Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal eg ta EU-kontroll på NAF?


Zeph

Anbefalte innlegg

Bilen må opp til EU-kontroll før mars, og eg har lurt litt på kven eg skal gå til for å ta denne kontrollen. Bilen er ein Nissan Primera 98-modell.

 

Er ikkje så stor fan av service på verksted som koster masse peng, så eg tar slitedeler og det vanlege sjølv, men er jo mykje eg ikkje har kunnskap til å kontrollere, så ein EU-kontroll kan være ein fin anledning til å få ein sjekk.

 

Den koster 500,- hos NAF og 200 for etterkontroll. Ser eg kan få kontroll for 200 andre stader, men det er vel ikkje alle som er like nøye med denne kontrollen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bilen må opp til EU-kontroll før mars, og eg har lurt litt på kven eg skal gå til for å ta denne kontrollen. Bilen er ein Nissan Primera 98-modell.

 

Er ikkje så stor fan av service på verksted som koster masse peng, så eg tar slitedeler og det vanlege sjølv, men er jo mykje eg ikkje har kunnskap til å kontrollere, så ein EU-kontroll kan være ein fin anledning til å få ein sjekk.

 

Den koster 500,- hos NAF og 200 for etterkontroll. Ser eg kan få kontroll for 200 andre stader, men det er vel ikkje alle som er like nøye med denne kontrollen.

5481515[/snapback]

 

Jeg har hatt flere biler på PK hos NAF, og er svært fornøyd. Jeg får være med på hele kontrollen, og har fått mange tips bla til utbedring av påpekte mangler, og ting som bør utbedres, men som pr. da blir godkjent. Lærerikt.

 

Dette kan sikkert variere mellom ulike NAF-stasjoner, men så langt er jeg veldig fornøyd.

 

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Jeg personlig tar kun EU-kontroll hos Biltilsynet, pga. av at jeg da vet at bilen er EU-godkjent og at de ikke tjener penger på at du må reparere bilen på en "feil".

 

Men som en god nr.2 når det gjelder EU-kontroll så ville jeg valgt NAF.

Lenke til kommentar

Ville aldri som ungddom sette bilen på biltilsynet for EU kontroll, de bryter sunn forstillinga med kubein (brekkjern etter stengetid) på måter forstillinga aldri var designet for å tåle, stikker hull i rustbeskyttelsen under på jakt etter rust for å få enda en ungdomsbil bort fra veiene.

 

NAF er sikkert greit det men selv har jeg tatt EU kontrollene på verksted.

Har til og med et par ganger gitt bilen til verkstedet med beskjed om at nå reiser jeg på ferie og vil ha en godkjent bil når jeg komemr tilbake, gikk greit det også.

Sist hadde jeg bilen på Snapdrive på tempe i Trondheim og ser meg godt fornøyd med det.

Har ingen av gangene blitt lurt til dyre unødvendige reparasjoner, bare ting jeg hadde en viss anelse om var feil.

Lenke til kommentar
Ville aldri som ungddom sette bilen på biltilsynet for EU kontroll, de bryter sunn forstillinga med kubein (brekkjern etter stengetid) på måter forstillinga aldri var designet for å tåle, stikker hull i rustbeskyttelsen under på jakt etter rust for å få enda en ungdomsbil bort fra veiene.

 

NAF er sikkert greit det men selv har jeg tatt EU kontrollene på verksted.

Har til og med et par ganger gitt bilen til verkstedet med beskjed om at nå reiser jeg på ferie og vil ha en godkjent bil når jeg komemr tilbake, gikk greit det også.

Sist hadde jeg bilen på Snapdrive på tempe i Trondheim og ser meg godt fornøyd med det.

Har ingen av gangene blitt lurt til dyre unødvendige reparasjoner, bare ting jeg hadde en viss anelse om var feil.

5481920[/snapback]

 

Jepp, sikkert en god løsning hvis man ikke ønsker å skru selv. Fikk inntrykk av at trådstarter hadde som utgangspunkt å rette evt mangler selv. Biltilsynet bør i utgangspunktet fungere ganske likt NAF, men det finnes jo vanskelige mennesker overalt. Noe er vel skapt av fordommer også, vil jeg tro.

 

Har du førstehåndserfaring med at Biltilsynet ødelegger biler etter stengetid, eller er det en vandrehistorie......?

 

T'Weed

Lenke til kommentar

De har ikke ødelagt min bil på kontroll men den eneste gangen de sjekka bilen min så likte jeg ikke bruken av brekkjern på forstillinga, ei heller måten de brukte stor skrutrekker på kanalene for å sjekke rust.

Hadde den bilen gått på saltede veier hadde det vært rust på de stedene de skrapte etter et par år.

 

Selv om et bilverksted tar kontrollen så er det jo ikke selvsagt at de får reparasjonene så det ville være svært risikabelt å finne på feil.

Tenk å gå til innkjøp av deler for deretter finne ut at det bare var svindel.

Kan bli fine oppslag i avisa dagen etter.

Lenke til kommentar
Fikk inntrykk av at trådstarter hadde som utgangspunkt å rette evt mangler selv. Biltilsynet bør i utgangspunktet fungere ganske likt NAF, men det finnes jo vanskelige mennesker overalt. Noe er vel skapt av fordommer også, vil jeg tro.

T'Weed

5481968[/snapback]

Riktig. Eg har lyst å få ein god kontroll på bilen som kan påpeike diverse manglar og feil. Så langt det er mogleg vil eg fikse det meste sjølv, kjem det opp større ting vil det gå til verksted.

 

Grunnen til at eg spurte om NAF var at eg ikkje ville ha den hos Biltilsynet som går alt for grundig til verks (har eg iallefall ein oppfattelse av) eller ein litt halvgod verkstad som ikkje er så nøye på det heile.

 

Alternativet er ein merkeverkstad eller ein eg kan stole litt meir på, men fryktar litt at dei vil tene penger på dette og vil påpeike mange manglar som ikkje er så veldig farlege.

Lenke til kommentar
Fikk inntrykk av at trådstarter hadde som utgangspunkt å rette evt mangler selv. Biltilsynet bør i utgangspunktet fungere ganske likt NAF, men det finnes jo vanskelige mennesker overalt. Noe er vel skapt av fordommer også, vil jeg tro.

T'Weed

5481968[/snapback]

Riktig. Eg har lyst å få ein god kontroll på bilen som kan påpeike diverse manglar og feil. Så langt det er mogleg vil eg fikse det meste sjølv, kjem det opp større ting vil det gå til verksted.

 

Grunnen til at eg spurte om NAF var at eg ikkje ville ha den hos Biltilsynet som går alt for grundig til verks (har eg iallefall ein oppfattelse av) eller ein litt halvgod verkstad som ikkje er så nøye på det heile.

 

Alternativet er ein merkeverkstad eller ein eg kan stole litt meir på, men fryktar litt at dei vil tene penger på dette og vil påpeike mange manglar som ikkje er så veldig farlege.

5485648[/snapback]

 

Dårlige erfaringer dere har med bil folket, er vist bare kjeltringer det

Går det an å kontrolere en bil for grundig??

Lenke til kommentar

Ja det er fult mulig å kontrolelre en bil for grundig!

F. eks skrape av tectylen under for å lete etter rust.

Bende på forstillinga slik at bærebruer bøyes og foringer slites ut unødvendig fort.

Lete etter rust i karroseriet på en rammebil.

 

Så ja det er mulig å kontrollere en bil for nøye.

Lenke til kommentar

Svar til Perpyro:

Hvordan skal kontroløren se etter rust om han ikke skal banke å stikke, er du av den villfarelse at det ikke er farlig rust under tektyl? De er mange som prøver seg med ei bøtte tektyl før de reiser til PKK. Hvem lurer de??

 

Når det gjelder forstilling så bruker så å si alle kross jekk, ikke slike metoder som du beskriver,,,det blei brukt før.. (å funka veldig godt, men det var ting som var vanskelig å oppdage da) så jeg lurer på om dette er selvopplevd eller en for å bruke tiligere utrykk, en vandre historie.

 

Og til slutt, Skal en ikke kontrolere rust på en bil med ramme? Da tror jeg du må lese kontroll veiledningen

 

Når min bil blir kontrolert er det viktig att feil blir funnet,,ikke skjult.

Lenke til kommentar
Hvordan skal kontroløren se etter rust om han ikke skal banke å stikke, er du av den villfarelse at det ikke er farlig rust under tektyl?

Nettop av denne grunne vil jeg ikke ha bilen på Biltilsynet.

Har ikke brukt mange tusen på rustsveising og understellsbehandling for at en sur underbetalt kontrolør fra biltilsynet skal få bilen min til å ruste slik at det blir unødvendig rustskader til neste gang de skal kontrollere.

