvis man installerte på nytt, men du kan jo prøve dette.

Skal prøve å forklare etter beste evne hvordan du gir deg selv tilgang.

Åpne Windows Utforsker. På menyen oppe velg "Verktøy" og "Mappealternativer...". Trykk på "Vis"-flikken i vinduet som kommer opp. Slå av "Bruk enkel fildeling" og trykk ok.

Gå deretter til c:\Documents and settings. Trykk høyre musknapp på det brukernavnet du bruker nå, og velg "Deling og sikkerhet...". Trykk på "Sikkerhet"-flikken. Der ser du hvordan det skal se ut for at du skal ha tilgang til en katalog. Det vanlige er administratorer, brukernavnet ditt og system. Merk at i rammen under står det hvilke rettigheter de ulike brukerne har. Trykk så avbryt.

Nå trykker du høyre musknapp på katalogen som heter det samme som det gamle brukernavnet ditt, velger "Deling og sikkerhet..." og videre inn på "Sikkerhet"-flikken.

Velg "Legg til..." skriv inn "administratorer" og trykk ok. Pass på at alle "tillat" er krysset av og at alle "avslå" ikke er krysset av. Gjør det samme (legg til) med brukernavnet ditt og system. Er du riktig uheldig må du gjøre det samme med alle mappene inn til det endelige målet som er C:\documents and settings\"ditt gamle brukernavn"\Mine dokumenter\Mine bilder

Etterpå slår du på "enkel fildeling" igjen.

Ble litt kronglete men håper det hjelper. Tips for fremtiden: Lagre filer du er "glad" i (bilder etc.) på en annen harddisk enn den du har windows på.

Lenke til kommentar
Trodde Windows skrev over documents and settings-katalogen hvis man installerte på nytt, men du kan jo prøve dette.

Skal prøve å forklare etter beste evne hvordan du gir deg selv tilgang.

Åpne Windows Utforsker. På menyen oppe velg "Verktøy" og "Mappealternativer...". Trykk på "Vis"-flikken i vinduet som kommer opp. Slå av "Bruk enkel fildeling" og trykk ok.

Gå deretter til c:\Documents and settings. Trykk høyre musknapp på det brukernavnet du bruker nå, og velg "Deling og sikkerhet...". Trykk på "Sikkerhet"-flikken. Der ser du hvordan det skal se ut for at du skal ha tilgang til en katalog. Det vanlige er administratorer, brukernavnet ditt og system. Merk at i rammen under står det hvilke rettigheter de ulike brukerne har. Trykk så avbryt.

Nå trykker du høyre musknapp på katalogen som heter det samme som det gamle brukernavnet ditt, velger "Deling og sikkerhet..." og videre inn på "Sikkerhet"-flikken.

Velg "Legg til..." skriv inn "administratorer" og trykk ok. Pass på at alle "tillat" er krysset av og at alle "avslå" ikke er krysset av. Gjør det samme (legg til) med brukernavnet ditt og system.  Er du riktig uheldig må du gjøre det samme med alle mappene inn til det endelige målet som er C:\documents and settings\"ditt gamle brukernavn"\Mine dokumenter\Mine bilder

Etterpå slår du på "enkel fildeling" igjen.

Ble litt kronglete men håper det hjelper. Tips for fremtiden: Lagre filer du er "glad" i (bilder etc.) på en annen harddisk enn den du har windows på.

5482537[/snapback]

Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg, det setter jeg stor pris på =) Er bare det at jeg ikke kjenner igjen alt du skriver. Dette gjelder i det øverste avsnittet ditt der du nevner noe med å fjerne haken av "Bruk enkel fildeling". Det er ikke noe her som heter det. Har det ett annet navn? (bruker win xp Home Edition). Det andre er det du skriver i avsnitt to om documents and settings. Går greit helt frem til der du skriver at jeg skal trykke på "sikkerhet". Er nemlig ikke noe som heter "sikkerhet" der :S

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått til at jeg har fått tilgang til mappen "Mine Bilder". Jeg ga meg selv tilgang til denne mappen, men jeg har ikke tilgang til de andre mappene som ligger under "Mine Bilder". Noen som vet hva jeg kan gjøre med deg?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...