Rivers Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Tok lørdag kveld bilder av en kjent Sandefjording som hadde kjørt av veien på vinterføret i sin Hummer og satt seg fast. Kan jeg uten videre poste disse bildene på internett? Ikke snakk om noe skitt-kasting eller lignendes Bare la bildene tale for seg. Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det er vel slik at man må ha tilatelse fra de personer som er på bildet for å få legge det ut på internett eller andre publiserte steder? Tror ikke det er bare bare lovmessig sett... Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det er vel slik at man må ha tilatelse fra de personer som er på bildet for å få legge det ut på internett eller andre publiserte steder? Tror ikke det er bare bare lovmessig sett... 5481526[/snapback] Det er riktig. Hovedregelen er at man må ha samtykke for å publisere et bilde av en annen person - ellers er det forbudt. Et viktig unntak fra dette er hvis bildet har almenn eller aktuell interesse. Et annet viktig unntak er hvis bildet er ment til illustrasjon. Hvorvidt bildet i det konkrete tilfellet faller inn under noen av unntakene, vil jeg ikke begi meg ut på. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Nå er det bare noen få bilder hvor bilføreren er med på bildet. Mesteparten av bildene er av en bil i en grøft. Og bilnummeret kan lett fjernes. Blir nok ikke mer av det enn at jeg viser det til venner og bekjente. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hvis vedkommende er kjent nok, og har bidratt til det bevisst (gjennom arbeid eller verv), kan man faktisk publisere bildet. Man kan selv sette seg utenfor loven, ved å praktisere aktiviteter som kunst, sport, ekstrem pengesamling eller høye posisjoner. Det er blitt slått fast av norsk rett et utall ganger i diverse søksmål mot Se & Hør. De har ikke tapt alle sakene som har blitt reist mot dem. Hvis mine bilder på bildekritikken gjør meg til en kjent kunstner, så må jeg passe meg for hva jeg gjør i fylla i fremtiden (jfr A. K. Hærland). Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg er ingen ekspert på dette, men en mulighet er jo å publisere bildet uten personen på, og viske ut bilskiltet. De som skulle ta deg for dette tror jeg har en veldig svak sak! Når det er sagt så synes jeg det lukter litt jantelov her. Hvorfor i alle dager ønsker du å henge ut en person som har kjørt i grøfta? Om det hadde vært en Lada hadde det vel ikke vært så spennende... Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Som trådstarter sier så er det meningen at det skal være noe skittkasting e.l. Nå vet jeg ikke hva som definerer som ett såkalt "presse-bilde", men dette kan vel være en kandidat? (uten at jeg har sett bilde). Og som PMnormal sier, så er det no slikt at det er lov å ta bilde av kjente folk i ymse situasjoner, såfremt man ikke bryter vanlige etiske regler. (jmfr bilde av en døende Prinsesse Diana i ett bilvrak). Så såfremt det ikke lå skadde personer rundt denne bilen så ser ihvertfall ikke jeg noe etisk grunn til å la være å publisere dette. Kan vel kanskje være litt moral også? Naturen driter i hvilken vil du har. Lenke til kommentar
Tor Anders Berven Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hvis vedkommende er kjent nok, og har bidratt til det bevisst (gjennom arbeid eller verv), kan man faktisk publisere bildet. Man kan selv sette seg utenfor loven, ved å praktisere aktiviteter som kunst, sport, ekstrem pengesamling eller høye posisjoner. Det er blitt slått fast av norsk rett et utall ganger i diverse søksmål mot Se & Hør. De har ikke tapt alle sakene som har blitt reist mot dem.Hvis mine bilder på bildekritikken gjør meg til en kjent kunstner, så må jeg passe meg for hva jeg gjør i fylla i fremtiden (jfr A. K. Hærland). 5488428[/snapback] PMnormal er inne på noe. Hvis det er en "offentlig person" kan man legge ut bilder som har en viss interesse for folket... Men dette går jo veldig på skjønn da, så hvis personen føler seg krenket, kan man muligens forvente bråk....hehe Endret 24. januar 2006 av Totte- Lenke til kommentar
modin Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 PmNormal har rett. Hvis det er en "offentlig person" kan man legge ut bilder som har viss interesse for folket... Men dette går jo veldig på skjønn da, så hvis personen føler seg krenket, kan man muligens forvente bråk....hehe 5488661[/snapback] Som Sandefjording kjenner jeg selvsagt til denne personen som Rivers snakker om, og mener at han helt klart kan settes i kategorien offentlig person. Særlig da han ofte selv bruker media til å få oppmerksomhet om sine saker. Spurte du Sandefjords blad om de var interesert i bildene? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Spurte du Sandefjords blad om de var interesert i bildene? 5488686[/snapback] Faktisk, ja , men fikk et "nei takk". Var jo tross alt ikke en "nyhet". Men han er jo godt kjent for Hummeren sin da. De er overalt sammen. Da det var oversvømmelse i fjor så dukket han opp på brygga og kjørte rundt i det halvmeterdype vannet. Var vel egentlig derfor jeg spurte avisa. Er jo overalt med den bilen... nå også kjørt av veien og satt seg fast... Godt gjort med en Hummer Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er vel egentlig de som har slike biler som kjører seg oftest fast De skal jo tøye grensene til bilen hele tiden... Lenke til kommentar
modin Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Faktisk, ja , men fikk et "nei takk".Var jo tross alt ikke en "nyhet". Jeg regnet ikke med at de ville tatt det inn som en nyhet alene, men kunne være at de ville ha brukt det hvis de hadde en artikkel om det dårlige føret på lørdag, og kunne hatt bildet av denne mannen i bilen og skrevet noe sånt som: "Også xxx xxx hadde problemer med lørdagens holke føre." Foresten må jeg også nevne at min arbeidplass ligger på den samme halvøya som denne mannen bor, det er ikke alltid det er like morro å møte bilen hans i en smal sving mens han kjører mitt i veien. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Foresten må jeg også nevne at min arbeidplass ligger på den samme halvøya som denne mannen bor, det er ikke alltid det er like morro å møte bilen hans i en smal sving mens han kjører mitt i veien. 5491676[/snapback] Jeg bor her ute, så det vet jeg alt om Også mange rette strekninger som man blir nervøs av når man må passere biler av den dimensjonen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Sandefjord er en nydelig, liten småby med raske båter, alt for store biler og folk med stor eksponeringstrang. Fint sted for en fotograf Endret 25. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Takker for alle svar Sikkert mange nå som er nysgjerrige på bildene så jeg poster 4 av dem her: Her kommer hjelpen... EN HUMMER TIL! Og her er han ute. Nyttet ikke å "dra" bilen opp. Den måtte "nøkkes" opp! Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 han har grevd seg ganske langt ned ja morsomt at hjelpen faktisk var en hummer til. Er det mange der nede? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 han har grevd seg ganske langt ned ja morsomt at hjelpen faktisk var en hummer til. Er det mange der nede? 5498495[/snapback] Tror faktisk de her hans begge to Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Veldig morsomt. Nå vet vi jo at Hummers favorittføre ikke er snø (gr. vekt), men det er likevel en ustyrtelig morsom bildeserie. Ingenting er som en liten latterliggjøring for å få "toppene" ned på jorden igjen. Slik kan nesten gjøre en filantropisk liberalist som meg til å bli kommunist, bare for hekkan. Egentlig er det vel dårlig skjult misunnelse, men . Fortsett å jakte på morsomme nyhetsbilder. En dag får du solgt noen . Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 For nyskjerrighetens skyld: Hva slags utstyr brukte du? Bildene ble i grunn ganske så bra mtp at det var mørkt. Brukt stativ? Begge bilene er forøvrig hans ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå