Stig-Arne Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 For så dårlig er det de fleste gangene beskrevet i en PKK selv om det kanskje er 10 foringer på høyre side.Ingen verksted vil lure deg for da lurer de seg selv. 5524752[/snapback] Blir litt naivt å tro at det ikke er sorte får ute å går blandt de som kan ta PKK Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 For så dårlig er det de fleste gangene beskrevet i en PKK selv om det kanskje er 10 foringer på høyre side.Ingen verksted vil lure deg for da lurer de seg selv. 5524752[/snapback] Blir litt naivt å tro at det ikke er sorte får ute å går blandt de som kan ta PKK 5524896[/snapback] Klart det finnes sorte får,men jeg tror de er luket vekk nå siden kontrollen fra biltilsynet er så streng.Hvilken type fusk mener du et verksted kan kjøre som de tjener penger på uten at de setter seg i fare for å tape hundre tusner av kroner? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) igjen, det er naivt å tro at det ikke finnes sorte får. Et verksted kan lett si at den delen må skiftes til en kunde som ikke har så mye peiling på bil. Og dermed kan verkstedet lett skaffe seg litt ekstra gryn Men fordelen til NAF, biltilsynet er at de ikke tar på seg kostbare reparasjoner, de har ingen grunn til å si at du må skifte alle 4 bremse kalipterene f.eks, skifte alle bremserørene, da de ikke utfører en slik jobb. Men går du på ett merke verksted f.eks så kan de si at, ja, alle kalipterene må skiftes sammens med bremserørene. Om kunden er blåøyd, noe som alt for mange er, så kan det bli en kostbar affære. Derfor er NAF og Biltilsynet bedre til å ta en PKK Er greitt at det finnes kontroller, der verkstedene blir sjekket nøye at de gjør det de skal, at de ikke slipper trafikk farlige kjøretøy ut på veien, men desverre, slike kontroller dekker ikke alt. Men selvfølgelig, man skal ikke bli paranoid heller. Endret 31. januar 2006 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Min tvil for merkeverkstad som sjølve kan og vil utføre eventuell reparasjon er ikkje ugrunna. Hadde bilen inne på sjekk på grunn av fusking. Eg fekk beskjed at 2 ventilar var defekt og måtte skiftast. Prisen kom på 6000,-. Bilen tok ikkje skade av å hoppe litt, så eg valgte å sjå kva eg fann ut sjølv, og det viste seg, etter konsulerting på internett og ein kikk i Haynes-boka at det kan være verdt eit forsøk å rense ventilen (den som måtte skiftast). Bilen vart god igjen av seg sjølv ei veke seinare og ved utterligare rens av ventilen vart bilen heilt fin igjen. NAF tener ikkje noko på å pirke på uvesentlige detaljar, eventuell reparasjon tar eg sjølv så langt som mogleg, og større går til ein anna verkstad. Har høyrt at det er mykje rusk rundt omkring med verkstader som ikkje tar PKK så høgtidleg. Har fleire eg kjenner som bevisst bruker desse verkstadane for å unngå så mange mangepunkt. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Helt til jeg hører om et dokumentert juks ved et merkeverksted når det gjelder PKK vil jeg påstå at det er tull og vas.Husk at selv NAF stasjoner som F.eks i Kristiansand har mistet retten til å utføre PKK pga feil.Det jeg mener er at når det gjelder vanelige jobber er det mye juks for da er det ingen kontroll eller straff,men ved PKK mister verkstedet på dagen rettighetene ved juks som å skrive at det er noe feil med bremsene uten att det er det.Og den sjansen tar ikke et verksted for å tjene noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Om du leser alt jeg skrev så hadde du slippet den posten. At verksteder blir tatt for juks er greitt nokk det, at de blir kontrollert for juks skjer også. Og juks taper alle på MEN, NAF og biltilsynet har ikke samme interessene for å legge på regningen til kunden som ett verksted kan ha. Så les posten en gang til vær så snill. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Mange verksted tar jo sånn kontroll for 150kr, slik at man blir lokket til å ta en slik kontroll hos dem,, men er garantert at dem må bytte alle hjul-lagrene, bremse rør og diverse til mange tusen kroner. En slik kontroll er at bilen holder en bestemt standar for sikkerhet og miljø, men er overbevist om at de fleste verksted tar små slitasjer allt for alvorlig. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Om du leser alt jeg skrev så hadde du slippet den posten. At verksteder blir tatt for juks er greitt nokk det, at de blir kontrollert for juks skjer også. Og juks taper alle på MEN, NAF og biltilsynet har ikke samme interessene for å legge på regningen til kunden som ett verksted kan ha. Så les posten en gang til vær så snill. 5530871[/snapback] Ja jeg forstår hva du mener,men liker lite de mange historiene om at verksted nesten alltid er ute ette å lure kundene,men at NAF er på kundens side.Problemet er i mine øyne at NAF sin hovedtyngde av kontrollører ikke er flinke nok.Man må jo huske på at det ikke er oppegående bilmekanikere som jobber hos NAF.Så derfor er det en annenrangs instutisjon i forhold til et bilverksted. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Problemet er i mine øyne at NAF sin hovedtyngde av kontrollører ikke er flinke nok.Man må jo huske på at det ikke er oppegående bilmekanikere som jobber hos NAF.Så derfor er det en annenrangs instutisjon i forhold til et bilverksted. 5530999[/snapback] Latterlig påstand. Fullstendig latterlig, og jeg er virkelig spent på hvordan du begrunner den der. T'Weed Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Problemet er i mine øyne at NAF sin hovedtyngde av kontrollører ikke er flinke nok.Man må jo huske på at det ikke er oppegående bilmekanikere som jobber hos NAF.Så derfor er det en annenrangs instutisjon i forhold til et bilverksted. 5530999[/snapback] Latterlig påstand. Fullstendig latterlig, og jeg er virkelig spent på hvordan du begrunner den der. T'Weed 5531132[/snapback] Enkelt.Ingen NAF kontrollør i dette land hadde klart seg som bilmekaniker på dagens biler.Ingen kontrollør på en NAF stasjon har like mye greie på svakhetene på de forskjellige bilmodeller som et merkeverksted har.Derfor overser de dagelig farlige feil på enkelte biler.Derfor ikke send bilen til noen som ikke har full kompetanse på din bil. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det er bare tull! Er jo få som har den gode oversikten over hva som er kjente feil på en bil og en annen.. Har 2 bekjente som jobber med sånt, (1 på biltilsynet, og 1 på NAF) så er det noe jeg lurer på så kan jeg spørre de.. Med tanke på at de er på alder med meg, så har de kanskje ikke den erfaringen eller fartstiden enda, så hvis de ikke vet det, så ringer de en av de andre gutta, og jeg får svar i løpet av kort tid.. Men de har god oversikt over vanlige feil på de fleste bilmodeller Tross alt jobben dems å vite.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Enkelt.Ingen NAF kontrollør i dette land hadde klart seg som bilmekaniker på dagens biler.Ingen kontrollør på en NAF stasjon har like mye greie på svakhetene på de forskjellige bilmodeller som et merkeverksted har.Derfor overser de dagelig farlige feil på enkelte biler.Derfor ikke send bilen til noen som ikke har full kompetanse på din bil. 5531311[/snapback] Fremdeles bare en ubegrunnet påstand. Og fremdeles latterlig. T'Weed Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Enkelt.Ingen NAF kontrollør i dette land hadde klart seg som bilmekaniker på dagens biler.Ingen kontrollør på en NAF stasjon har like mye greie på svakhetene på de forskjellige bilmodeller som et merkeverksted har.Derfor overser de dagelig farlige feil på enkelte biler.Derfor ikke send bilen til noen som ikke har full kompetanse på din bil. 5531311[/snapback] Fremdeles bare en ubegrunnet påstand. Og fremdeles latterlig. T'Weed 5531464[/snapback] Søk litt på norges bilbransje forbund.De har tatt opp problemstillingen.Det viser seg at NAF kontrollører for det meste består av eldre tidligere mekanikere som enten var utbrente eller måtte skifte jobb pga helsemessige grunner.De går som noen skygger av seg selv og blir ikke oppdatert på den måten de burde ha blitt.Dette er et problem som de selv innrømmer å streve med da da kontrollørene ikke er "sultne" på å lære noe nytt.I dag er alle komponenter i bilen datastyrt,men folk på NAF har aldri lært hvordan det virker og er derfor ikke de rette folkene for ettersyn.Man må huske på at på dagens biler må man gå på kurs bare for å stille/kontrollere lysene på enkelte modeller.De er styrt av GPS sensor,rattakselsensor,nivåsensorer,hastighetssensor og g-kraft sensor.Er du heldig vet en NAF kontrollør hva en av sensorene er.De sitter ikke på kurs å lærer om den kulen på det og det staget som må belastes på en spesiell måte for å få frem eventuell slark.De må handle ut i fra hva de tror og ikke en fasit. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg er ikke mekaniker, men kan si at: Rattakselsensor er en sensor som styrer lyktene i sving for bedre oversikt ut av svingen og området du skal kjøre på... Nivåsensor er den som legger merke til om du har mye ballast i bagasjerom/baksete og kompeserer for det ved å stille opp eller ned på lysene etter behov og stilles gjerne inn når du starter bilen... Hastighetsensor kompeserer for hastigheten du har på bilen (sier seg selv??) G-kraftsensor på lys? Hva er det, og hva skal du med det? Er jo noe som blir brukt for å kompensere i sving, men da stort sett hele bilen... Altså: G-kraftsensor = ESP? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Søk litt på norges bilbransje forbund.De har tatt opp problemstillingen.Det viser seg at NAF kontrollører for det meste består av eldre tidligere mekanikere som enten var utbrente eller måtte skifte jobb pga helsemessige grunner.De går som noen skygger av seg selv og blir ikke oppdatert på den måten de burde ha blitt.Dette er et problem som de selv innrømmer å streve med da da kontrollørene ikke er "sultne" på å lære noe nytt.I dag er alle komponenter i bilen datastyrt,men folk på NAF har aldri lært hvordan det virker og er derfor ikke de rette folkene for ettersyn.Man må huske på at på dagens biler må man gå på kurs bare for å stille/kontrollere lysene på enkelte modeller.De er styrt av GPS sensor,rattakselsensor,nivåsensorer,hastighetssensor og g-kraft sensor.Er du heldig vet en NAF kontrollør hva en av sensorene er.De sitter ikke på kurs å lærer om den kulen på det og det staget som må belastes på en spesiell måte for å få frem eventuell slark.De må handle ut i fra hva de tror og ikke en fasit. 5531652[/snapback] Vel, der kom det ihvertfall et forsøk på en begrunnelse. Norges Bilbransjeforbund er fra NAF kritisert for å mele sin egen kake ved PKK utført av merke/forhandlerverksted, altså finne feil som ikke nødvendigvis er der, og dermed påføre bileieren større utgifter enn nødvendig. Bare naturlig at bransjen går til motangrep på den måten. Selvsagt finnes det mekanikere i NAF som er eldre og ikke fullt oppdatert, disse finner du også i merkeverkstedene. Det jeg reagerer på er den kategoriske og bastante devalueringen av NAF-mekanikere du kommer med. T'Weed Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Søk litt på norges bilbransje forbund.De har tatt opp problemstillingen.Det viser seg at NAF kontrollører for det meste består av eldre tidligere mekanikere som enten var utbrente eller måtte skifte jobb pga helsemessige grunner.De går som noen skygger av seg selv og blir ikke oppdatert på den måten de burde ha blitt.Dette er et problem som de selv innrømmer å streve med da da kontrollørene ikke er "sultne" på å lære noe nytt.I dag er alle komponenter i bilen datastyrt,men folk på NAF har aldri lært hvordan det virker og er derfor ikke de rette folkene for ettersyn.Man må huske på at på dagens biler må man gå på kurs bare for å stille/kontrollere lysene på enkelte modeller.De er styrt av GPS sensor,rattakselsensor,nivåsensorer,hastighetssensor og g-kraft sensor.Er du heldig vet en NAF kontrollør hva en av sensorene er.De sitter ikke på kurs å lærer om den kulen på det og det staget som må belastes på en spesiell måte for å få frem eventuell slark.De må handle ut i fra hva de tror og ikke en fasit. 5531652[/snapback] Vel, der kom det ihvertfall et forsøk på en begrunnelse. Norges Bilbransjeforbund er fra NAF kritisert for å mele sin egen kake ved PKK utført av merke/forhandlerverksted, altså finne feil som ikke nødvendigvis er der, og dermed påføre bileieren større utgifter enn nødvendig. Bare naturlig at bransjen går til motangrep på den måten. Selvsagt finnes det mekanikere i NAF som er eldre og ikke fullt oppdatert, disse finner du også i merkeverkstedene. Det jeg reagerer på er den kategoriske og bastante devalueringen av NAF-mekanikere du kommer med. T'Weed 5531840[/snapback] Jeg er enig med deg at jeg er alt for dømmene av NAF og tar litt for mange under en kam,men følte det passet litt in da det ble litt mye den andre veien.Sannheten er jo at testen blir aldri bedre en hvem som utfører den.Og dær er det jo litt av hvert rundt forbi som du sier. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Rattakselsensoren gir signal som prosesseres til ESP. Den forteller hvor du styrer og sammen med tverrakselerasjonssensoren gir dette signal om bilen over eller understyrer, hvorpå ESP ev. korrigerer. Edit: Og ja, noen få biler styrer lysene sine etter den også Endret 31. januar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Jeg er ikke mekaniker, men kan si at: Rattakselsensor er en sensor som styrer lyktene i sving for bedre oversikt ut av svingen og området du skal kjøre på... Den styrer ingenting.Den bare gir beskjed til div styrebokser om hvor rattet står Nivåsensor er den som legger merke til om du har mye ballast i bagasjerom/baksete og kompeserer for det ved å stille opp eller ned på lysene etter behov og stilles gjerne inn når du starter bilen... Hastighetsensor kompeserer for hastigheten du har på bilen (sier seg selv??) G-kraftsensor på lys? Hva er det, og hva skal du med det? Er jo noe som blir brukt for å kompensere i sving, men da stort sett hele bilen... Altså: G-kraftsensor = ESP? For å styre lyset mest mulig riktig når en svinger mottar styreboxen signal fra g-kraftsensoren også for å bedre regne ut hvordan veien foran kommer.Har du hastighet,rattutslag og sidekrefter på bilen har du ganske godt utgangspunkt til å regne ut hvordan veien svinger foran bilen.Dermed kan lyktene svinge å lyse opp veibanen. Litt trøtt nå ser det ble litt blanding av quoting og svar Endret 31. januar 2006 av Morten B Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Elektronisk Stabiliserings Program (antiskrens) Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 For å styre lyset mest mulig riktig når en svinger mottar styreboxen signal fra g-kraftsensoren også for å bedre regne ut hvordan veien foran kommer.Har du hastighet,rattutslag og sidekrefter på bilen har du ganske godt utgangspunkt til å regne ut hvordan veien svinger foran bilen.Dermed kan lyktene svinge å lyse opp veibanen. Litt trøtt nå ser det ble litt blanding av quoting og svar 5531889[/snapback] Det er mange sensorer på moderne og påkostede modeller. Mange av disse sensorene blir brukt i flere systemer samtidig. Det er sansynlig at det vil komme på alle nye kjøretøy som standard etter noen år. ESP er som nevt: Electronic Stabiliser Program Dette og de andre styresystemene(ABS,motorstyring) deler på flere av sensorene. Som følge av at sensorene kan brukes til flere oppgaver samtidig, blir dette også utnyttet til svinging av lyktene i noen modeller. Dette med svinging av lyktene kommer som en ekstra funksjon på biler med ESP-system, men som sagt ikke på alle modeller med ESP. Historie: Første bil med svigbar lykt (midt i grillen): Amerikansk bil. tror merket het Tucker. Litt usikker der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå