Gå til innhold

Urimelig tid og krav?


Anbefalte innlegg

ettersom vi på forumet er litt delt på hva som defineres som urimelig tid, så legger jeg ut dette emnet før jeg setter frem noe krav ovenfor forhandler.

 

Kjøpte en Nokia N90 i midten/slutten av desember. Den gikk inn en gang (etter avtale) med forhandler for software update. Dette hjalp ikke, så den 2. desember ble den levert til forhandler.

 

Jeg lot saken ligge i 3 uker (vi er om 24 timer inne i uke 4). Per i dag er det eneste jeg vet at telefonen er sendt til Centralt Repair i utlandet (antar danmark).

 

Jeg mener at en telefon som er langt under 1 mnd gammel, til 5400 kr ikke burde fuske så mye, og at minst 3 uker service er urimelig lang tid for avhjelp. Dette tatt i betraktning at det ikke er første service heller.

 

Jeg avslo lånetelefon fordi forhandler estimerte 10 dagers servicetid. Og jeg har ikke tenkt å spille på det med lånetelefon. (er ikke så frekk)

 

Det jeg trenger nå er enten noe tips/feedback eller erfaringer med hvor lang tid Teleservice i Danmark bruker på telefonene de får inn?

 

Antar den ble sendt dit i slutten av forrige uke, så når den er tilbake er uvisst for både butikk og meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krev omlevering. Dette er over urimelig tid uansett. Om den hadde vært på vei tilbake til butikken så hadde det vært et tvilstilfelle, men om den fremdeles befinner seg i danmark så vil tiden det ta være for lang.

 

Omlevering, og om de ikke vil gi deg det, krev heving istedet.

Lenke til kommentar

Hvis telefonen har vært inne siden 2. desember og forhandleren ikke klarer å si annet enn "den er på vei til Nokia" så ville jeg krevet omlevering. Hvis den er sendt til Central Repair må det vel bety at de "vanlige" verkstedene ikke klarte å reparere den. Da er det vel stor sjanse for at forhandleren får en swap og i etterkant kan mase seg til en ny salgspakning. Med Nokia sine nye DOA-regler er sannsynlig at de er litt greie med forhandleren, selv om de nye rutinene kun gjelder for salg gjort 01/01/06 eller senere.

 

Mitt råd: krev omlevering.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

nokia customer care er verre enn skolen min. Makan til byråkratisk tullball har jeg ikke sett makan til. Kjenner jeg dem rett så vil de hevde at software update pga feil ikke er avhjelp.

 

Uansett; forhandler hefter for dette helt og holdent. Er ikke mitt ansvar å ringe nokia sånn sett.

Lenke til kommentar
Dvs at du får en ny telefon og at de beholder din gamle

5484853[/snapback]

 

ny salgspakke egentlig. er jo mulig med swap, men som regel bytter butikken den i en ny.

 

av fare for irritere forumbrukere fordi jeg legger inn et nytt inlegg, så velger jeg å oppdatere dette.

 

Butikken har til torsdag å skaffe meg telefonen. Det fikk serviceansvarlig vite i dag, hvis de ikke går med på noe minnelig løsning om dette til da, så setter jeg hardt mot hardt og sender inn saken for mekling.

 

Skit happens om jeg taper, men jeg syns det er vanvittig foruroligende at ingen i skandinavia kan reparere telefonen, og at en skal måtte påregne minst 3 ukers servicetid på telefonen.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Sålenge telefonen er tilbake innen 4 uker så vil jeg si det er greit. Men når telefonen faktisk enda befinner seg i utlandet så vil sannsynligheten for at det tar mer enn 4 uker være stor - og dermed vil jeg si det er urimelig - i tilllegg til at telefonen er såpass ny som den er.

Lenke til kommentar
Sålenge telefonen er tilbake innen 4 uker så vil jeg si det er greit. Men når telefonen faktisk enda befinner seg i utlandet så vil sannsynligheten for at det tar mer enn 4 uker være stor - og dermed vil jeg si det er urimelig - i tilllegg til at telefonen er såpass ny som den er.

5486852[/snapback]

 

befinner seg enda i Tyskland, og hverken Teleservice eller butikken har den fjerneste aning på når den egentlig kommer tilbake. Skal visstnok ha vært minst 2 uker i Tyskland allerde.

 

men jeg finner det utrolig rart at ingen i Norge eller skandinavia kan reparere denne telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at hvis det går mer enn, eller hvis de vet et kommer til å gå men enn 4-5 uker bør du kunne kreve omlevering. Nokia burde jo og ha mulighet til å hente opp en logg fra verkstedet der det står hva som er gjort og hva de eventuelt venter på.

 

Må forrsten si at du har en beundringsverdig evne til å havne i konflikt med forhandlere og verksteder :)

Lenke til kommentar
Jeg vil si at hvis det går mer enn, eller hvis de vet et kommer til å gå men enn 4-5 uker bør du kunne kreve omlevering. Nokia burde jo og ha mulighet til å hente opp en logg fra verkstedet der det står hva som er gjort og hva de eventuelt venter på.

 

Må forrsten si at du har en beundringsverdig evne til å havne i konflikt med forhandlere og verksteder  :)

5499393[/snapback]

Hvorfor kreve omlevering når man kan heve kjøpet?

Lenke til kommentar

Hvorfor spør du meg om det når du foreslo det samme selv? :)

 

Jeg vet ikke helt om tiden er lang nok at den ikke er "innen rimelig tid" i følge Fkj §30,1.

Tenkte derfor omlevering kunne være en rimelig mellomløsning for begge parter.

 

Finnes det forresten vedtak angående dette i FTU?

Lenke til kommentar
Jeg vil si at hvis det går mer enn, eller hvis de vet et kommer til å gå men enn 4-5 uker bør du kunne kreve omlevering. Nokia burde jo og ha mulighet til å hente opp en logg fra verkstedet der det står hva som er gjort og hva de eventuelt venter på.

 

Må forrsten si at du har en beundringsverdig evne til å havne i konflikt med forhandlere og verksteder  :)

5499393[/snapback]

 

jeg har enda å faktisk komme i konflikt med denne butikken, men uansett. ser ikke ut til at det blir omlevering. Tidsfristen de fikk, for å skaffe telefonen ble overholdt.

Uansett, jeg har en større fisk å fange i dag. Det her blir hevingssak neste gang.

Lenke til kommentar

nyhet fra i dag;

 

Fikk den tilbake, og det var konstantert mekanisk feil. Dog; her er det morsome; ingen av verkstedene hadde gjort noe med den, for ifølge papirene var det bare oppgradert software

 

og gleden var kortvarig:

 

Hei,

 

Hentet ut min N90 hos dere i dag. Vel hjemme skulle jeg koble den til datamaskinen, men det var ingen reaksjon. Etter litt frem og tilbake, så begynte jeg å se på ledningen.

 

Ettersom både software og kabel fungerte fint med 3230, så fantes det ikke god grunn til å mistenke noe der.

 

Når jeg så dytter litt på ledningen så får maskinen kontakt med telefonen, men straks jeg slipper forsvinner kontakten. Jeg kan for så vidt innrømme at jeg nå sitter og lurer på om jeg skal le eller gråte.

 

 

 

 

 

Noen forslag på hva som kan gjøres?

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

xxxx

 

bah; hater når dette skjer. Jeg trodde jeg skulle ha en fin dag :p

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Konstatert mekanisk feil men ingenting gjort?

 

Krev omlevering med en gang. Nye uker på service vil telle som urimelig tid fra dag EN. Om den har vært 4 uker borte uten at feilen er fikset eller forsøkt reparert engang så er det jo ikke et skikkelig repforsøk engang.

 

Og da kan de som eneste måte for å hindre at du hever kjøpet gi deg omgående omlevering.

Lenke til kommentar

som sagt;

 

mekanisk feil funnet (i arbeidsbeskrivelsen, men så står det "software oppgradert")

Holdt på å falle av stolen når jeg leste det. De hadde den på verksted i 3,5 uker for å få oppgradert softwaren :p

 

uansett tuller både minnekortet,datakabel og klokken påå telefonen. Skal leke med den ut dagen, så får vi se hva som skjer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...