Er forresten forskjell på å banke å skrape noe de gjorde på min første bil som for øvrig ikke hadde så mye rustbeskyttelse igjen.

 

Når det gjelder forstilling så bruker så å si alle kross jekk, ikke slike metoder som du beskriver,,,det blei brukt før.. (å funka veldig godt, men det var ting som var vanskelig å oppdage da) så jeg lurer på om dette er selvopplevd eller en for å bruke tiligere utrykk, en vandre historie.

 

Når jeg hadde den første bilen min på kontroll på biltilsynet i 1994 ble brekkjern brukt så den delen er ingen myte.

Om de skadet noe på forstillinga vites ikke da bilen ble kasta 2 år etter grunnet lagerbank i motoren.

 

Og til slutt, Skal en ikke kontrolere rust på en bil med ramme? Da tror jeg du må lese kontroll veiledningen

Rust i andre deler en rammefestene på en rammebil er ikke feil.

Om det er hull i innerskjermen på en slik bil har ingenting med bæringen å gjøre og er derfor ingenting annet en èn kosmetisk feil.

Om jeg vet at det er en del flatbrød på veteranbilen min så er jeg ikke interesert i at noen stikker hull før man jeg har reparert det selv ettersom det ikke har noe med BÆRENDE konstruksjon å gjøre.

 

Nå står det jo folk fritt hvor man vil få bilen sin kontrollert men for min del: Brent barn lukter ille! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange måter å kontrolere en forr/bak stilling på det må vi være enige i, men en ting er sikkert, skal en få frem slakk, så må en bryte, men ikke bryte så mye at noe blir ødelagt..å det tror jeg ingen gjør, å biltillsynet er ikke verre en andre,,heller motsatt....å igjen...les kontrollveiledningen. hva står det om skarpe kanter?..

 

PS!! Jeg jobber ikke i biltillsynet :-)

Lenke til kommentar

er ingen problem å bruke NAF

Er som regel greie de, får være med på hele kontrollen for å enten prøve å snakke seg bort i fra katalysator mangel eller få tips til ting som kan utbedres, men som ikke MÅ utbedres.

 

Her jeg bor har de en løftebukk med en artig sak som "rister" på bilen, slik at de kan gå rolig og bedagelig under bilen for å se etter foringen som trengs å bli skiftet. Samtidig som jeg får masse tips til ting som burde bli skiftet, men som ikke MÅ skiftes..

 

så NAF Eu kontroll :thumbup:

Lenke til kommentar
er ingen problem å bruke NAF

Er som regel greie de, får være med på hele kontrollen for å enten prøve å snakke seg bort i fra katalysator mangel eller få tips til ting som kan utbedres, men som ikke MÅ utbedres.

 

Her jeg bor har de en løftebukk med en artig sak som "rister" på bilen, slik at de kan gå rolig og bedagelig under bilen for å se etter foringen som trengs å bli skiftet. Samtidig som jeg får masse tips til ting som burde bli skiftet, men som ikke MÅ skiftes..

 

så NAF Eu kontroll :thumbup:

5505265[/snapback]

 

Stig Arne har skjønt det..han vi ha en bil som er ok...

Den ristinga som su snakker om er kross jekk Stig Arne, de fleste har det og den ødelegger ingen ting, men finner de fleste feil

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ingen som utfører en PKK feil.Alle verksted blir instruert av biltilsynet hvordan det skal gjøres og de dukker bare plutselig opp for å kontrollere hvordan testene utføres.Da må verkstedet ta inn en bil de har tatt kontroll på og gjøre det om igjen mens biltilsynet ser på.Mens testen utføres tiller de hele tiden spørsmål om måten du utfører testen på.Dere må forstå hvor viktig det er for et verksted å utføre testen likt og riktig.Blir det funnet uregelmessigheter er det utestengelse og enorme tap for verkstedet.Alle verksted gjør av og til feil, men det er nok den andre veien med at de overser en feil som skulle vært annmerket.Gå heller til et verksted du stoler på som kan vise deg tingene du kan utføre samtidig som at de kan utføre jobbene som et verksted må ta.Håpløst for andre verksted å gi pris på skifting av f.eks" foring i bakstilling h-side bak".For så dårlig er det de fleste gangene beskrevet i en PKK selv om det kanskje er 10 foringer på høyre side.Ingen verksted vil lure deg for da lurer de seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...