Edstro Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Eg har nå tenkt å sette opp en fedora server fordi eg skal bygge på pcen min å da sitter eg igjen med endel deler. Eg skal bruke dette til serveren: AMD Sempron 2500+ 512mb minne 200gb harddisk Serveren skal brukes til webserver med php og mysql og email server. Så kommer spørsmålene. Kan fedora brukes som en server? Holder dette til en webserver og email server? Webserver Hva bør eg bruke til webserver? Eg trenger følgende apache php mysql Email server Eg har blitt anbefalt qmailrocks.com Har noen testet dette? Er det bra? Fedora innstalasjon Når eg innstallerer fedora så kommer der opp mange typer innstallasjoner Vanlig Arbeidstasjon Tjener Hva skal eg velge? Håper på hjelp Lenke til kommentar
xeon Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Gå for workstation hvis du har planer om å bruke GUI på den.. Minimal blir man forøvrig fort irritert over når man må insallere absolutt alt man trenger etterhvert.. Når det gjelder mail vil jeg på det sterkeste anbefale postfix til smtp-server og dovecot til imap-server. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg har litt lyst til å sette opp noe greier for å hente ned epost fra diverse pop/imap-kontoer, for så å dele det ut fra boksen min med imap, men har så langt ikke funnet noen howto's som er så enkel at skjønner hva som er hva, så om noen har noe tips, er jeg interessert. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg har litt lyst til å sette opp noe greier for å hente ned epost fra diverse pop/imap-kontoer, for så å dele det ut fra boksen min med imap, men har så langt ikke funnet noen howto's som er så enkel at skjønner hva som er hva, så om noen har noe tips, er jeg interessert. 5482370[/snapback] fetchmail kan jo være tingen kanskje.. Lenke til kommentar
egiuel Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Selvsagt kan Fedora distroen brukes som server! Du kan velge server (tjener installasjon). installer apache, php og mysql ol enten under installasjonen eller i etterkant. Husk å kjør oppgradere Fedora med yum kommandoen etter installasjonen www.qmailrocks.com fungerer kjempefint! Følg beskrivelsene på internett siden "Nøyaktig". Lykke til Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Email server 5481226[/snapback] Email Server using Postfix, Dovecot, Squirrelmail, Spamassassin, ClamAV and Amavisd Skal du ha GUI med KDE eller Gnome, så bør du ha XP 2000+ eller bedre. Server med bare shell klarer seg med en Pentium 200 MHz eller mindre. Endret 23. januar 2006 av buskmann Lenke til kommentar
xeon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Uhm, glemte å si det, men når det gjelder server er vel i utganspunktet en eller annen RHEL-klon et bedre alternativ enn Fedora. http://centos.org bruker jeg på servere jeg setter opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg kan bekrefte at CentOs er ett supert valg til server Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Red Hat Enterprise Linux or Fedora? Endret 23. januar 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Selvsagt kan Fedora distroen brukes som server! Du kan velge server (tjener installasjon). installer apache, php og mysql ol enten under installasjonen eller i etterkant. Husk å kjør oppgradere Fedora med yum kommandoen etter installasjonen www.qmailrocks.com fungerer kjempefint! Følg beskrivelsene på internett siden "Nøyaktig". Lykke til 5482423[/snapback] Da bare velger eg tjener å så velger eg at den skal innstallere apache,mysql,php så er det innstallert? Er det enkelt å sette oppe apache å mysql? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Apache er veldig enkelt å sitte opp. Samme med mysql. For å sitte det opp kan du feks. bruke PHPMyadmin. Veldig sneddig lite php hjelpeprogram. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Husk å ta med php-mysql-modulen. Tror den ligger under Web server i installasjonen. Ikke noe av dette krever konfigurasjon før bruk på Fedora Core 4. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ta RHEL (går du på UiO har du allerede lisens - "hjemmekontor" - kan poste link ved forespørsel) eller CentOS, så slipper du å reinstallere om et år pga. slutt på oppdateringer... Personlig begynner jeg å mistenke at når jeg skaffer meg ny maskin (arbeidsstasjon++) kommer den til å putre og gå på RHEL... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå