ChristianEgeland Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hei! Oppdaget nettopp en bankelyd som kommer fra motorrommet eller kanskje forhjulstillingen på min Vectra A 91 mod (forhjulsdrevet). Høres godt når motoren arbeider på lavt turtall, f.eks i 4/5 gear opp slak bakke. Lyden forsvinner med en gang jeg trykker inn clutchen. Har forsøkt å høre etter om lyden høres bedre under sving, men det er vanskelig å konkludere med noe der. Kan dette være slark i drivledd eller noe slikt? Takk for svar:) Mvh Christian Egeland Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hei! Høres ut som slitte drivlagre ja. Det merkes spesielt når man kjører i en sving å gir gass. Dette er slitedeler, men vist det har vært byttet så er det vel andre årsaker til ulyden. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Et problem jeg har hatt på min 92' Vectra, er ballangseringsstag.. Trur det er bytta 4 ganger på den nå, 2 på hver side Lenke til kommentar
ChristianEgeland Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Et problem jeg har hatt på min 92' Vectra, er ballangseringsstag.. Trur det er bytta 4 ganger på den nå, 2 på hver side 5482860[/snapback] Akkurat - har allerede byttet det en gang på høyre siden (faktisk bare 1 år siden), men jeg kan jo sjekke om det er gått igjen:P Merket når jeg kjørte i dag at når jeg ligger i grei fart (ca 80km/t) og svinger såvidt til venstre kommer bankelyden med en gang (trenger såvidt røre rattet mot venstre). Når jeg svinger høyre kommer bankelyden etter sånn ca 30-45 grader vridning på rattet. Vil det si at begge sider er gått eller kan det bare være den ene siden? Regner med at det er den ytre drivknuten som pleier å ryke dersom det viser seg å være den? Leste også i Hayne's boka at dersom drivknuten får slakk på en bil som er gått over 80 000km, så bør hele drivakslingen byttes - er dette noe å ta hensyn til? Og til sist - hvor mye kan jeg regne med å bruke på deler dersom jeg må bytte drivknuten? Takk for hjelp:) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Drivknuten er en enkel affære å bytte, men en hel drivaksel blir dyrt, unødvendig dyrt... Jeg bytta ikke drivaksler på Kadett'en selvom den hadde gått 150 000... Var ikke nødvendig, så gjorde det bare ikke, selvom boka kanskje er litt uenig.. Høres ut som ballangseringsstag spør du meg, hører det best i svinger, da gjerne fortere på den siden det er gåent Lenke til kommentar
BrUz Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg tipper det er ytre drivleddet på en av sidene.. koster ca 1000 til 1500kr .. og du trenger ikke og bytte hele drivakslingen holder og bare bytte driv knuta!. Lenke til kommentar
_Nitro_ Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Vell, banker det når motoren trekker litt tongt så kan det jo høres ut som det kansje er Rådebank da! Lenke til kommentar
ChristianEgeland Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Prøvde å fremprovosere lyden ved å kjøre i sirkel med pådrag på motoren - det gikk ikke. Nå ser det ut til at jeg må kjøre i 70-80 km/t for å få frem lyden ved å gi utslag på rattet. Når motoren er varm kommer lyden når motoren arbeider tungt (men ikke når den er kald - merkelig... materialutvidelse?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå